Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett12-foder-utfodring
Läst 872 ggr
Sara.minishettisarna
0

Foder till minishetlandsponnyer

Jag undrar lite hur mycket en mini shetlandsponny värkligen ska ha att äta? Dom har ju en tendens att gå upp i viktRäcka ut tungan Jag har en minishetlandsponny som går omkring 4 dagar i veckan mer nu på sommaren( 5-6 dagar). Vad ska hon igentligen ha och hur mycket.

Hon får nu, på en dag:

1 dl havre

ca 2 kg hö

vitlök

Miniraler 

2dl betfor

Sherlock
0

Låter som en vettig foderstat just nu om hästen också får lite gräs. Till vintern skulle jag ge mera hö.

3½-4kg fick min i vintras och det var han nöjd med. Han är över maxgränsen 88cm.

Ellinor Johansson
0

Går din pålle på bete på dagarna och sover inne på nätterna är nog foderstaten bra. På vintern ska du dubbla höransonen, det bäst är om du har möjlighet att ge fritt med hö.

Kraftfoder är svårt att rekomendera du får försöka titta på sin ponny. Verkar den trött, för pigg eller lagom?

Jag ger minst 5dl färdigfoder (havrefri Mustang) till ponnyer som gör något varannan dag.

Sara.minishettisarna
0

hej

tack för svaren, ja hon går på ett bete nu. Och är rätt tjock:P Vi varigerar hagar lite som tex den andra hage vi har få¨r dom hö till lägg för att det är lite dåligt med bete i den;)

nallebjörn
0

#3 dom klarar sej på mindre än man tror på sommaren. Tycker du hon är tjock så ta bort höet.

Sara.minishettisarna
0

aa det har vi gjort nu:P för nu har hon även vila så då får hon inget kraftfoder utan hon klarar sig på det bete som finns.

Sara.minishettisarna
0

#2 är det vrkligen bra att ge dom fritt med hö? Då skulle min häst äta till hon svällde upp. Hon äter allt i sin väg då hon har blivit vanvårdad i ett tidigare liv. MVH Sara