Avelshingst på annons
Nu kan man åter igen på Bukefalos se annons om hingst som betäcker för 1000:- per betäckning. Hingsten är mig veterligen inte avelsvärderad och frågan är om han alls löst licens. Är det inte beklagligt? Baksidan av att avelsvärderingstvånget tas/tagits bort.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

Det är sorgligt. Jag såg en annons där en stoägare sökte hingst till sitt sto, den behövde inte vara godkänd. Själv blev jag ju erbjuden att betäcka mitt sto med en hingst här i närheten. Ägaren visste inte vad det var för stam på honom, men den var jättebra sa hon. Pappren fanns någonstans, hon visste inte var. Gratis var det också. Behöver jag säga att jag tackade nej?
Jag har fått höra hur mycket som helst av detta nu när jag har både ston och hingstar till salu…
Det är beklagligt men inte olagligt så länge de löser licens…
jag såg en för 500 per språng…
ja vad ska man säga?? Man ska kanske skita i att lägga ner så mycket tid och pengar på att meritera sina djur
Obs!!! ironiskt!!!
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
de ångrar sig nog sedan när de ska ansöka om pass till fölet…

Ja, men det är så himla trist bara att okunniga stoägare skall behöva ens riskera att bli lurade på detta vis. Det är inte bara trist, utan riktigt j**la taskigt! 
Frågan är om ens hingstägaren själv är medveten om de problem dennes/dennas hingst kan skapa för okunniga stoägare, och inte minst för dessa avkommor. Är hingstägaren det, tycker jag att det är både egoistiskt och elakt.
Dessutom anger hingsthållaren i sin annons Sveriges Shetlandssällskap som den avelsorganisation hingsten faller under. Tycker det är missvisande reklam/annons och jag tycker det är "trist".
/Cattis
# 7 Instämmer till 200%

Undrar om de ens vet att de måste ha licens?

#9 Bra fråga!
/Cattis
#9 kan man inte maila personen och tala om det? Samt vad som händer vid registrering av fölet. Många gånger tycks dessa personer inte veta vad de "ställer till med", om det gjorde det KANSKE de skulle skita i att betäcka med sin hingst.

vill ni lida lite till
synd att sto ägare inte förstår varför man premierar och vika krav som ställs…jag i alla fall vill få det bästa möjliga av mitt sto
kvittar ju hur många man mailar och ger svar på tal till… man kommer inte åt alla och dom man meddelar bryr sej säkert inte heller. Lönlöst.
Jag tror att flera gör detta för att de itne vet bättre… Därför tycker jag det är en självklarhet att om de kontaktar mig upplysa vad det är som gäller… synd att inte alla har den inställningen… Men så jobbar jag i vård/omsorg och vill hjälpa personer…