annonssvar... suck...

Nej det behöver du inte. Det är tragiskt.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jag skrev tillbaka att om de söker en inriden bör de titta på 4-åringar och äldre!

Det är inte bara tragiskt. Det är också obehagligt och läskigt. För inte alla frågar om detta innan, utan de kanske har frågat ngn innan och fått det svaret som du gav. Sen provar de nästa annons och uppger då inte att de tänkt rida på den utan döljer det och gör som de behagar då den väl är på plats.
Eller så frågar de inte utan pratar om sällskap och tror att det är fullt okej att rida på den så de fått hem den.
Läskigt att folk inte fattar att de inte är klara förrän vid 4 att ridas.
Jag tycker till o med at tdet är på tok för tidigt då man ex tömkör och vagnstränar nyblivna ettåringar. De är ju inte redo för det så tidigt.
/Cattis
Sådana annonser svarar jag inte på. Då får de skaffa mer hästkunskap innan de är redo att köpa häst. Många ggr hjälper det inte ens att informera om att man inte rider eller kör ett/tvååringar. Då betraktas man som säljare instället som otrevlig och surpuppa. Himla trist.

Precis det är inte första gången man har fått höra sådana svar , och håller med AnnaN att man får väldigt otrevliga svar tillbaka många gånger när man påpekar sådant..

Ja det har jag också fått. Jag har blivit anklagad för at tvara oseriös säljare som inte vill sälja till vem som än ringer och vill betala det begärda priset. Om det är att vara oseriös, då är jag gärna det.
/Cattis

Precis jag med
#4 jag tycker det är en plikt att informera mindre kunniga… Precis som när jag hör om folk som betäcker med icke godkända hingstar…

Ibland är det trots allt väldigt enkelt att sorta BORT köpare man inte vill ha!
Jovisst väljer jag bort dem, men jag tycker att NÅGON borde informera dem om att inte skaffa en 2-årig hingst om det är en inriden ponny de vill ha…
#10. Precis det jag skriver. Vissa vill INTE höra eller överhuvdtaget ta reda på kunskap. Speciellt inte från den som säljer hästen. Så då är det tyvärr svårt att informera också när folk lägger dövörat till.
Ringer folk på fölungar som är en månad gammal och frågar om det går bra att hämta till helgen, så blir man lite… Ja, vad säger man?.
#11 livrädd?????
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#12. Ungefär så, ja.
Ännu ett "konstigt" annonssvar…. En man som sökte efter hingst född 2004 eller tidigare och jag pratade om min 3-årshingst… Han frågade om färg och storlek och pris. 6000:- sa jag men att det var prutbart… och han frågade om han kunde få honom för 3500:- Nä, sa jag men jag har en 2-årig isabell som jag kunde tänka mig sälja till det priset… Nä, det var han inte intresserad av för hingsten skulle vara till avel. Han frågade INGET om exteriör, friskhet, stam, papper eller bedömningar…
#14 egentligen inte så konstigt. Titta på annonsdirekt under avelshingstar. Där ligger nu flera shettisar i olika färger för avel. pris från 500kr.
Visserligen är min 3-årshignst avelsvärderad, gått igenom veterinärundersökning och blivit nollad… men det var nog ointressant ändå då de skulle garanterat ha en 3-årshingst under 3500kr…

Som tidigare i våras, då jag satte ut en annons på Zebben. Har ju lämnat ut honom på foder. Tänkte jag skulle skriva en annons och jag fick grymt mycket svar.
Dock var bara kanske 5 st seriösa. Nu har jag visserligen enormt höga krav
men ändå. Jag blev mörkrädd när jag läste en dels svar.
Några exempel:
*Min dotter 16 år är lite rädd för hästar, så vi tänkte börja med en liten snäll ponny.
*Min dotter söker en tävlingskompis, din ponny låter ju utmärkt. (I annonsen står att han är triangelmärkt och får ej tävlas)
* Jag har 3 döttrar, 9,11 och 14 som ska rida och köra honom. Ingen vägde under 30 kg vilket jag skrivit i annonsen.
* Jag ska bygga ett stall på tomten och så ska han stå som sällskap till en annan ponny. ( Står i annonsen att han ska ha stora hagar så han kan röra sig fritt, då han inte ska tränas så hårt.
*Hälften av alla svar, ca 20, skrev att de hade bra lösdrift som han skulle få gå på. I annonsen står EJ lösdrift, utan att han ska ha box.
Ja, hur som helst blev jag mörkrädd och valde istället en bekant som lånade hem honom för ett tag. Känns mycket tryggare.
Detta har jag fått som svar på en annons för min 2-årig hingst:
"Jag är 16 år och har ridit sen jag var 4 år. Jag har haft samanlagt 5 hästar som jag har tävlat under åren. Nu skulle jag vilja ha en liten kompis ett tag och vill gärna prova något nytt. Om det är något ni undrar så är det bara till att fråga. Jag känner en liten tjej som är duktig på att rida, så den kommer att bli riden oxå"
Borde inte en person som ridit i 12 år veta att man inte ridit in en 2-årig shetland?
#18 men hon kanske inte menar att den ska ridas direkt utan när det är dags.
#18 Inget fel på det svaret tycker jag. Då får man väl höra sig för lite mer när man prater i telefon sen.
Finns ju dom som annonserar lika tokigt som dom som lämnar svar tycker jag. Att annonsera hingstar till avel som knappt kommit ur stoet och annonera ut halta hästar mm, mm. tycker inte man ska hänga ut enbart dom som svarar på annonser.
Eftersom man inte får hänga ut enskilda personer så om man hänvisar till annonser så är det så mycket lättare att spåra dem än annonssvaren som inte är "offentliga"…