Hull på er hästar
Skulle vara roligt att se hur era shettisar oftast ser ut i hullet
Så in med bilder nu.

Kul att se andras hästar också. Hur gör ni med betet?

#7 Fille fick fång förra vårvintern, men klarat sig bra iår o jag har vänjt in honom på gräs successivt i några veckor, men nu går han på betet (inte riktigt gröna gräs) o får stödfoder, dock.
Sen så försöker jag motionera igång honom igen. Tanken är att han kanske är ngt för ponnytrav.

Jag är avis på att alla verkar ha sina hästar i hyfsat hull ändå. Mina är så feta hela tiden…

Hyfsat hull , Nu vet jag inte om du menade min häst ^^
Han är ju smalare än mina så =P

Äschdå , han drar bara in magen för att det är fotodags, och jag är säker på att du viskade i dina shettisars öra att dem skulle se smala ut, och då ville dem vara lite luriga och därför spände dem ut magen ,eller ?

Hellre för tjocka, än för magra! :)
Jag tycker nästan tvärt om egentligen då det sliter en del på lederna när dom är tjocka. Hellre lagom än tjocka =P Moa är extremt fet nu och jag märker på henne att hon inte orkar och kan inte röra sig lika smidigt som förr =(

Joo , inget av det är väl bra egentligen , men tänk på hästarna som är vanvårdade , och inte får ngn mat, Det tycker jag nog inte är bättre .

# 19 i mina ögon är för mycket mat precis lika illa som för lite. Jag tycker att det är trgiskt att det finns så mycket feta shettisar, och framför allt att ägarna inte bryr sig. typ shettisar ska va tjocka…..Fetma orsakar eller bidrar till en mängd sjukdomar, bla fång, hyperlipemi och ledproblem.
Lagom är bäst!
#24 de flesta vill väl ha sina shettisar i lagomt hull men hur lätt är det??
Min shettis går dessutom med ett svårfött kallblod (konstigt nog ja) som behöver mkt hö och en del kraftfoder + att de går på lösdrift under vintern så är det svårt att kontrollera hur mkt hö shettisen stoppar i sig.
Min shettis är en stor valack och har ända sen han blev valack alltid varit lite för rund om magen och jag bryr mig visst men ska jag då ha separata hagar till mina 2 hästar för att den ena lätt blir för smal och den andra lätt blir för tjock?
Jag ska försöka motionera shettisen mer i höst och vinter än vad som brukas göra men nu sommartid har jag inte han ens hemma så då är det svårt att motionera honom. Dock är han inte lika fet denna sommar som tidigare somrar, betet verkar vara lite magrare iår vilket bara är positivt då kallblodet är perfekt i hull och shettisen bara lite för rund om magen.
Jag tror ju ändå att för lite mat skadar mer än för mkt. Jag själv är alldeles för fet men lider inga fysiska problem av det (än). Håller lättare värmen än en för smal person och det är ju lika för hästarna, min shettis fryser ALDRIG :-)
Bifogar en bild tagen första veckan på betet.

Våra shettisar får äta i princip så mycket de vill och orkar, men bara stråfoder (aldrig någon form av kraftfoder). Är höet eller ensilaget för kraftigt blandar vi ut med halm. På sommaren är det skogsbete som gäller. De jobbar ganska hårt periodvis, 2 -3 mil om dagen (i bra tempo) några gånger i veckan.
Ska man bygga muskler måste det ju finnas lite hull att bygga av.
Vet förståss inte hur de skulle hävda sig på utställning idag, för vi har inte visat dem på flera år. Skulle kanske prova igen …
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#26… vilka fina hästar! Ser ut som ni står med ett gäng hundar:O)

#26 " Vet förståss inte hur de skulle hävda sig på utställning idag, för vi har inte visat dem på flera år. Skulle kanske prova igen …"
Ja det tycker jag :-)
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

vet kollar regelbundig min shettisar.De är rund, men de är också bara 2 år och få bara skogsbete. Ingen kraftfoder. Vet och hovslager tycker att de mår bra och att det är ingen fara att de är en lite rund om magen, men näste år skulle det vara bättre att har en häst till att dela bete med. Det är inte så at jag och andra här bry sig inte…

Jag bryr mej, Och ja , Lagom är bäst
, Men jag tycker iaf att det är bättre med en lite mulligare ponny än en aldelles för mager, Men alla har vi olika åsikter.
# 25 ; jag håller helt med dej ! 

#26 Nämen, det är ju jag på bilden! Vad kul! Det var när jag tränade dressyr för dotra din på Rölagg. Fin dag och era ponnyer gick jättefint i par! Kul att se er fina russhingst tömmköras den dagen! Tänk vad en blid få en att minnas!