Fölmönstring
Jag undrar om någon vet vad som gäller när man visar ett föl på fölmönstring får mamman några avkommepoäng på den visade avkomman då ?? om fölet visas på en vanlig utställning får mamman då några avkommepoäng på den visade avkomman ?? eller måste avkomman vara minst ett år gammal innan hon får några poäng på sin avkomma ??

Det beror på om fölmönstringen är officiell eller inte om den alls räknas som en merit ens för fölet självt.
Även om fölmönstringen är officiell ger den inga avkommepoäng för föräldrarna, utan avkommors meriter brukar endast räknas tidigast från att de är 1 år, men oftast från tre års ålder.
Exempel: för höjning av ett sto så kan stoet få tillgodoräkna sig avkommepoäng för en avkomma som fått minst två guld. Varav det ena vid lägst ett års ålder och det andra vid lägst tre års ålder.
Så har avkomman fått guld som ettåring, och sedan även som treåring - så får mamman tillgodoräkna sig 30 avkommepoäng.
För mer info om avkommepoängen för höäjning av avelssto läs artikeln Avelsvärdering av Shetlandsponnyston.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Tusen tack cattis för hjälpen 
jag har visat på fölmönstring flera gånger och även om inte stoet tillgodoser sej poäng så tycker jag att man själv kan få en bild av hur bra sto och föl är. Jättekul är det dessutom!