Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 773 ggr
Linn_Doris
0

Pälsfällande hästar

Jag börjar få lite smått panik nu över mina små gulliga moster som inte fäller sin vinterpäls ordetligt, den ena är visserligen på väg men den andra fäller inte knappt ett hår!!!!

Nu är det två veckor kvar till första utställningen för min del i år, men jag funderar skarpt på att stryka… vill inte åka med hästar fulla av vinterpäls… va tycker ni??? Har provat allt… alla kurer medel och följt alla råd!!! Hopplöst!!! Och jag som hade sett fram emot den här utställningen..suck..

Är det många som har hästar med mkt vinterpäls kvar???

Hanna-D
0

Mina har fällt av bra, är bara åringarna som har kvar sin ull.

hjarter_dam
0

äntligen någon som har det som jag Glad

min shettis fäller jättedåligt iår, eller hon har fällt ganska så rejält sedan i mars men, det märks ingen skillnad, fast det ramlar hår hela tiden… hopplöst, det har dock blivit bättre nu, när b-vitaminskuren har börjat verka och jag tar ett rejält tag med ryktsten, gummiskrapa och piggborste en timme om dagen.. man kan också duscha dom och sedan skrapa med gummiskrapa, men jag har inte kunnat göra det nu på kvällarna då det är lite kyligt fortfarande.

men att fällningen är så dålig bland många iår tror jag beror på den snabba omväxlingen från mycket lång hård vinter till varm sommar, det blev nästan ingen vår där emellan, iallafall inte här i blekinge..

lycka till och hoppas att du kan åka på utställningen

MVH TESSE

Linn_Doris
0

Hum lycklig du…

vet inte vad jag ska göra eller vad jag gör för fel…. Verkar sitta som berget…Ledsen

Hanna-D
0

#3 Kanske prova mirakelkammen som det tipsas om i en annan tråd här på forumet?

Linn_Doris
0

Jo jag har faktiskt beställt en sån kamm…. hoppas den funkar…Glad

maggan
0

den funkar! den är kanon.

Linn_Doris
0

ok så bra…. hoppas den kommer snart!!!!

Annette
0

Det finns nog många ponnyer som inte fällt. På visningskursen i lördags var endel ganska långhåriga. Mina har också kommit olika långt. När jag visade i Uddevalla för 2 år sedan tyckte jag att mitt sto var långhårig innan vi åkte, men när vi var där såg jag att det fanns de som hade ännu mer päls kvar. I år är inte problemet pälsen, utan hullet. Det är för gott om det, om man säger så. jag tvekar också om ag skall stryka eller inte….

ester
0

Hej Linn ?Ha förtröstan du vet hur mina ser ut rena ruggugglorna.Jag tror att du inte behöver vara så orolig, en bra domare måste se igenom vinterpälsen, varför ställa ut på vintern annars. Det är nog en hel del ruggisar med på utställningen.

Hälsning morsan

Sehvrin
0

Mina har fortfarande inte fällt all sin viterpäls (de har massor kvar) Inte för att jag ska på utställning eller nåt, men jag tycker så synd om dem i värmen. Finns det nått som kan påskynda fällningen? (Vi har gett dem B-vitamin, men det har inte hjälpt för fällningen märkbart.)

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

paparatzi
0

Mineralbrist??

nallebjörn
0

jag har ett sto som har föl som fortfarande har en del päls kvar. Tydligen konstigt just i år har jag fått höra.

Maskprov taget på en av hästarna och har en häst mask har alla! Mina har fri tillgång till mineral/vitaminbalja och dom är sprutade med B vitamin allihop. (ej fölet)