Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 824 ggr
PP
0

Traditionell körning

Har precis läst ut Anders Erikssons bok "Körning". Får nog tyvärr säga att jag blev lite besviken… Det var inte den djupgående bok om körning jag hade trott.

Hursomhelst, så tar han upp en ny form av tävling, kallad traditionell körning, med ursprung från USA och England. Själva andemeningen med tävlingsformen ska vara att "hålla liv i gamla seder och bruk" och omfattar tre moment:

-Presentation av ekipage
-Körtur med enkla brukskörningsmoment
-Precisionskörning

Jag tycker detta låter intressant! Är det någon som har hört talas om detta och kanske provat på?

sonja
0

Vi har haft Traditional Driving i vår klubb ett antal gånger. Det finns även sådana tävlingar i DK. Jag har varit funktionär, vi höll till i Stadsparken i Lund i samband med nåt annat jippo. Jättetrevligt, o vackra omgivningar. Jag skulle inte ställa upp med shettisarna med den utrustning jag har nu. Presentationen väger så tungt. En shettis var med och hade fina resultat på proven, men kom ändå efter de som hade flera fel och t om missade en del av hindran, men hade väldigt fina vagnar o selar. Det finns bilder från någon av våra traditional driving på hemsidan under arkiv.

http://www.skanskakorsallskapet.com/

Det känns lite som en sport för de som gillar gamla grejor, eller har gott om pengar att köpa nya fina. Om man skulle ha en chans med shettis blir det nog till att åka till England o shoppa. Men man kan ju också bara vara med för att det är roligt.

Ellen89
0

#1 Jattefina bilder!!! :)

Lulan
0

jag har också tävlat i detta! Och som Sonja skriver så väger ju själva presentationen in väldigt mycket. Men samtidigt är själva körningen lite enklare än på en "vanlig" körtävling, så jag kan tänka mig att nybörjare kan vilja tävla detta - kanske något för RKS!?

Charlotte-Aveback
0

#1: Vilka fantastiskt fina ekipage!

PP
0

Det verkar ju påminna lite om de engelska klasserna… Sonja och Lina som varit med på detta, kan ni förklara hur själva presentationen går till?

Jag, som nog aldrig kommer våra köra maraton, tycker detta låter jättekul! Men kanske man skulle kunna anpassa bedömningen av presentationen till vanligt folks plånböcker om man provade något liknande i shetlandsföreningen? Fundersam

Lulan
0

presentationen är en spannkontroll (se under kuskringen.nu/blanketter), sedan har jag för mig att hur hästen hanteras och kuskens uppförande under hela dagen spelar in i bedömningen.

När jag deltog så hade vi en liten "snällare" bedömning på presentationen - så den passade vanliga folks plånböcker. Det var ingen som kom i superflashiga vagnar, men alla var väldigt putsade och hade gjort det bäst av vad de hade!

RebeckaKihlberg
0

#1. Jag är så irriterad över att jag jobbade den helgen som det var "T-D" i Lund. Vet du om det kommer anordnas igen?

sonja
0

Just nu är alla i SKS så upp-i-hejsan för att vi ska ha SM i år. Detta får ni ju absolut inte missa!! Det kommer att vara massor med aktiviteter, en country fair och så massa körning förstås.

Så jag VET faktiskt inte, det ser inte ut som att det är ngn TD planerad. Vi har haft en eller två tillfällen när det blivit inställd oxå pga få anmälda har jag för mig.

Jag har bara varit med på en (som funktionär) och den var i stadsparken i Lund. Det började med vagnsinspektion där domaren gav sitt omdäme i mikrofon så att alla kunde höra. De var rätt så tuffa. Det var inga höga poäng på shettisrockard, även om den hade fina detaljer och en bra sele. Hästens skick bedömdes (tyckte att jag hörde "maläten päls" !!!) Sedan körde de ut en runda i parken, som skulle vara väl markerad, men flera körde vilse. En dök aldrig upp igen. (elller så hade vi glömt stryka hnm från listan från början…)

Sedan var det lite annorlunda hinder.
Köra mellan bommar och koner, göra en skarp sväng och tillbaka, på tid.
Eller köra så nära en trappa som möjligt (för att kunna släppa av en passagerare) (olika poäng för hur nära man kommer, streck på marken)
Köra in mellan två bommar och sedan backa så långt och rakt som möjligt. (olika poäng för hur långt man backat utan att riva) Hämta en kanna vatten på en stolpe, köra slalom mellan koner (på en hand) och hälla vattnet i ett glas på en annan stolpe. Svårt att förklara och jag kommer inte ihåg alla. Man kan helt enkelt använda sin fantasi. Men en del saker ska väl gå tillbaka till vad en riktig kusk måte ha kunnat en gång i tiden.

Avslutningsvis en helt vanlig precisionsrunda. Minst mosade koner vinner.

Det hade varit jättekul att ordna en shettisanpassad TD. Bara det kommer ekipage.

UG
0

Shettisanpassad TD vore verkligen trevligt! Jag skulle anmäla mig om det anordnades i mellansverige.

RebeckaKihlberg
0

Hade jag bara haft "Barre" hemma så hade jag mer än gärna varit med.
Får se när jag får hem honom, kusken som tävlar trav med honom faller ju för ålderstäcket i år Gråter