Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 2241 ggr
Stall-Stjarna
0

SMÄLLFET shettis!

Jag ska ta hand om en shettis åt ett par som inte kan ha kvar henne. Men hon är verkligen jätte fet, hur "hårt" kan man banta dom? Man ska ju givetvis vara försiktig men det är ju farligt för henne med all över vikt. Har ni några goda råd, tips?! Hon är ca 10år…

Jätte tacksam för att få höra era synvinklar =)

Miija
0

Hur du ska gå till väga beror lite på hur hon utfodrats hittills.

Jag hade (utan att veta mer än detta) gett henne fri tillgång på hö och inget kraftfoder. Givetvis tillskott i den mån hon behöver.

Stall-Stjarna
0

1# jag vet faktiskt inte hur hon fodrats än, ska ta reda på detta. Tack så mycket för ditt svar!

Stall-Stjarna
0

*puttar*

Vill ha mer erfarenheter o råd ;-)

Kan tillägga att jag givetvis kommer leda ut henne på promenader så hon får röra sig….

Kris_J
0

Kan du inte skriva hennes mankhöjd och omkrets runt sadekgjordstad och där hon är som tjockast om magen? Gärna foto också, hon kanske inte är superfet utan bara har normalt shettishull.

Veritas odium paretFörvånad

Stall-Stjarna
1

4# Kan mäta henne imorn. Hon har absolut INTE normalt shettis hull, jag har inte sett en sån tjock shettis (eller pålle överhuvud taget). Jag har ju dessutom en shettis nu som är i PERFEKT hull enligt veterinären så jag har ju faktiskt lite att jämföra med =)

UG
1

Jag skulle ha gjort foderstat på den vikt jag skulle velat att ponnyn hade.

Trim
0

Och se till att ponnyn arbetar ordentligt och inte bara står i en hage.

ryttarn
0

#7 Kunde inte säga det bättre själv. Det allra viktigaste av allt är att ponnyn får jobba ordentligt, till att börja med promenader för är hon så tjock som du säger håller inte knäna för mer än långa promenader. När hon börjat gå ner så kan du börja köra henne.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kris_J
0

Perfekt hull för en veterinär är inte alltid normalt shetlandshull…De beror lite på veterinären också, är hans/eller hennes normalpreferens halvblod är de flesta tunna shettisar i perfekt hull.

Det finns ju shettisar som verkligen har enorma magar och som kallas feta fast de i själva verket är magra.

Sedan finns de de som blir feta av inget just för att de får lite mat och går på sparlåga.

Jag kan inte uttala mig om #0 och hur den ponnyn är vill bara väcka lite tankar om hur det kan förhålla sig ibland.

stallostby
0

1 kg hö/100 kg kroppsvikt brukar räknas som minsta giva, vilket kan vara något lågt plussa på lite kraftfoder, lite havre om hästen behöver energi,

eller lite (ca kvarts kilo) lusernpellet om den behöver bygga muskler (plus lite träning). Ge också lite (läs på förpackningen) mineralfoder varje dag. Alternativt ge färdiga foder som finns hos lantmännen el svenska foder.

Det är mitt råd, så enkelt som möjligt, det är väldigt generellt! höanalys är ju bra vägledning även om det inte säger allt, utan man ska ha djuröga dvs SE om det fattas hästen något..

Kris_J
0

1kg per 100 kg kroppsvikt är verkligen minimalt, det rimmar illa att rekomendera det och toppa med kraftfoder, då är det bättre för hästen som behöver tugga x antal gånger att utesluta kraftfoder och ge mer hö.

I övrigt är svenska "tumregler" vid hästutfodring:
Vallfoder
Mängd /100 kg häst dag
Lämpligt 1,5-2 kg ts
Minimalt 1 kg ts

Hanna-D
0

#10 Ganska viktigt i sammanhanget är väl att det är 1 kg TS/100 kg häst! Hö brukar ha en TS-halt på ungefär 0,84 vilket i så fall blir 1,2 kg hö/100 kg häst.

LindaNordberg
0

Min Ella tog ett år att banta ner och hon var smällfet när jag köpte henne. Vi snackar valkar framför bogbladen och i länderna.

Det absolut första man ska göra är att analysera sitt grovfoder så att man kan räkna ut en foderstat. Det var först när jag analyserat mitt hö som jag förstod varför hon inte gick ner trots minimal fodergiva. Många är så rädda för protein men det är oftast det som är problemet med många feta hästar, att de får för lite protein.

Höet jag hade då var det dåligt med protein i så jag fick kompensera med lusern hackad strå. Ellas bantar mat bestod av 2,7 kilo hö och 0,5 kilo lusern. Undrar hur hon ser ut idag? Om hon lever DVS?

stallostby
0

ska man va noggran beror det ju på vad höets näringsvärde är. I mina böcker står det 1 kg hö/100kg kroppsvikt. Självklart kompletterar man med ett par kilo hö om så behövs, därefter kraftfoder efter behov. Är hästen fet och behöver tugga på något så är bra havrehalm bra komplement att blanda in i höet.

Det jag skrev tidigare var minimigiva…vissa ponnyer lever på luft…i det här fallet handlade om en smällfet ponny, tips dryga ut högivan med fin havrehalm för mättnad och sysselsättning!

ovanstående tycker jag verkar ha vettig fodergiva

Stall-Stjarna
0

Det blir ingen hämtning av denna ponny nu, blir först om 3månader. Har flyttat min shettis till syrran fram tills dess eftersom jag kastat ut den andra pållen som stod inackorderad här pga ägare som inte respektera vad som gällde…

Tack för alla svar!!!!!