Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: beteckningar-fölningar
Läst 2094 ggr
Kratern
0

Hingstägare som nekar ston

Det har nu nått min kännedom att mitt före detta sto Miss Molly (stamboksförd på 40p) blivit nekad att komma till en viss hingst för att nuvarande ägare ej uppfattat hennes poäng.

Någon fler än ovanstående som skulle nekat stoet att komma. Hon är e. Helmund of Transy?

Charlotte-J
0

#0 Hur menar du? Har nuvarande ägare inte sagt poäng till hingstägaren? Men kan inte hingstägaren kolla själv i Webbstamboken, det gör jag om någon stoägare ringer (inte för poängens skull utan stammen).

Amor vincit omnia Kyss

Kris_J
0

Vid en snabbkoll i webbstamboken ser jag att mormor och mormorsmor inte är stambokförda/registrerade tror du inte det är orsaken och inte exteriör bedömningen?

Veritas odium paretFörvånad

Kratern
0

#2 Mycket märkligt i så fall. Vad sjutton har det med saken att göra kan man undra, då både hon själv och hennes mamma är det?

#1 Jo, nuvarande ägare hade troligtvis blandat ihop hennes poäng med någon annans och uppgivit att hon var bedömd med 34 p (vilket ju går att kolla iofs)

Charlotte-J
0

Nu har jag också kollat och om det är det stoet utan reggad mormor och mormorsmor så hade nog även jag nekat, tyvärr. För det är väl så att det ev. fölet inte går att regga i SSS? Eller har jag fattat fel?

Amor vincit omnia Kyss

Kratern
0

#4 Fel

Kolla Miss Mollys avkommor.

Charlotte-J
0

Okej! Då ska det väl vara okej att ta emot henne då!?

Amor vincit omnia Kyss

Kris_J
0

De går att regga i Sverige men det är inte accepterade i ex Norge, om en sådan ponny exporteras dit får man inte in den i stamboken där. Tidigare har de fört in dessa men det är stoppat nu.

Kratern
0

#7 Vilken tur att vi bor i Sverige då. Flört

VeronicaP
0

Det är väl så att de nu för tiden står att det ska vara  3 kända led..

Jag hade nog inte heller tagit emot det stoet .

Annette
0

Hingstägaren bestämmer själv vilka ston den vill ta emot. Det är inget man som stoägare kan säga något om.

[Anna-N]
0

Har inte kollat upp stammen på den aktuella hästen i #0 men har den inte komplett stam så hade jag inte heller tagit emot den till min hingst.

Hanna-D
0

Har inte heller kollat stammen men håller med #11.

VeronicaP
0

Ska skriva att jag inte heller har kollat stammen utan bara gått efter vad som står här.

Milla
0

Om ett sto inte har 3 kända led och en hingstägare tar emot det stoet då gagnar inte det dom renrasiga shettisarna och jag tycker inte att hingstägaren är seriös utan endast är ute för att tjäna pengar.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Olofsson
0

Håller med #14

Kratern
0

Hon har tre kända led.

Milla
0

#16 jag menade inte ditt sto utan överlag.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

sanne
0

Jag skulle nog tveka på ett sto som ej har alla föräldrar registrerade , men sen kan jag säga att jag inte kollar så på själva poängen, passar stoet till hingsten, så kan både stam o annat väga upp svagheter, anser jag nu…

VeronicaP
0

#16 Men har det eg då mormorn inte har något regnr?

RC71
0

Hur har detta sto kunnat bli stambokfört om det är oreggat. bakom henne?

Houdini
0

Det finns väl 1000 olika orsaker till att neka ett sto.

Jag tycker det är upp till varje hingsthållare att bestämma själv vilka ston han/hon vill ta emot.

Själv har jag bara nekat ett sto.. med underbett.

Tar hellre emot ostammade än defekta.

Kratern
0

#20 Hennes mamma är också stamboksförd.

CarolaG
0

Avkomman kommer tyvärr inte att få tävla i ponnytrav om man så önskar. Detta pga att den inte kommer att ha tre reggade generationer före sig.

Kratern
0

#23 Fel

andaloce
0

Vad gäller trav får väl alla A och B ponnys tävla i trav oavsett stam???

Kratern
0

#25 Ja, tre kända (dokumenterade) led är det som gäller oavsett stam, ras osv.

Kris_J
0

#23 & 26 om en ponny som tävlade innan regeln med tre led genomfördes har fått avkommor får dessa licens hos SPTF och får starta. Så regeln om tre led är en sanning med modifikation. Det står inte särkilt utskrivet men så har det varit och är mig veterligen inte ändrat. SSS  har varit drivande i frågan om tre led och i samband med att Shetlandscupen drogs igång fick vi gehör för våra krav. Kat B hade hårdare krav sedan tidigare så nu har kat A & B samma krav. SPTF bedriver ju inte "rastrav" men i och med att kategori A fick skärpta krav har det gynnat Shetlandsponnyn, då det blev färre sk buskponnyer i kat A med kort stam som kunde få licens i SPTF.

Kratern
0

#27 Ponnyerna i stamtavlan behöver inte vara registrerade, men det får inte finns luckor.

kicki80
0

#28 inom travet är det väl okej att starta och registrera ponnyer  bara man känner till  stammen bakåt i trav får de ju starta oavsett ras bara de håller måttet..  Det är ju bra tycker JAG att ALLA ponnyer är välkommna.

Kris_J
0

#27, det var just luckor det har fått lov att vara eller helt tomt om föräldradjuret startat själv. Jag har inte påstått att de ska vara registrerade men att det från ett visst år i allmänhet krävs tre kända generationer.

ryttarn
0

Innom travet krävs numera tre kända led, inga av dessa led får inehålla kall- eller varmblodstravare.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kratern
0

#31 Ja, det är precis det jag sagt ovan. Flört

ryttarn
0

Rent gennerellt, utan att för den skull ha några som helst åsikter om aktuellt sto, har jag lite åsikter….

Som hingstägare har jag en idé med min avel precis som stoägarna. Då anser jag det naturligt att om jag anser att ett sto inte passar i min idé och målsättning med aveln för min hingst tacka nej. Stoägare gör ju detta hela tiden genom att välja den hingst dom anser bäst för sitt sto. På samma sätt säger jag nej till ston som jag anser inte passar min hingst.

Utefter denna idé jag har till avel matchar jag ju även mina ston. Det är ju inte säkert att jag anser att alla mina ston är idéaliska för min hingst utan jag kanske bör välja en annan hingst till ett specifikt sto.

Efterssom jag har en Russhingst så kan jag säga det här utan att trampa altför många på tårna :-)

Jerker Klang,

www.isil.se

Kratern
0

#33 Jag hoppas att du då inte har din hingst utannonserad till "allmän" avel

[Billan]
0

# 34

Menar du då att man MÅSTE ta emot samtliga ston till sin hingst bara för att man har annons ute ?

Cattis
0

#34 Även om man har den utannonserad har man rätt att neka ston.  Det står heller inte i annonserna, mig veterligen, att "alla ston tas emot".

Jag annonserar ibland, men skriver heller inte att vilket sto som helst är välkommet. I bokningskontraktet mellan mig och stoägaren står mina villkor för betäckning med min hingst.

Jag förbehåller mig också rätten att neka ston jag inte tror passar min hingst, ston som inte är sunda eller som har luckor i stammen etc. Någon frihet har man väl som hingsthållare också, inte bara skyldigheter. Att låta vem som än behagar använda min egen hingst är inget jag ställer upp på.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Kratern
0

#36 Jodå, det står ganska ofta att "hingsten tar emot friska och registrerade ston".

Hur ska man tolka det?

Cattis
0

#37 Inte som att ALLA friska och registrerade ston tas emot iaf. Då skulle man vara skyldig att skriva exakt hur många ston man tar emot också. Och det är man absolut inte.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

[Billan]
0

# 37

Så länge jag håller på med avel kommer JAG att själv bestämma vilka ston som FÅR komma till den hingst som finns på stuteriet. Om antalet ston begränsas anser jag också är min rätt att bestämma hur många och vilka som ska komma. Enkelt.

ryttarn
0

Eftersom våran hingst även är en tävlingshäst är vi väldigt restrektiva. Den dag vi inte tävlar med honnom längre kanske det kommer i ett annat läge, men jag kommer deffinitivt aldrig gå ifrån min "avelsidé". Det är utifrån den idén vi valde just den hingst vi har utifrån de ston vi då hadde. Efter det har vi valt ston utefter hingsten…..

Förstår inte resonemanget med att jag på något sätt skulle vara skyldig att ta emot ett visst sto. Lika lite som jag skulle vara skyldig att lämna något av våra ston till en viss hingst bara för att den hingstägaren skulle anse det vara en bra kombination.

Dessutom skriver jag i annonsen att han bara kommer betäcka ett begränsat antal ston…..

Jerker Klang,

www.isil.se

VeronicaP
0

Jag som hingstägare har rätt att neka sto/hästägare om jag vill.

Kratern
0

#40 Då kan man ju undra vad det är som gör att en hingstägare bättre kan avgöra vilka två (hingst och sto) som bättre passar för varandra än stoägaren? Hmm…. Skulle stoägare vara sämre på att avgöra det med andra ord?

AnnaLundin
0

#42 ¨- det finns inget som säjer att hingstägaren är bättre på att avgöra vad som passar ihop. Men hingstägaren har ändå sin fulla rätt att neka vilket sto som helst att betäckas med sin hingst, dessutom utan att motivera sig.

Att man äger en hingst som är godkänd innebär inte automatiskt en skyldighet att låta hingsten betäcka alla ston som lyfter på svansen för honom.

ryttarn
0

#42 Det är inte riktigt det det handlar om. För min del så har jag en speciell idé med min avel. En del i den är att avkommorna skall ge meriter åt hingsten. Då handlar det egentligen bara om hur "paret" funkar utifrån mitt perspektiv. Givetvis är det ingen absolut sanning, men det är min sanning vilket faktiskt är det enda som räknas eftersom det är min hingst.

(skönt att jag inte har en godkänd schettishingst för ingen här behöver ju egentligen känna att deras sto inte duger, för de gör de ju inte per deffinition till min russ hingstSkrattande)

Jerker Klang,

www.isil.se