Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 5224 ggr
Pheobe
0

Färger igen

Sitter och tittar i stamboken på alla som ändat färg på sina pållar. Från fux till silverbrun och från isabell till silversvart. Från fux till svartbrun.

Vore jätteroligt om det finns dom här som kunde redogöra för sina ändringar och kanske visa bilder. Erika i Finland… du har stoet som är silversvart…  Är den isabell? Sånt här är så spännande. För mej är det obegripligt att en fux kan bli svartbrun =) Men många ser ju lustiga ut som föl. Visa era pållar….

Pheobe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en pålle reggad som isabell, hon är fux.

Pheobe
0

Såhär såg hon ut efter 4 månader

Madelene_Udd
0

Jag har nyligen ändrat mitt sto från brunblackskäck till musblackskäck. Anledningen till att det blev fel är att hon på våren har en brun nyans på pälsen. ID-kontrollanten var ute i april och menade att hon inte kunde skriva ngt annat än vad hon såg, och därför skrev hon brunblackskäck trots att jag visste att hon var musblackskäck. Rent genetiskt är/var bägge färgerna möjliga så jag förstår henne…….

Men… en brunblack blir inte stålgrå på sommaren som min är. frågade sedan Kurt Larsson när jag träffade honom i samband med stoets stamboksföring och han sa att hon vad en klockren musblack. Även ID-kontrollanten som gjorde hennes passansökan sa när hon såg henne i sommarpäls att hon är musblack

Jag är usel på det där med bilder…..så det får vänta lite..Generad

Pheobe
0

Nu ser hon ut såhär

Pheobe
0

#3 det är en av de svårare färgerna tycker jag. Synd du inte har bild. Vore roligt att se

Madelene_Udd
0

Angående silveranlag, som det varit och är mycket disskusion kring angående shetland så tror jag inte på att en häst är "silver" förrän alla kännetecken är uppfyllda OCH ett negativt "red factor" test är gjort.

Jag har endast sett kort på EN shetland som hade alla visuella kännetecken uppfyllda. Detta sto hade jag alltså kunnat ID-kolla som Silver med gott samvete…. Men Red factor testet visade att hon var fux. Och jag tror att det är så med många av dom som "sägs" vara silverbruna….

Madelene_Udd
0

# 5 jag just att se skillnad på musblack och brunblack kan vara jättesvårt….. Min fölis såg ut som en ljus brunblacj när han föddes, men tack vare att mamma är musblack och pappa svart så kunde brunblack uteslutas och så var det problemet ur världen…..

Jag har nog någon bild på datorn som inte är så bra, kan jag amila den till dig så kanske du kan lägga ut den?

Denna kommentar har tagits bort.
Pheobe
0

#7 ja gör det, det går bra

tjustorpstaxi@swipnet.se

Madelene_Udd
0

# 9 Mail är skickat!

Pheobe
0

Då kommer här en bild på Devin, några dagar gammal som alltså är musblack

Pheobe
0

Här är Devin 2 månader . Madde jag klippte lite i bilden och gjorde den mindre =)

Madelene_Udd
0

Tack så mycket!!  Jag misstänkte att den var för stor……Den första bilden är tagen med mobilen, kankse därför den var  mindre…

Måste ta mig i kragen och försöka lära mig allt det där! Just nu får jag inte ens över bilderna från kameran till datorn…Generad

Pheobe
0

#13 ja den första var inte så stor men den var lite suddigare. Har du en nyare dator kan man stoppa kortet man har i kameran direkt i datorn. Då kommer det upp ganska lätt. Och minska bilderna i ett bra program är också lätt.

Ulla L
0

Jag vet att det diskuterats en del om färgen på vår uppfödning Rosengårds Hetty, som står som silverbrun i stamboken och passet.

När jag registrerade henne skrevs hon som fux av ID- kontrollanten och var så ända fram till premieringen, då hon ändrades till silverbrun av domaren (fick diplom 5x8). Jag förmodar att han visste vad han gjorde, kände väl till hennes stam mm.

Året efter dog hon, ett stort slag för oss och otroligt sorgligt, så någon vidare utredning om hur det låg till med färgen gjordes aldrig. I mitt hjärta är hon för alltid älskad och saknad och färgen har ingen som helst betydelse. Jag lägger i alla fall in en serie kort som i någon mån visar hennes färg, som skiftade med årstiden. Den lilla fölungen på en av bilderna, den enda hon hann få, är alltså Rosengårds Nadja, som förekommit några gånger här på Forumet.

Ulla L
0

Alla dessa fotona är tagna 02 till 03 i tidsordning här kommer nr 2, taget 1 månad efter det förra, med alldeles nyfödd Nadja.

Ulla L
0

Börjar ni tröttna? Här kommer i alla fall Hetty igen, några veckor senare.

Ulla L
0

Hetty igen lite senare.

Ulla L
0

Och så ett marskort från 2003,

Pheobe
0

#15 vad synd att hon lämnade jordelivet. Måste hålla med om att hon ser ut att ha en knepig färg. Har ju id kollat en del islänningar och där finns ju flera liknande som ju faktiskt är silverbruna. Det är ju en vanlig färg på island. Dock tror jag att din ponny var fux.Kanteborgs Sprite har ju lämnat en hel del knepiga nyanser på fux och han bär inget silveranlag. Nu vet jag ju inte om modern gör det men det är väl inte så himla troligt, eller? Skumt för jag tänkte på Sprite då jag såg bilderna på Hetty, fick ju kollat stamboken och det stämde. Fux tror jag på iaf. Fin oavsett.

Ulla L
0

LDen sista bilden föll tydlligen bort av någon anledning. Hoppas den fastnar den här gången.

Den är tagen ca 2 månader innan Nadja föddes.

PP
0

Det jag tycker är lite märkligt med shetlandsponnyer som uppges vara silverfärgade är att de "alltid" uppges vara silverbruna. Ingen av dessa jag har sett som sägs vara silverbruna, ser ut som en silverbrun häst - skulle det röra sej om silver så ser de mer ut som en silversvart. Fast jag är iofs verkligen ingen expert.

Just denna ponny skulle jag nog ändå ha benämnt fux. Skulle tro att hon är vad de i UK benämner "mushroom". Stammen stämmer oxå - alla svenskfödda ponnyer jag sett med denna färg är linjeavlade på Gletness Rockall.

Pheobe
0

#22 du Pernilla, det där var intressant. Du säger linjeavlade på Rockall… mincaramelle som ju är så himla ljust fuxfärgad är ju linjeavlad på Rockall.

Pernilla Lindström
0

Jag har också en sådan fin färg på en av mina Hästar hon heter

Lindebys Tigra

E Furunäs Sahib

U Trolleby Aprikos

Pernilla Lindström
0

En till Bild

Pheobe
0

#24 jättevacker. Spännade, dubbelt Rockall i henne också

Ulla L
0

Kellas Shetland Pony Pages - där kan ni hitta en väldigt intressant artikel om just denna knepiga färg, och faktiskt finns både Hetty, Sprite, Rockall och Hettys mamma Kopis Pretiosa omnämnda där med bild och allt. Hur de har hamnat där har jag ingen aning om, fick bara tillskickat mig adressen till sidan för ett par år sedan.

# 24-25  Visst är det en superläcker färg - vad man nu vill kalla den?

Och jag har en alldeles egen liten fundering … Nya färger och former kan ju uppstå spontant i växtriket, sk sporter. Är det helt omöjligt att sådana skulle kunna uppträda i hästriket också? Är det inte på det sättet de olika färgerna kommit till från början? Dum fråga kanske, men det skulle vara intressant att veta.

För övrigt är jag helt med på att kalla Hettys färg mushroom! Det var inte jag som fick hennes färg ändrad till silverbrun. Bara som en upplysning.  Men som sagt - visst är det en läcker färg, speciellt i månaden maj!

Pheobe
0

#27 jag är helt med dej på att nya färger skulle kunna uppstå, absolut. Gäller bara att övertyga andra också, där är det svåra. Vore jätteroligt att se en fux till med samma färg som min Caramelle. Jag har själv aldrig sett en shettis med haflingerfärg som hon har med extremt ljusa ben och mage. De som är ljusa är jämnt ljusa över hela kroppen. Tänkte bara på silveranlaget på din pålle, vad jag hört är väl Sprite kollad? Han har inte anlaget.

Charlotte-J
0

Jag går fortfarande på det Håkan Ström skrev i ett mail till mig en gång, det finns inga shettisar med silveranlag. Har själv haft 2 stycken (det var dessa 2 jag frågade Håkan om) med mycket mörk färg (som dom på bilderna längre upp i inlägget) men dessa var fuxar och inget annat. Tror det kan vara lite önsketänkande från ägarna/uppfödarna att man har en ponny med "roligare" färg än fux.

Amor vincit omnia Kyss

Pheobe
0

#29 men det är inte bevisat att anlaget saknas på shetlandsponny

Cattis
0

#30 Sant, men ej heller bevisat att det finns.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

Det är en väldigt läcker färg på de ponnyer ni visat på bilderna, men ingen av dem har mörka ben (vilket en silverfärgad häst har)

Lånar en bild från Islandshingstar.se

Ulla L
0

Ja, spekulationerna lär fortsätta så länge det varken bevisats att silveranlaget finns eller inte finns hos shetland.

Beträffande "sporter" var min uppfattning att de uppstår just trots att fenomenet aldrig uppträtt tidigare?  Som en slags genförändring helt "out of the blue", enligt kaos-teorin kanske?

Pheobe
0

#32 det där är inte sant faktiskt. En silverhäst behöver inte ha mörka ben. Denna bild finns en silvermusblack och en silverbrunblack islänning. Inte extremt mörka ben här inte. Den i mitten är silverbrunblack och har nästan fuxfärgade ben, lite ljusare än kroppen faktiskt

AnnaLundin
0

"nästan" fuxfärgade ben ja… Eller urblekta svarta ben…

Jag hittade själv några ponnyer här i grannbyn som fick mig att börja klura på silveranlag, för här har vi verkligen mörka ben.. Här är websidan jag lade ut för att visa bilderna på dem http://hippoteket.8m.com/grannens/index.htm

Med lite kött på benen så vet jag idag att de INTE är silverbruna, hade de varit det så hade det inte funnits något "rött" alls i deras man och svans.

Men håll med om att det är intressanta studieobjekt.

(mamma till första ponnyn på bilderna är svart eller svartbrun - jag minns inte, så anlaget kan inte komma från henne)

Linda-A
0

# 25 Såg din Tigra på utställning i Rockelstad. Spektakulär färg! Tog en bild på henne bredvid en fux i ringen och det var otrolig skillnad i nyans bägge emellan! Inte bästa kvaliten på bilden men färgnyanserna syns ju tydligt

Pheobe
0

#35 fast dom är ju inte så extrema som några andra här som visats tycker jag

Kratern
0

#34 Bredvid den bild du visar står också att man ska lägga märke till de mörka huvuden som de två "silvrarna" har jämfört med fuxen.

ninam
0

De sk. "silvershettisarna" har nästan alltid fuxföräldrar, och det är helt omöjligt att två fuxar kan få ett silverfärgat föl. Det måste finnas en förälder som har svart eller brun grundfärg. Jag tror inte att dessa "silvershettisar" är annat än olika fuxnyanser, ev att det finns något "mushroomanlag" men det har i så fall inget med silver att göra.

Ulla L
0

Ja, jag vet att det är så som du säger #39, och som jag skrev tidigare är jag helt beåten med att Hetty kallas för en mushroom. En liten söt champinjon…

Vad jag försökte få igång var en diskussion om möjligheten att denna färg kunde uppstå genom en spontan mutation, en sk sport, som ingen kan förutsäga. Det sker då och då i växtriket och ger oss nya varianter av kända arter. Finns det någon anledning till att detta inte skulle kunna hända i djurriktet?  Det kanske bara inte är någon som har forskat i det?

Lilla Hetty finns inte längre, och hade hon gjort det hade hon aldrig sålts till något pris i världen! Så det är ingen pengaspekulation bakom mitt intresse, utan bara  just intresse och vetgirighet!

Monsa
0

Hej!

jag måste säga att Lindebys Tigra ser ut som silversvart. men det är alltid svårt att se på foton. Jag har studerat under flera år Islandshästens färger. skickar med en bild på en silversvart.

Det som man skiljer silver hästar och icke är att en fux har  gult i manen vilket aldrig en silverhäst har eftersom silvergenen inte bleker fux därför kan man inte se om en fux bär silveranlaget och det kan de ju då göra i flera generationer utan att man får veta det.

Det svåra är den silverbruna men den ska ha silverman, mask, mörka ben. och mörka toppar på öronen annars ser den ut som en fux med ljus man(flax)

Monsa
0

En bild till

Annette
0

#41. På Shetland är det inte konstaterat att det finns silverfärger.

Cattis
0

Hittills har jag aldrig hört om ngn som är annat än fux då de testat sina hästar.

/Cattis

Monsa
0

Jag skulle tro att om silvergenen funnits så borde det finnas tydliga exemplar. De syns verkligen. men vad vet man om man inte har bevis.

Cattis
0

#45 De som hittills verkat vara "tydliga exemplar" och testats, har visat sig vara mörka fuxar.

Jag tycker att om det nu verkligen fanns, så borde det ha funnits en drös med silversvarta och silverbruna och inte bara ett fåtal som poppar upp då och då. Med tanke på hur mkt det avlas på de linjer som brukar stå för de flesta av dessa individer.

/Cattis

Monsa
0

Jag kan nog tycka så också men har vi inga bevis åt något håll så … vad kan man säga annat än att försöka lära sig mer.Glad

Itchie
0

#35 Jag trodde jag skulle trilla av stolen - det där är mina små pälsklingar du har fotat!!! Jag är alltså, sedan 2003, ny ägare till ponny 1 och ponny 3. Här kommer en bild från 2005: http://archive1.pixbox.se/arkivet/synligt_25/00260000-00269999/640x480/260291.jpg . Tyvärr lite dålig kvalitet (mobilkamera Ledsen). Det finns fler bilder på http://www.pixbox.se/alb10378 .

AnnaLundin
0

#48 - Haha, där ser man. De där bilderna var ju från 2001…

Men då vet du ju ungefär var jag bor, med andra ord.

Itchie
0

Här är två dagsfärska bilder (mamma).

Itchie
0

… och dotter E. Gletness Rockall.

Tja, ibland är världen liten… Du råkar inte vara den Anna som hade en hosthäst, skimmel vid namn Titti, inhyrd i ditt stall 1993 nånting?

Förlåt ts - nu blev det väääldigt ot Oskyldig.

AnnaLundin
0

#51 - jodå… C'est moi…