svart eller mörkbrun
Hej! Jag läste tråden om Thiffanys shettis och blev lite fundersam. Vårat shettisto är nu skriven som mörkbrun. Hon "var" svart tidigare men gjordes om till mörkbrun när vi fixade passet. Skriver hennes stam så får ni komma med förslag om vad hon kan tänkas vara för färg egentligen:
Savannah(mörkbrun) e: Furunäs Sahib(svart) u: Toz Aluett(svart) ee: Gletness Rockall(fux) ue: Furunäs Panette( svart) eu: Amigo(rödskäck) uu: Dorinda (svartbrun)
Hon har fått ett föl med Almnäs Flis, som ju är fux, och fölet verkar vara svart. Någon som har något förslag vad hon kan vara för färg?

Endel "icke shettisintresserade" id-kontrollanter envisas med att skriva mörkbrun på svarta shettisar. Så blev det med min, men han är svart enligt en färgexpert. I fortsättningen tänker jag bara använda id-kontrollanter som "kan" shettisar. (Fast nu är jag id-kontrollant och kan göra det själv.)

Ungefär så ser mitt sto ut och hon står som svart.
svart tippar jag på

#3 hon id-kontrollerades på ATG-kliniken i Gävle, de vägrade skriva svart. Jag tycker hon ser svart ut, även om hon är väldigt ljus. Eftersom hon fått svart föl med fuxhingst borde hon ju vara svart, eller? Det är lite jobbigt på utställningar när hon måste gå med övriga färger, fast hon ibland är mörkare än de ston som går i svarta-klassen.
#7 en brun häst har alltid anlag för svart så hon kan ju ge svarta föl ändå. Men jag tycker hon ser svart ut

#9 jo, jag vet hur en mörkbrun häst ser ut=) Men id-kontrollanten envisades med att hon var mörkbrun. Hon har faktiskt mörkare ben än kroppen, ska se om jag hittar kort på det… När vi läste om hästens färger i skolan (går på naturbruksgymnasium) sa mina läarare att en svart häst ska ha svarta täckhår och svarta skyddshår och att väldigt få hästar är riktigt svarta. De sa att de flesta hästar var väldigt mörkt bruna, men de pratade förstås om halvblod, men borde det inte vara lika på shetland?
hittade ett där benen kanske syns lite…

#0 Tycker hon ser mkt svart ut.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.

har en shettis med precis samma färg som är registrerad som svart…
#10 då jag gick id kurs så sa dom att man tror att många är bruna men att dom egentligen är svarta. Jättesvårt när man inte ser hästen. Med tanke på huvudet skulle jag säga svart ändå. Annars borde mulen vara brun.

okej, ja, jag funderar på att id-kolla henne igen och skriva om henne som svart. Tänkte visa henne på sommarpremiering senare i sommar, för att ev. riksstambokföra henne. Tänkte passa på att ändra färg då…
#14 hör med premieringsförrättaren då om färgen