Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett10-färger
Läst 1129 ggr
ThiffannyJ
0

Svart eller??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har tagit denna bild i dag på ett av våra svarta ston. Är de så här extremt gul/bruna på bakbenen och vid virven? Hur är era? Hon är reggad som svart. Hon har inte varit så här ljus tidigare.

Förslag?

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

Cattis
0

Absolut! Hon är svart.

Bifogar bild på en av mina uppfödningar, som var helt svart som liten, men som du kan se är hon inte vidare kolsvart längre…

Det där var för ett år sedan, nu är hon ÄNNU brunare.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Charlotte-J
0

Spontant tycker jag hon ser svartbrun ut.

Amor vincit omnia Kyss

Milla
0

tycker också att hon ser svartbrun ut

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Cattis
0

För att kunna säga svartbrun måste man få se hennes huvud också. Svarta hästar kan vara så där bruna på bakdelen. Särskilt då de varit helt svarta innan.

/Cattis

kacka
0

skulle nog säga att hon är mörkbrun… men vad har hon för stam? KAN hon vara brun? Bild på huvudet önskvärt!

VeronicaP
0

Jag tror att de bleks ju äldre de blir , My kan ju  se lite ut som din cattisn när hon är torr men när hon är blöt så är hon kolsvart *S

[Anna-N]
0

Ser ut som svartbrun. Men som sagt vill man se hennes huvud. Där syns det oftast runt mule och ögon om det inte är absolut svarta.

thira
0

Tycker islandshästfolket har en poäng i att de har så många fler färgbenämningar. Om man läser i Bo Furbergs bok om färger, så har det även i Sverige funnits många fler färgvarianter förr. Svart är bara svart idag hur än hästen ser ut, det fanns fyra olika svarta varianter förr tydligen. Likadant med fux också.

Kratern
0

#1 Hur kan du se att hon är svart om du inte sett huvudet?

nallebjörn
0

hon ser svartbrun ut om man kiollar ljumsken. Inte svart i ljumsken så som cattis bild utan brun i ljumsken. Svartbrun helt klart.

ThiffannyJ
0

Ska fixa en bild på huvudet under dagen Glad

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

En huvudbild på Ior, dock inte så glad…

www.minishetland.com

ThiffannyJ
0

och en till på mor och son…

www.minishetland.com

Cattis
0

#9 För att jag vet vilken häst det är.

/Cattis

Cattis
0

Bilden i #12 bekräftar iaf för mig att Ior är svart . Om hon nu inte har ngn mystisk förälder som har gulanlag ingen vet om o att hon själv isf är gulsvart.

I mina ögon är Ior en svart, som blekts med åldern.

/Cattis

nallebjörn
0

i huvudet ser hon svart ut. Har ej den där bruna mulen likosm. Men med tanke på fölet skulle jag vilja säga gulsvart

Cattis
0

#16 Var skulle hon ha fått det gula anlaget ifrån menar du då? Hennes mamma har fått många avkommor, som inte har gulanlag. Hennes pappa likaså.

/Cattis

nallebjörn
0

#17 jag har ingen aning om stammen. Kollade inte på den utan kollade på en bild som lades in.

Hanna-D
0

Så ser båda mina SVARTA ston ut på sommaren. Bifogar en bild på Fixy, syns kanske inte jättebra men har inga "rumpbilder" på dem Flört

Milla
0

så här ser min gamla svarta dam ut (20 åring) Veronika är fotograf

nallebjörn
0

#20 har hon gått upp i vikt milla? ser mkt fin ut iaf….

Milla
0

nä det tror jag inte att hon har, däremot så har hon tappat lite sen Berra föddesGlad

Hanna-D
0

Här är en bättre bild, visserligen på en av unghingstarna, en ID-kontrollant som sett honom på utställning ville ha honom till gulbrun! Men han kan inte vara något annat än svart.

[Anna-N]
0

#23. Precis som syrran Flört

De svarta blir många ggr åt det "rödbruna" hållet iom att de bleks med solen. Det rödbruna övergår senare till nästintill "orangegult" då det bleks mer och mer. Tror inte det är annat än solblekt på bild #0.