Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2093 ggr
[Teddy]
0

Lejonmat

En kontroversiell fråga, med risk att jag blir halshuggen…..

Fick veta igår att min äldsta shettis måste tas bort pga olika anledningar. Det tar jag, för hon mår inte bra, frågan är vad jag ska göra med henne sedan. Att ta ut djurambulans kostar ca 4000, det har jag gjort med alla andra (4) som inte finns kvar. Men nu tilllåter inte ekonomin. Ringde kommunen och frågade om vad som krävs för att få gräva ner henne hemma, men det var ett krångel iom att vi inte äger marken själva. Kommungubben föreslog att jag kunde åka med henne till Kolmården för att bli, som han sa "kattmat" och jag fick spelet, LEJONMAT; MIN FABBIS!!!! Men sedan tänkte jag ett steg längre, jag äter inte kött själv, men endast för att jag är emot själva kötthanteringen, med transporter och allt. Ochåt vi mer hästkött i Sverige behövde vi inte skicka våra djur tvärs igenom europa, och ta tillbaka dom som salami. Så vad säger folket? I Kolmården blir hon avlivad, jag tänker vara hos henne tills hon säkert är död, sedan styckas hon, bitarna som går till lejonmat går inte att se vad de kommer ifrån. Är det bättre att ligga i jorden och ruttna? Eller åka till en uppsamlingsplats (visserligen död) ligga i en komtainer med div djur och vänta på destruktion? Snälla TÄNK innan ni svara!

Charlotte-J
0

Jag vet sen tidigare folk som skickat sina hästar till Kolmården för att bli lejonmat. Jag ser inget fel i det då dom som du säger blir humant avlivade innan. Jag har själv inte skickat hästar dit då jag inte visste om det när det begav sig, men jag är inte avigt inställd till att skicka någon dit i framtiden. Man har ju ändå sina fina minnen kvar och jag kan väl tycka att det är bättre att "köttet" kommer till nytta än går till destruktion.

Min åsikt!

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

I vår kommun är det inga problem att få gräva ner djur på andras marker bara ägaren har givit sitt tillstånd.

Min första spontana tanke. Jag skulle inte låta mina djur bli lejonmat när de dött. Bara tanken på att de skall skäras i småbitar och kastas i lejongap får mig att rysa. Men det är min känsla och jag dömer inte hur någon annan gör.

SannaHolmgren
0

Oj, vilken tankeställare.

Det hade jag ingen aning om att man kunde göra, men min spontana tanke var att det vore ju en mycket naturlig del i näringskedjan, och djurparkerna arbetar hårt för att bevara utrotningshotade djur.

Men efter att ha funderat nu fram och tillbaka, så var det så att jag skickade min gamla häst till slakteri, som livsmedel, och då vet jag inte alls vad som hände med köttet. Då tycker jag nu att det är ju bättre att veta att han tex används för en näringsrik lejonmåltid. Jag betalar snällt inträde och ser djuren på djurparken med barnen varje år.

[Anna-N]
0

Här i vårt län åker döda hästar till björnparken för att bli mat till björnar, vargar med mera.

Jag skulle aldrig kunna göra det med någon av mina hästar. Iofs vet man vad hästen tar vägen osv…men bara tanken.

Naturligtvis är det helt upp till var och en att avgöra. Inget är rätt eller fel. Min åsikt.

Cattis
0

För min del hade det inte varit ett problem att göra så. Är hästen död, så är den död. Så resonerar iaf jag. Det är mer om man känner att man helst vill ha den begraven för sin egen skull, men så känner jag inte längre.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Pernilla77
0

Var det så illa
Jag tycker det är en bra lösning, du vet att hon slipper lida och du vet vart hon tar vägen.

Min kompis jobbade i Kolmården och var med vid några avlivningar.
Det går lugnt tillväga.

Ring om du vill ha sällskap

Kram

Kratern
0

En annan fråga dyker upp för mig. Hur avlivas djuren innan de ges till lejonen? Jag menar vad får lejonen i sig?

[Teddy]
0

Tack för era åsikter! Blir mer och mer övertygad om att det nog är ok. Första tanken jag fick var de hemska filmer jag sett på youtube från kinesiska djurparker där man kör in levande djur till lejon och tigrar och sedan står med sina barn och skrattar medan jakt och dödande pågår. Men det här är Sverige, inget att slå sig för bröstet för egentligen, men jag är ju med min häst tills hon dör, och det är viktigast för mig. Att gräva ner henne hemma är ju ingen höjdare heller, det hade bara varit för att hålla kostnaden nere

Att skicka en häst till slakt som livsmedel, förekommer det? Då måste man väl ha ett pass där det står att hästen är avsedd för livsmedelskonsumtion?

Förresten, vem f-n frågar efter pass! De fyra hästar jag tagit bort hemma har INTE någon frågat efter passet på. När vet kommer och undersöker frågar dom inte efter pass! Bara vid vaccinationer.

Pernilla77
0

#7 De avlivas med bultpistol

[Anna-N]
0

#8: Slakt för livsmedelsproduktion förekommer, ja. Det finns slakterier som gör exempelvis hästkorv. Men efterfrågan på hästkött till livsmedel har minskat. Var ett repotage från ett lokalt slakteri på radion och de fick in någon enstaka i månaden.

DE var dock noga med passet. Veterinären gör kontroller före slakten så djuret är okej.

Milla
0

#0 tycker inte att det är något konstigt alls. Skulle absolut själv kunna göra det, själen har vandrat vidare så det är ju egentligen bara köttet kvar.

Du har dina minnen kvar och djuret lider inte och för mig är det det alldra viktigaste.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Berit.i.Finland
0

Teddy!  Så tråkigt !

Men iden med leijonmaten tycker jag är jättebra. Synd att vi inte hade den möjligheten när jag miste mitt gamla halvblodsto 2006.

Min häst avlivades med bultpistol hemma på stallgården. Hon stod helt obunden, trygg och lugn. Bultpistol är en mycket snabb avlivningsmetod, klick och det är över.

Gråter

Hjälp så sorgligt det alltid är ändå!

VeronicaP
0

Här hemma finns även en som åker runt och avlivar hästar gratis mot att de får ta dem till lejonmat,varg, björn eller något sådant . Det är helt okey för mig, Det viktigaste är tycker jag att de avlivas humant och man vet att de är döda och att det skett utan några problem, vad som händer sen med dem tycker inte jag är lika viktigt.

#0 Instämmer med dig där hade vi ätit mer hästkött  här så hade de inte skickats runt på långa resor till andra länder.

AnnaLundin
0

Just detta med "foderslakt" är ett problem just nu, åtminstone här i söder. Tidigare var det ett slakteri i Skåne som skötte detta, men de har slutat med det nu.

Det kommer troligen ske i Växjö framöver, men det är inte klart med tillstånden för företaget som tänkt överta verksamheten. Läs mer här

Det kan bli "kris" med tillgången till mat på djurparkerna om det inte blir klart snart.

Jag har inte avlivat någon som varit omedicinerad på väldigt många år, men om det blir aktuellt så är detta ett lika bra alternativ som vanlig slakt. Jag har inget intresse av att gräva ner på hemmaplan och för mig spelar det nog egentligen ingen roll om den döda kroppen eldas upp eller om den styckas och blir till mat - till djur eller människor.

HanniBunni
0

Det är olika för varje kommun, men i min, så får man ringa till miljö och hälsa för en snabb koll var du hade tänkt gräva ner din häst. Sen justeras det efter deras rekommendationer. Sen måste man skriva en ansökan hos Länsstyrelsen och få ett godkännande av dem. Allt kostade mej 300kr + att jag fick ha min älskade ponny kvar hemma på gården. Annars hade jag fått betala 3000kr för att min ponny skulle bli hämtad och bli TVÅL och LIM!!! Min ponny blev påkörd och avlivad på plats så allt kom snabbt utan förvarning. Men fick tillståndet efter ca 30 timmar så han slapp ligga gravlös länge.Gråter

jojjehanna
0

Tycker det lät bra faktiskt, men vet inte hur jag skulle reagera känslomässigt om det verkligen gällde i o m att jag inte har någon häst. Avliva hund var ju bland det värsta vi gjort tycker jag. Klarar du det så tycker jag det var ett bra alternativ.

HanniBunni
0

Det enda som var jobbigt var tanken att min man, med hjälp av grannens traktor, fick ta hand om grävandet och begravningen. Jag kunde inte se min halvt tilltygade häst livlös. Men efteråt kändes det jättebra! Barnen sätter blommer på graven och han lämnar aldrig gården.

HanniBunni
0

Hyr du eller arrenderar marken, så det enda du behöver är en underskrift av markägaren så är det inga problem. Om han nu vill så klart :S

[Teddy]
0

Om nu någon vill veta så har jag varit i Kolmården med min häst idag. Det är något jag absolut inte ångrar. Vi blev vänligt bemötta, mycket vänligt, allt gick lugnt tillväga, Fabbis fattade ingenting. Hon blev avlivad med bultpistol, och om jag ville kunde hon fått lugnande. Men det behövdes inte. Jag var med hela tiden. Det känns bra att hon kommer till nytta.

Men att en så liten häst ger så stort tomrum, det är väl konstigt.

Cattis
0

#19 Skönt att det gick "bra".

De tar större plats än man kan tro…

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

jojjehanna
0

#19 skönt att höra.

AnnaLundin
0

Utrymmet i hjärtat är inte på något sätt proportionellt mot pållarnas fysiska storlek. Självklart blir det ett stort hål!

Skönt att höra att det gick bra!

Sasser
0

#8 Min sista ponny gick till slakt och livsmedel. Hon blev avlivad med bultpistol. Snabbt & smidigt. Det kostade inte mig en krona. Det är jobbigt att ta bort en vän. Men jag resonerar som Cattis, är den död så är den död….

#19 Tänker på dig, skönt att det gick bra för er…trots allt…