Kolik inatt
Min lilla har haft kolik inatt, är bra nu på morgonen men det känns jobbigt ifall det skulle komma tillbaka eller inte vara helt bra. Stackar´n var helt apatisk inatt, jag tyckte såå synd om henne.
Veterinären sa att det har vart extremt mycket koliker nu de senaste pga av allt regn, men finns det nåt bra sätt att förebygga det på?
Känner mig iaf helt slut idag, har dessutom 2små barn hemma (en på 6månader o en på 2år) så nån lugn stund blitr det inte + att sambon är givetvis på resjobb nu när detta hände men som tur var fick jag tag i grannen så han kom in o passa mina barn medans jag var ute o promenarade med Ella.
Någon som har erfarenheter av kolik?
usch stackars lilla Tingan ja dig också så klart! Skönt att allt verkar ok nu.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

jag vet precis hur du känner dig. Vårt sto drabbades också av kolik i början av januari och jag känner som du: kommer det tillbaka. Skönt att höra en teori om att det kunde ha med väderleken att göra. Jag har varit mest orolig för att det är något hon har fått i sig som har gjort att hon blivit dålig. Vår pålle piggnade till efter vet. behandling och är nu precis som vanligt. Lycka till du också!
´1# Tack, ja är lättad att det gått såpass bra =)
2# Ja, man blir orolig för man vill ju inte se de plågas så… Tydligen när det är väldigt mycket regn så får de lättare i sig jord när de betar o det gör tydligen att de lättare får just gaskolik, men det känns lite läskigt eftersom det regnar ju HELA tiden här o våra går ju på lösdrift… Va skönt att höra att ditt sto återhämtade sig helt! Hoppas verkligen att detta var en engångsföretelse på min lilla med =)

#0 Min hade kolik i höstas nu får hon linfröolja varje dag.
Magen hålls igång av det, hon har även täcke på sej. Så hon inte blir kall om magen.
Min vet sa att det kan vara en anledning, de dricker kallt ute och sedan om det blåser kallt.
Jag vet inte men hon har inte haft kolik sedan dess. Ta i trä
Ella har täcke i stort sett hela tiden för det bara regnar o regnar här o jag vill inte att hon ska bli våt när hon går ute hela tiden. Det finns linfrö mm i det fodret hon får av mig (mustang musli) men man kanske skulle gett lite extra?! Hon får även lite betfor just för att hålla igång magen oxå. Det med blåsten visste jag inte, här har ju blåst nästan storm ett par dagar, det kanske har ´vart många faktorer på en gång här då?!
Jag förstår ju att man aldrig kan veta helt säker, men man vill ju ändå göra allt man kan för att det inte ska hända igen!

En av mina hade kolik-känning för någon dag sedan.
Misstänkte att det var pga av vädret, först allt regn och sedan har det plötsligt blivit svinkallt ute.
Men jag kom ut när han troligtvis precis hade börjat känna av koliken, så han fick komma in, pumpade i paraffinolja och promenad i nån timme. Först var han lite moloken och ville inte gå så fort, men sen så blev det andra takter, då var det jag som var långsam och fick manande bett i ryggen när jag släpade fötterna för mkt! Sedan gick jag in på en grusväg där det är ett ställe han brukar bajsa på (hingst
) så då var magen i gång igen.
I maj förra året förlorade jag en i kolik, och allt kom tillbaka när jag såg allt detta igen. Tack o lov gick det bra denna gången, men fy vad jag hatar kolik.
Hade också en lättare kolikkänning på en av hästarna här om natten. Han var loj men hade tarmljud, ingen feber och slemhinnor ok. Han ville inte äta så det var bara att få i honom paraffinolja och longera 2x15, sedan var han som vanligt och åt igen. Tror jag hade tur och upptäckte det i god tid innan han hann bli dålig.

Har också haft en kolikhäst i vinter. Den har inte haft kolik igen efter det.

när min har fått kolik så stoppar jag in honom i tansporten och åker ut och åker ca 40 min då släpper det alltid. Sen ser man ju till att han får i sig mycket vätska mm.
Har precis kommit in från lilla Ella, hon är pigg o glad o verkar inte vara det minsta dålig. *pust*
MEN jag tycker hennes "bajar" är väldigt hårda kulor… har precis beställt linfröolja som ska vara bra för magen men någon som vet nåt jag kan göra nu eller så? Bara rädd att det blir "stopp" i magen?!
Gå in och kolla på www.hippolyt.se och deras foder som heter Irish Mash… kanonbra till hästar som får kolik ofta eller har svåra kolikanfall. Jag har alltid det hemma i fall att… vid foderbyte av grovfoder kan ibland någon av mina reagera med lös mage och då ger jag den Irish Mash och redan efter dag två så är avföringen fast igen. Jag har faktiskt inte haft kolik på någon sedan jag övergick till deras foder EquiGard och Irish Mash.
Jag kan varmt rekommendera detta foder till kolik och fånghästar eller bara hästar med lös/orolig mage… billigt och bra foder… hästarna älskar det. Man blandar det med lika delar varmt vatten och det blir som en gröt som de glatt slafsar i sig… så det ges även till fördel för äldre hästar med tuggproblem.
Måste säga att ponnyer som går ute(året om natt som dag) får knappt aldrig kolik. Ändå ställer vi ut hela balar inselage.Dom rör på sej hela tiden.Har faktiskt aldrig haft kolik på mina ponnyer.Haft häst sedan 1978.Eller har jag bara haft tur.
#12 Fast min har ju fått det tyvär o hon går ute hela tiden, jag tar även med henne så ofta som möjligt på promenader ute så hon får allt röra sig… Men jag är glad för din skull att du sluppit det! =)
MIn plutt har kolik nu igen..sitter här nu och vilar en stund..vet sa att han ska vila mellan promenad och transport åka..jätte jobbigt..han bara rullar å rullar…vad ska jag göra?? Pma gärna om du har nå bra svar på att förbyga kolik och vad man kan göra när olyckan är framme..
Lite förvällt linfrö eller en skvätt linfröolja dagligen i foderstaten är nog mitt bästa må-bra-i-magen-tips som förebyggande.
Fodrar man höet ute på vintern är det viktigt att hästarna har fri tillgång till vatten där också, annars drabbas dom lättare av kolik.
Man kan försöka en stund med "egenvård" typ promenad, åka transport, olja i munnen etc, men fortsätter hästen visa uttalade smärtsymtom (rulla t ex) trots det måste man ta ut en vet för undersökning o ev medicinsk behandling. Det KAN fortfarande vara en "enkel" gaskolik eller lindrig förstoppning, men kan ju vara ngt betydligt värre.
Min kille är mkt bättre nu iaf..har tagi hem honom nu så jag kan se honom hela tiden..iof är stallet hos grannen så de är ju inte så långt iaf..men de känns bättre att se honom nu..
#15 varför drabbas de dom lättre av kolik om dom inte har vatten ute? =/ lite konstig fråga men men…=)
Vatten ska dom ha fri tillgång till,
_Fri tillgång på vatten är viktigt för hästen särskilt om man fodrar med torrt grovfoder. En längre period med tillgång till foder och utan tillgång på vatten kan vara en orsak till störningar i mag-tarmkanalen och eventuellt leda till kolik.
_http://www.hipponordic.com/content/view/25/58/
läs om det här
Hade en bekant som hade en ettåring som vattenkoppen gick sönder för under natten, på morgonen hade han svår kolik o veterinären kom ut och behandla honom, men tyvärr så dog han lite senare!! Stackarn!!
Det var ingen trevlig upplevelse men man lär sig av det
Jag har alltid vatten till mina i ur o skur, är det kallt får dom varmt vatten! I hink, är emot koppar efter den händelsen….ser inte hur mycket vatten dom får i sig då.
O peppar peppar har dom inte haft kolik heller.
Nu är jag ingen vet, men om de inte har fri tillgång på vatten ute så kanske de börjar äta snö eller is ute som kan orsaka ett kolikanfall.
Sen förstår jag inte varför man INTE har fri tillgång till rent och nytt vatten ute till hästarna?!
Delad glädje är dubbel glädje :)
Håller helt med dig Thiffanny!! förstår inte jag heller! Det är väl en självklarhet….
#18,19Min ponny har självklart tillgång till vatten JÄMT men jag visste inte att de kunde leda till kolik anfall det var därför jag frågade..
#17Tacksam för svar..=)

Temperaturen på vattnet kan vara bidragande faktor till kolik.
för kallt så dricker dom inte den mängd dom behöver.

Vet en SK hästmänniska (hon föder upp halvblod) hon tycker att inte hästarna behöver vatten utomhus för det fryser ju ändå och är bara jobbigt de kan dricka inne hm kan tala om att jag har haft diskussioner med denna dam , men har gett upp hoppet och är aldrig där mer för att slippa se eländet och behöva bli irriterad på henne. hm
#21 Håller med! Sen vi skaffade en Thermobar som håller +5 har jag för mig, då dricker våra hästar mcket mer än vad de tidigare gjort om vintrarna!
Delad glädje är dubbel glädje :)