grimma i boxen
Jag undrar om ni har grimmor på era hingstar som går i samma box. Den ena är lätt att få på grimman medans den andre är rädd och inte hanterad. Det är ju tråkigt om man måste "bråka" med honom för att ta på grimman, men när grimman väl är på är det inga problem.

Jag har inte grimma på min unghingst o ja d e tråkigt att ja måste bråka me honom varje morgon att få på grimman men hur ska han annars lära sig hur en grimma fungerar.. ?
D e bara o nöta, lugnt o försiktigt så lär dem sig tillslut o stå stilla medans man sätter på grimman.
Dem kan ju inte ha grimman på sig dygnet runt hela sina liv..

Man skall inte ha grimma på när hästen går fritt, det kan bara leda till skador på hästen.
Inte konstigt att det är svårt att få på grimman om hästen inte är hanterad. Hästar är skygga i naturen. DEt får du övervinna.

Jag har inte grimma på mina hingstar.Verken i hage eller boxen. Men stona har grimma i hagen.
Min kompis häst hängde sej i boxen i sin egen grimma. Och det vill man inte vara med om!
har inga grimmor på i varken hage eller box
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Grimmor endast i hagen, inte i box. (gäller valacker)
Aldrig grimmor mer än vid hantering. Är för rädd för skaderisken.
Vi har varken grimma i box eller ute.
MEN, jag köpte en hingst på 1år som knappt var hanterad och honom gick det inte få på grimman.
Jag lät honom ha grimma på sig, men gjorde ändå samma procedur= tog på honom en grimma över den han redan hade.
På så vis kunde jag hålla fast honom medan jag tog på den andra grimman, utan att behöva "jaga" eller tränga upp honom i ett hörn ( inte så lätt när de är stora).
Redan efter en vecka kunde jag sluta ha grimma i boxen och sedan tog det inte lång tid innan han fann sig i att man tog på /av den ute heller.
Då får vi fortsätta i lugn takt och träna. Tänkte kanske att han tyckte att det var otrevligt och att det var en otrevlig behandling som i sig ger en negativ bild av grimman. Men vi gör nya försök i morgon.

Har inte heller grimma i boxarna , men har grimma på en i hagen för att han inte vill komma annars, men han går i en hage där han inte kan fastna i något , annars gillar inte jag heller att ha grimma på dem.
Jag kopte mitt sto nagra manader sen och dom hade grimmor pa alla deras ponnyer (henne med). Hon var inte mycket hanterad alls nar jag fick henne sa jag lamnade grimman pa bara forsta veckorna och hanterade henne varje dag. Nu ar hon en liten angel med den andra och kommer alltid fram sjalv. Inga problem alls med grimman, sa sjalvklart gar hon utan :) Lycka till!!
Jag har heller aldrig grimmor på varken i box eller hage det är för stora skaderisker. Jag har haft en extremt rädd ettåring som var ett undantag gällande grimma. Jag gjorde ungefär som Kimpa. Grimman han fick ha var en väldigt tunn och skör lädergrimma som skulle gå sönder om han fastnade.
Veritas odium paretFörvånad

Vi har i princip aldrig haft grimma ,på varken ute eller inne, bara de första dagarna om det kommit någon ny häst i flocken, och de första dagarna när vi släppt ihop t ex unghästar, som kanske inte gått tillsammans tidigare, ifall det skulle gå för vilt till.
Det är ju numera inget problem eftersom vi bara har hingsten och 2 ston kvar, och dom älskar varandra och kommer dessutom snällt för att få på sig grimman när man vill ta in dom.

Har aldrig gimma på någon, varken i boxen eller i hagen. Har ett sto som är svår att få tag på när hon inte är på humör att bli fångad, men efter lite övertalningen går det bra att ta henne också. Ibland kan någon unghäst vara lite svår att få på grimman men även det brukar gå efter lite övertalning. Hade jag haft någon som hade varit riktigt svår att få tag på eller rädd hade jag haft grimma på den under en kortare period för att jag skulle slippa jaga den och den skulle vänja sig vid mig.
Har inte grimma på ngn varken i box eller hage
Har aldrig grimmor på varken i box eller hage!

Har bara undantagsvis grimma på i hagen, aldrig i boxen och deffinitivt inte på lekfulla unghästar.
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss
ridhäst o sto har jag inte grimma på men har av o på grimman på minstan just för träningens skull så ibland är den på ibland inte!

Vi har alltid grimma på några av hästarna både inne och ute.Skulle olyckan vara framme brand eller att dom tar sig ut m.m. så känner jag mig lite tryggare.
Vi har inte mycket dom kan fastna i.

En shettis valack som jag hade ett tag hade gått i samma hage som hästar emd grimmor och nu har han lärt sig att man kan bita tag i dem o sen hänger han där. Det var värdelöst för att han kunde inte efter det gå med hästar som hade grimmor (mest synd om dom;) Så jag har aldrig grimma mer än nödvändigt, vill säga om hästen är svår infångad i hagen osv..
Vi diskuterade just grimmor i stallet på jobbet häromdan. Det lär vara så att Räddningstjänsten här gått ut och deklarerat att vid utrymning av stall tar dom alltid hästar med grimmor på först, vill inte ödsla tid med att försöka få fatt på de andra innan alla "lätträddade" hästar är ute. Tänkvärt.
Själv lämnar jag aldrig grimma på i stallet, särskilt inte på en skodd ponny. Har varit med om i jobbet att en häst kliat sig och då fastnat med skoarmen i grimman och hängt sig (bunden). Nu är en annan fara de där fina knopparna i "Baryard-stallet" där en häst lär ha hängt sig efter att ha fastnat med grimman i en sån, ganska högt placerad knopp.. hua. Men så tänker jag på brandutrymning nu då - är mycket kluven måste jag säga.
När jag haft ponny i spilta binder jag alltid med halsrem, ger mycket större rörlighet bl a om olyckan är framme.

Har haft grimma i hagen speciellt vid hag byten om hagarna legat en bit bort eller som nu när vi bytt stall . utifall hon rymmer eller dyl så är det lättare att få tag på henne och det står telefon nummer och vart hon hör hemma på grimman men den sitter och är av modell att den går sönder om hon skulle fastna. I stallet boxen är alltid hästarna utan men som Mrs M säger har jag också fått höra i dagarna när jag va på möte och på kul tog upp detta med stall och bränder då jag själv varit med om en stall brand 1988 ( Stora Wäsby Slott i Upplands Väsby tror t o m det var den 14 februari ) och de sa där på mötet att de tar hästar med grimmor på i första hand och ev sen de som de kunde få på grimmor. Alla boxar öppnas men som de flesta vet så springer ju gärna hästarna tillbaka in i stallets trygghet även om det brinner.
#20 när vi fick stallet besiktat och vi diskuterade flyktvägar vid brand tog hon upp just det där om att ha grimma i boxen vid brand.
Låter bra, men har ändock inte grimma i boxen. Tror risken är större att de fastnar i grimman än att stallet brinner.
Den dag det inträffar (vilket jag hoppas aldrig händer), får jag väl gå lös med longerpiskan i stallet!
har ingen grimma på dem i boxen. Efter 1 1/2 vecka kommer de fram och jag kan lugnt ta på dem grimmorna. Jag är jättestolt över dem, de står snällt ute på stallgången för skönhetsbehandlingen. Trots att den ena är lite hanterad och den andra intehanterad alls. Det går framåt, vilket är skönt.

#23 Härligt när det fungerar och de gör framsteg!