Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 408 ggr
lajna
0

hur gör man?

Jag har en shettis som springer så fort man ska ta in han och så fort man kommer nära så sparkar han mot en.hur tar man bort sånt beteende?

lajna
0

mycket bra skrivet, du är helt klart bäääst!

kacka
0

Jag tycker att du först ska analysera VARFÖR han springer och varför han sparkar… HAr han gjort det hela tiden eller har han börjat med det sedan ni skaffade honom?

Anledningen till att han springer bort är ju för att han inte vill bli "fångad"… frågan är ju VARFÖR han inte vill det… Hur ser han ut när han "flyr" är han rädd, arg eller glad? Han kanske ser det som en lek? Har du provat med att VÄNTA ut honom? Sätt dig i hagen och vänta tills HAN kommer ram till DIG istället för tvärt om!

Det är väl samma sak som du ska fundera på angående sparkarna… Gör han det för att komma loss eller på lek?

Hur gammal är han?

Peppe
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min c-ponny gjorde ungefär likadant. Han stod och väntade tills jag kom fram till honom sen vände han runt och kickade och sprang sedan iväg och ställde sig och kollade på mig. Samma sak hände om jag gick fram till honom igen.

Jag gick en horsemanchip-kurs för å lära mig grunderna, och bli ledaren. Efter det kommer han när jag ropar. Jag tror att det är fråga om ledarskap. Jag tror att din shettis anser att han bestämmer.

Jag hade väldiga problem innan. Jag va tvungen att ha med mig en hink att skramla med för å fånga honom, sen ett spö för å få honom fram till grinden. Sen en person som höll upp grinden för den va ju "farlig", och när vi väl kom igenom grinden så va de full rulle så jag fick ja hingstkedja. Nu hämtar min hästrädda mamma honom själv i hagen.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~