aktiviteter i syd
Förslag till aktiviteter? Jag tycker själv att det hade varit roligt med Horsemanship,trickkurs, läderkurs,avelskurs skulle komma 2009 som i mina ögon är mycket intressant.Vad vill ni ? Kan vi hjälpas åt?
Det är faktist rätt trevligt att umgås om man har samma intresse eller det är bara jag som tycker detta????
Ja det hade varit kul. Speciellt kul hade det varit om Syd hade haft separata miniklasser på utställningarna i Svalöv och Älmhult. Men det spelar inte så stor roll nu när SYd har ändrat utställningsplatsen från Skåne till Småland. Det är i Skåne alla mini finns. Varför ÄLMHULT???

Kanske för att det är närmre mig
…..
Det tycker jag ska bli kul nu när vi äntligen har en utställning i älmhult.. det blir perfekt ju.. man slippper åka långt då man bor i älmhult…;)
Jag tycker det är trevligt att jag som Smålänning inte alltid måste dra till Skåne för att åka på utställning inom min egen regionalförening.
Det är trevligt med arrangemang men även här är ju det mesta oftast lokaliserat till Skåne och det är så himla långt bort att åka dit. Och kom då ihåg att jag har nånstans mellan 15-20 mil kvar norrut till Syds norra gräns = ungefär samma avstånd som jag har till Skånegränsen, beroende på vilken väg jag kör…

#4 Håller med dig Anna.
Jag HAR minisar och bor i Småland, så nu är det lite mer rättvist.
Alla minisar finns i nte i Skåne………………
#5 Nej men de flesta. Men som sagt det spelar ingen roll när det inte finns separata miniklasser. Det är lika tråkigt för Er i Småland som för oss i Skåne att ställa ut mini när de ska gå tillsammans med normalstora. Och det är inte bara tråkigt utan det ÄR INTE RÄTT!!!.

Vilka SYD utställningar är det miniklasser i år ? Har inte hunnit kolla.

Tingsryd, Bjärsjölagård och eventuellt Älmhult (om det är minst tre i klassen).
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Och utöver de tre utställningar i #8 är det hur många utställningar inom Syd där det då inte är miniklasser?
- Bruksdagen - HELT utan klassindelningar
- Gryttinge - unghästutställning
Vad gäller önskemål om aktiviteter så vill jag någon gång lyckas ta mig iväg på en exteriörkurs, så en sådan i Småland skriver jag upp på önskelistan…

Ja det är ju mer än hälften så det är väl OK tycker jag iallafall.
Det blir nog bra.

#0 Det är alltid kul om det finns intresse för att anordna aktiviteter. Tex löshoppningskurs skulle jag vilja gå på i sommar.
#1 Alla mini finns inte i Skåne och oavsett om de hade gjort det så finns det inte någon möjlighet att lägga alla utställningarna i Skåne då Syd har ett mkt större område. Det är inte rätt att de i Skåne ska ha nära till alla aktiviteter och de längre upp mot Jönköping (som också tillhör området) ska ha långt alltid. Tycker dessutom inte det är rätt av oss som bor i den allra sydligaste delen av Skåne att klaga. Bruksdagen är flyttad till Trelleborg (och längre söderut går det knappt att komma), Bjärsjölagård är nära och även Svlöv. Alltså är det Tingsryd och Älmhult som ligger längre bort och som sagt kan inte allt ligga i Skåne.
En extriörkurs skulle helt klart vara intressant.
Men framförallt att det skall vara separata miniklasser på ALLA syd:s utställningar det är ju bara 5 utställningar det gäller.
Extriörkurs hade varit intressant.
Löshoppningskurs eller träff skulle vi ju kunna dra igång själva egentligen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Extriörkurs vem ska vi fråga?Förslag på kurshållare??plats?
Löshoppning jag kan kolla om vi kan vara på konga ridcenter vid kågeröd om det kan passa.Eller annat förslag?
Jag har sagt det förut och jag säjer det igen, om det finns intresse för löshoppningskurs i min närhet så ställer jag gärna upp som "kursledare", då jag har ganska stor erfarenhet av det. Det är ju inget som hindrar att skåningarna kör i Kågeröd, men det är 25 mil bort för mig = inte alls intressant för min del.
Samma med exteriörkurs, jag vill som sagt slippa åka till Skåne för detta men är jätteintresserad om det blir inom rimligt avstånd härifrån. Vem man ska fråga - pja, visst har jag preferenser, men jag tror jag behåller dem för mig själv. Jag tror nog att vilken domare som helst har något att tillföra på den punkten.

Jag skulle vilja gå på exteriörskurs, löshoppning, handlingskurs, läderkurs m.m. Jag vill lära mig massor 
// sofie

Älmhult - har jag missat nå´t? Ska SSS ha utställning i Älmhult i så fall när?
#18 - shetland syd har Halloweenutställning i Älmhult

Jättekul med Haloweenutställning i Älmhult, fick för mig att den skulle var i Svalöv även i år. Har nära till både Tingsryd, Huseby och Älmhult. Så för mig är det ett bra utställningsår! Nu är det ju så att jag inte har visat min pålla själv (mer än på premieringen i somras, men då visade jag inte själv). Vågar jag så blir det premiär i Tingsryd i juli… sen får jag väl se..
*1* Janni det finns många mini här i småland,jag har själv 10 stycken och 8 på väg.
Sen är det flera som har inte bara skåne.Syd är stort och alla ska få chansen.Eller

#20 Det blev omändring i planerna så unghästutställningen blir i Svalöv och halloween blev flyttad till Älmhult. Skönt när man har nära till flera utställningar.
Klart du ska våga visa, alla är vi nybörjare någon gång.

#22 tack för uppbackningen!
#21 och 11 - Utställningen har varit utannonserad på Syds sidor och skulle då ligga i Skåne. Jag reagerade därför på att den har flyttats. Naturligtvis är det roligt för Er i Småland med en utställning där. När jag var ordförande anordnade vi en stor och populär utställning i Växjö varje år. Dock hade vi alltid miniklasser och separata minichampionat. Det ser jag som en självklarhet.
#21 Kul att det finns Mini i Småland också. Tråkigt för Er bara att Ni ska visa i normalstor klass!
#11 Mycket dåligt att inte ha separata miniklasser på unghästutställningen. Det är tråkigt att inte styrelsen lyssnar på medlemmarna nu här vi är så många som har mini.
Småland är tydligen Sveriges Shetlandsmetropol. Höstmöte, Årsmöte SSS och en flytt av sedan flera år inarbetad utställning SS från Skåne till Småland. Bravo????.

#26 När jag gnällde om SSS:s koncentration av möten och riksutställningar till den regionen förut här på forumet, fick jag till svar att jag skulle lobba hårdare för min sak. Så jag antar att de är duktiga lobbyister i Småland? 
#Ja; Anna Lundin är outstanding.

#26 Kan du vara snäll och sluta klaga hela tiden. Du borde väl istället vara glad över att ett SSS-möte ligger i Syds region eftersom det då blir nära dit.
Jag har för mig att årsmötet 2006 var i Nords region, 2007 i Öst och 2008 är det i Syd och därmed Jönköpingstrakten. Är det något som är fel? För så vitt jag vet brukar mötena flyttas runt i de olika regionalföreningarnas upptäckningsområde.
En inarbetad utställning, är det Gråmanstorp?? Nu är det inte längre samma ägare av anläggningen som när utställningen började att anordnas där och vi är den enda förening som har fått fortsätta att ha vår utställning där de senaste åren. Eftersom hyran är höjd och det ibland har varit problem med vissa saker har vi fått ändra utställningsplatsen till Gryttinge. Halloweenutställningen är flyttad till Älmhult eftersom allt inte kan ligga i Skåne (hur bra jag än hade tyckt att det var).
Höstmötet, är det Syds höstmöte du syftar på? Isf är det knappast första gången som det har anordnats i Tingsryd utan där har vi varit i flera år.
Om flera saker råkar hamna i Småland det här året, vad spelar det för roll. Troligen finns det faktiskt en orsak till det och de som fattar besluten var de olika aktiviteterna ska anordnas bestämmer knappast Småland bara för att jävlas med de som bor i Skåne.
Det hade varit trevligt att någon gång få höra att något som de olika styrelserna lägger ner en massa ideellt arbete på blev uppskattat och inte att allt hela tiden är fel. Alltid ska det klagas och inte känns det roligt att få höra det hela tiden utan man blir faktiskt ledsen över det till slut. Vi som sitter i styrelserna lägger alla ner en massa tid på detta, och visst har vi själva valt att göra så, men för den sakens skull är det inte kul att det hela tiden ska klagas oavsett vad vi gör. Alla gör så gott de kan och försöker lägga de olika aktiviteterna dit så många som möjligt ska kunna ta sig dit och där det är ekonomiskt försvarbart för föreningarna att anordna sina aktiviteter. Någon gång måste man väl ändå lyckas göra något bra eller är allt bara skit man lägger ner en väldig massa tid och energi på att försöka fixa?
#28 Sedan är det väl knappas så att en person bestämmer var de olika aktiviteterna ska ligga bara för att den personen råkar bo i en viss trakt.
#Nä men skärp Er då och bättra Er!

#30 Med vad? Var ska de olika aktiviteterna ligga så att det passar dig?
#28 - VAR kom nu jag in i bilden där?? Jag har inte ett dugg mer att säja till om vad gäller placering av aktiviteter än någon annan medlem i Syd, jag har inte ens försökt! 
Jag är GLAD om jag kan slippa åka 25-30 mil till NÅGON ENDA utställning/säsong. I år har jag en inom 10 mil och två inom 20 (Riks också). Hur långt har NI till Älmhult? Jag har 16 mil om jag tar den närmaste vägen via de krokiga vägarna genom skogen. Jag har 25 mil till Bjärsjölagård och ungefär lika långt till Svalöv. Till Trelleborg lär det vara drygt 30 eller nåt.
Ursäkta mig, men jag blir faktiskt lite SUR när skåningarna gnäller över långa avstånd, NI kan också få åka lite för att få ta er till aktiviteter någon gång.

Jannie är det någon som borde skärpa sig är det väl du som klagar på styrelsen och allt annat tror du att allt kan vara i skåne eller?? Tycker det är riktigt dålig stil av dig att dra in privat personer i vart mötena ska ligga och som Rebecka skriver att det vandrar runt olika år ,
Snart tror jag inte att det kan komma något positivt från vissa utan bara en massa klag och gnäll. Borde kanske växa upp och inse att världen handlar om mer än ens egna intressen.
#32 Bra gjort av en som inte ens har försökt…………………………………………………………………………..
#33 Var vänlig tilltala mig inte med namn och jag skulle uppskatta om du inte tilltalade mig överhuvudtaget.

#34 Jag ber dig att inte hoppa på några av föreningens medlemmar. Om du har åsikter om vart de olika föreningarna har förlagt sina aktiviteter är du välkommen att höra av dig till respektive styrelse med förslag och åsikter. Men ge 17 i att hoppa på enskilda medlemmar!

#35. Om du inte vill bli tilltalad alls här får jag ge dig rådet att låta bli att skriva här. Detta är ett diskussionsforum.

#35: Allvarligt talat, vad är det här för "sandlåde-nivå"?
Till administratörerna av detta forum:
Personligen tycker jag att det i skrivreglerna bör framgå att om man vill framföra kritik mot SSS styrelse eller styrelserna i någon av regionalföreningarna så får man vända sig direkt till berörda parter och inte dra upp det här på forumet.

#35 Tycker faktiskt att det är dags att krypa upp ur sandlådan och uppföra sig som en vuxen människa. Vill du inte bli tilltalad så får du väl skriva någon annanstans då.
#37 Jag skrev inte till dig utan till #33
#39 Ännu ett oförskämt påhopp

Nu är det väl dags att alla skärper till sig en aning. En trevlig ton mot varandra är det minsta man kan begära.
Jag kommer att radera varenda otrevlig kommentar alternativt ta bort/låsa hela trådar om detta fortsätter. Det räcker nu.
#38 Det står i reglerna vad som gäller. Att framföra kritik mot saker är okej, beroende på hur man gör det. Så som den framförts här är inte vidare skoj dock. Däremot måste man få tycka till om saker, vi har ju inte intresse av att kväva folks åsikter, men allt går att framföra på schysst sätt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Tråkigt att Charlotte Avebäck och Veronica P har hoppat i sandlådan istället för att respektera att Syds aktiviteter debatteras.
#29 o 31 Läs vad jag skrev i 24. Jag är besviken på att en utställning som tidigare hållits i Skåne har flyttats till Småland samt mycket besviken över att inte separata miniklasser anordnas. I övrigt gör Ni ett jättebra jobb i Syd och det vet ni att jag tycker.

#43: Om du har något otalt med mig så får du gärna kontakta mig privat. Mina kontaktuppgifter finns på vår hemsida.
Eftersom det även finns yngre medlemmar på detta forum så bör vi vuxna ta vårt ansvar och agera mot varandra på ett respektfullt sätt. Ingen nämnd, ingen glömd.
#45 Jag har absolut inget otalt med dig och jag hoppas att du inte har det med mig heller. Jag svarade bara på ditt inlägg #38 som var riktat till mig (#35) men nog om detta nu tycker jag.

#44 Unghästutställningen hålls fortfarande i Skåne, men på ett annat ställe. Halloweenutställningen är knappast någon tradition och som jag tidigare skrivit måste aktiviteterna inom Syds område spridas ut. Det går inte att ha allt i Skåne.
Nej, det vet varken jag eller flera av de andra att du tycker eftersom det hela tiden ska vara en massa gnällande om att allt vi gör är dåligt.
#47 Jag har talat om för de flesta i Syds Styrelse hur trevliga och bra utställningar som anordnas. Jag har även talat om mina önskemål om miniklasser och minichampionat som inte hörsammats. Tråkigt att detta uppfattas av dig som en massa gnällande om att allt vad Ni gör är dåligt.

#40. Jag bryr mig inte om vem du skrev till, jag säger till dig ändå.
Något som jag vill framhålla som extra bra var den soppservering som Syd anordnade på utställningen i Svalöv. Det var dels god mat och dels skapade det trevlig stämning och gemenskap. Det gjorde Ni bra.