Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettbeteckningar-fölningar
Läst 1529 ggr
nallebjörn
0

Betäcka!

När anser NI det vara för sent att betäcka ett sto för säsongen? Går själv i valet och kvalet. Stoet ska brunsta andra halvan av juli. Ville inte köra innan då fölet hade lunginflammation. Fått höra nu olika åsikter om båda delar. Jag brukar själv ha fölen i maj/juni.

Åsikter emmotages tacksamt… nämn för och nackdelar med era svar.

Milla
0

jag vill helst ha dom färdigbetäckta innan juni månad då jag vill ha fölisarna på stall innan det är dags att släppa på bete. Är lättare att hantera dom om dom står på stall. I år är bägge stona sena och dom är kvar hos hingstarna ännu. Det negativa att få sena föl är enligt mig att då åker dom ut på betet direkt och man har inte haft en chans att hantera dom lika mycket. Jag vill gärna ha föl i mars april.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Charlotte-Aveback
0

Och jag vill precis tvärtom gärna att de fölar under juni / juli månad när de är ute på grönbete i sommarsolen! Flört

Under sommaren försöker vi sedan komma åt och gosa med dem så mycket som möjligt. Det där med hanteringen tar vi sedan upp framåt sensommaren / början på hösten. Skall ston med föl ställas ut under sommaren så börjar vi naturligtvis tidigare med hanteringen.

Vår veterinär sade en gång att även om de blir sent betäckta så brukar naturen justera detta så att fölningarna kommer ungefär vid samma tidpunkt i alla fall.

Våra fyra fölningar i år har skett enligt följande:

Sto: Nicolita, senast betäckt: 13/7-05, fölade: 1/6-06

Sto: Florita, senast betäckt: 19/7-05, fölade 14/6-06

Sto: Fergie, senast betäckt: 27/7-05, fölade 16/6-06

Sto: Lisette, senast betäckt: 4/8-05, fölade 25/6-06

VeronicaP
0

Jag brukar betäcka efter hur stona ligger Flört … 3 åringarna börjar jag gärna lite tidigare med just för att de kan vara lite struligare ibland att betäcka och sen vill jag ju gärna att de föla inne eftersom jag inte vet hur de kommer att bli som mammor… Fast jag har gärna några April föl och några Maj föl  och jag lyckas alltid få någon i juni med…

Men de flesta har vi i April , Maj… Vet en del hingstägare som inte tar emot ston efter Juli månad..

nallebjörn
0

jag tycker inte det är så sent i juli månad men sen är det ju om stoet går om och tar i augusti.

Tycker det stämmer lite med charlotte… Honey betäckt 10/7 och framåt och fölade 30/5.. är hon tidigare nästa år också fixar det sej ändå ju. Och så kan dom föla ute.

Cattis
0

Jag föredrar att betäcka i juni/juli. Tidigare betäckte jag i maj/juni men sedan alla problem med fellägen kom, och folk började prata om teorin att det kunde bero på tidiga fölningar (som jag till viss del tror på - kan ta i en annan tråd), så har jag valt att betäcka senare - och med facit i hand så funkade det ju bättre iaf. Men om jag bara hade tur, det vet jag inte.

Hur som helst så föredrar jag att de kan föla ute, vara ute direkt och röra sig som de vill (o när de vill) och "härdas" från början. Jag inbillar mig att de mår bättre av att ha det så. Och inte förrän i slutet av maj är det ordentligt bete och skapligt stabilt/varmt väder i Sthlm.

Jag har hittills bara betäckt två ungston, i slutet av maj. Samt nu släppt in två fölston. Resten går till hingst under veckan som kommer.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Anna-N]
0

Föredrar att betäcka i juni/juli. Vill absolut inte ha tidiga föl utan vill gärna att det ska ha blivit någorlunda bra vår innan de ska föla.

Fördelarna är att fölisarna kan vara ute mera medans några direkta nackdelar med senare fölning hittar jag inte. Detta med den sociala biten med fölungarna tycker jag man löser bra ändå om man umgås med dem en stund varje dag. Vi har även möjlighet att plocka in dem från betet om så önskas och därmed försvinner inte den biten med just hanteringen. Alla fölar dock på box även om det skulle bli juni.

nallebjörn
0

Låter som många vill ha föl i juni… men ändå är många föl födda redan i april/maj. Mitt sto kommer brunsta sent i juli och det är väl ok men går hon om blir det ju mindre kul. Fast föl i juli går kanske också… Tycker det skulle va kul ha båda stona dräktiga samma år så fölen kan ha lite kul också.

AnnaLundin
0

Jag kan tänka mig föl som föds från april till augusti… Det spelar mig inte så stor roll när fölen kommer egentligen, bara de kommer. Mitt fångkänsliga sto får gärna föla i april och bli dräktigt direkt igen (nu är hon fortfarande inte dräktig, betäcktes om häromdagen… :( ) Jag har även fått föl så sent som 1 augusti och det gick bra det också!

RebeckaSvensson
0

Det som Lottie skriver i #2 verkar stämma här. När Ina betäcktes 2004 gick hon om och skulle inte föla förrän mitten på juli, dock fölade hon en månad tidigare 2005. När hon sedan betäcktes om 2005 gick hon om igen och skulle därmed inte föla förrän i mitten på juli i år heller, men hon fölade den 27 juni, alltså nga veckor för tidigt. Förra årets föl var ganska litet, men såg ändå fin ut redan från början. Årets föl är däremot extremt litet och det syns att hon är för tidigt född. Ligger väldigt mkt i hagen och sover nästan hela dagarna. Vill inte betäcka för sent och riskera att de föds för tidigt.

Sen vill jag ju inte heller ha föl förrän i början/mitten på juni. Vill helst inte börja betäcka för sent eftersom ett ev föl blir väldigt sent om stoet inte tar sig på första försöket.

Går kanske inte riktigt att jämföra men vårt hblföl föddes i mitten på juli och för henne tog det flera år innan hon kom ikapp de jämnåriga. På shettisar gör det kanske inte så mkt.

Annette
0

Mina föl har fötts från 10 maj till 15 juni. Det har varit bra.

tonje
0

Er jo ike sikkert din hoppe blir brunstig så sent..Mange av de hoppene med føll som har vært hos meg på bedekning i sommer har kommet i brunst så snart de kom sammen med hingst, og ingen av dem har blitt brunstige å nytt heller…

Mine hopper skal i brunst til helgen, så jeg håper på å føll i begynnelsen av juni - jeg synes det er viktig at føllene får en lang sommer slik at de er sterke når vinteren kommer.

Milla
0

mycket intressant läsning för en som är ny inom området, ska kanske tänka om och inte försöka få stona dräktiga så tidigt. Detta tål absolut att tänkas på

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

nallebjörn
0

#11 intressant. Jag har varken sett fölbrunst eller 30 dagars brunst på stoet. Nu har jag ju heller inga hingstar hemma. Har ju bara avrit med om att stona blir superbrunstiga när dom väl kommer till hingst.