Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 1955 ggr
Midlingur
0

Ställa ut klippt ponny

Jag vet att man får lov att ställa ut klippta ponnys sålänge man kan visa att hästen är i träning/tävlan.

Men gäller detta även om man klipper manen? Jag tänkte klippa stubbman på min ene ponny, vore ju synd om man inte kunde ställa ut honom pga det.

Kris_J
0

Ponnyn bedöms men rangeras ej.

Veritas odium paretFörvånad

PP
0

Förvånad

Varför vill du stubba din ponny?
Varför vill du ställa ut en stubbad ponny?

Saxat ur rasbeskrivningen:
"Man- och svanshår skall alltid vara långt, rakt och rikligt"

Annette
0

Jag gråter när jag läser att du tänker stubba din shettis.

Midlingur
0

Haha, är det så tabu?

Men han har ju inte långt och rikligt hår! :) Det gör sig nog bättre stubbat tror jag. Han får behålla håret tillsvidare, men när han kommer hem från betet så blir det nog rakapparaten. Tycker det är fint med stubbman.

Kris_J
0

Lång man är ett relativt begrepp, men eftersom det är en naturras skall de ej ryckas/klippas, det är en "dödssynd"Flört

Veritas odium paretFörvånad

Midlingur
0

#5 Kallar du 15 cm för en lång man? ;)

VeronicaP
0

#6 Det är väl inte så kort ändå och det är så fult med shettisar med stubbad man jag vet för jag har sett det förr… Borsta man inte manen så växer den också , kan inte vara så att den slits också av för mycket borstning.

Midlingur
0

#7 Jag borstar i stort sett aldrig mina hästar i nuläget. Det är inte lönt, kolla i mitt fotoalbum så kan du skåda leran och hur de ser ut ;) Borstar dessutom aldrig man och svans. Det är ett alltför otacksamt arbete i nuläget :)

Jag gillar shettisar med stubbad man iallafall, och ser inget fel i att min ponny ska ha det.

Miija
0

Jag hade en shettisvalack för ett flertal år sedan som stubbades.

Han vart sk*tfin! Helst när den var "utvuxen" och såg så där härligt ponnyvild ut.

Han stubbades för att han var en väldigt varm häst som tyvärr hade en attans päls/tagelväxt och svettades så fort det närmade sig 0:an.

Sen var det lättare för tjejerna att rida och annat med honom utan en massa man att trasslas in i.

PP
0

Var och en gör ju förstås som man vill…

Kan ju erkänna att när jag fick hem min första shetlandsponny för lite mer än 20 år sedan (tiden går!) var jag en inbiten halvblodsfantast och det dröjde inte länge förrän jag ryckte ner hans lugg och man till en prydlig handsbred ridhästlook. Jag tyckte att han var så fin! Fast nu hettar det allt lite i kinderna när jag tittar på bilderna från förr och jag kan bara inte fatta att jag kunde våldföra mej på honom på det viset. Flört

Han går för övrigt fortfarande här hemma, 32 år gammal och sedan väldigt lång tid tillbaka med hela sin tagelväxt intakt (som jag trots allt tycker det anstår en shetlandsponny… F'låt, kunde inte låta bli!)

fallon
0

Jag hakar på med en fråga angående klippning. Ev. ska jag köpa mig en shettis imorgon. Den kommer jag att köra med och den ska på sikt komma i samma form som mina stora hästar. Och då måste jag allt spårklippa. Obs, inte man och svans givetvis. Hur ska man visa att hästen är i tävlingskondition för att kunna ställa ut? Betyder det att man måste tävla i ngn bruksklass vid samma tillfälle som den ställs? Eller blir det till att vackert vänta tills sommarpälsen är helt på plats kanske?

Underbar
0

Självklart gör man vad man vill med sin häst/ponny.  Älskar mannar :D Att klippa mannen på shettisar borde vara olagligt ;)

Men hoppas du blir nöjd i alla fall.

Sasser
0

…ja jag grinade då när min en stalltjej av "snällhet" jämnade till manen på en av mina shettisar…..

ThiffannyJ
0

Vet för flera år sedan när vi hade en av pållarna på klinik, när personalen hade gjort henne "fin" och klippt svans och panlugg och borstat manen med piggborsten…Gråter

Delad glädje är dubbel glädje :)

www.minishetland.com

MrsM
0

Jag har dömt klippta ponnyer några gånger och det är jättesvårt. Absolut INTE till ponnyns fördel måste jag säga. Skräckexemplet var nog när Flyinge visade sina två tidigare godkända russhingstar helklippta (inkl benen!) på en vinterpremiering. Dom såg mest ut som fästingar på tändsticksbenHemlis . En av de stackars hingstarna blev t om tagen ur avel vill jag minnas.

Man ska ju inte döma hästen efter håren men visst påverkar lite "natural beauty" helhetsintrycket till det bättre för en Native Pony.

Charlotte-J
0

Hade ett sto på klinik 1 vecka för några år sen (Hyperlipemi) och när vi hämtade henne så hade dom klippt svansen straxt nedanför hasen samt "jämnat" (läs:klippt av) lugg och man. Hur f#n kan dom ge sig på taglet på hästarna?? Tänk om man lämnar in en bil på service och får den omlackad! Inte skulle det accepteras! Jag sa till men personalen tyckte det var så gulligt så det var som att tala till döva öron. Jisses vad arg jag var på hemresan.

Amor vincit omnia Kyss

Charlotte-Aveback
0

#14 & 16: Det är nog t.o.m. frågan om de rent juridiskt får lov att göra så - det kan nog anses som åverkan på annans ägodel … Hur kan man ens komma på tanken att göra så på någon annans häst??? Det har ju dessutom ingenting med själva behandlingen att göra. Mycket märkligt!

VeronicaP
0

Kan tala om att när Ajax var skadas så grät nästan hästskötarna där de visste verkligen vilka regler som gällde på shettisar de sa det direkt när de tog klippmaskinen och klippte av all hans härliga man fyyyy så här får man ju inte göra på en shettis *ler* och jag har aldrig haft problem med att någon av våra shettisar har blivit klippta eller något sådant de få gånger de har stått på djursjukhus.

MrsM
0

#17 Ponnyer med långt hår är i mångas ögon något stackars ovårdat och försummat. Särskilt när dom dessutom går ute utan täcke. Har haft mina Native Ponies uppstallade i halvblodshästkretsar i några omgångar, därav erfarenheten. Är därför inte alls förvånad om  dom små långhåriga krypen väcker vårdinstinkten hos djursjukvårdarna..Skrattande. Dom tänker inte alls som Du och jag, men agerar säkert i ren välmening. Inte otänkbart att ponnyägaren faktureras åtgärden oxåGlad.

Midlingur
0

Jag har också stått på klinik med shettis… De rörde dock inte manen, men hela min niomånaders bebis var täckt med glansspray :/ Jag blev måttligt road.

[Anna-N]
0

Vid de tillfällen som ngn av mina hästar raktas vid behandling (kanyl) så har veterinärerna frågat om de får raka i pälsen till och med.

Tyvärr verkar det inte allt för ovanligt. Vet någon som fått manarna "tillsnyggade" när de varit inlagda så det är bäst att påpeka noga att ingen får röra taglet !!!!