Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 1950 ggr
SHV-Pysen
0

Tömköra med sadel

att man inte testat det förut! det är ju hur bra som helst! var tvungen att hitta på ett sätt att tömköra på när shettisen får skav från bröstan och dessutom i väntan på den nya selen. så kom jag ihåg en bild där de tömkörde med sadel. och det var ju supersmart!! tömmarna kommer ju långt ner också eftersom man trär dem genom stigbyglarna. jättesmart så man får ner huvet lättare!

Pyttis
0

Binder Du fast stigbyglarna under magen eller, då? Annars slänger det väl bara fram och tillbaka och det kan ju inte vara någon "hit".

sara-ek
0

Hehhe det ä alltid bra att vara påhittig;) Tänk att ibland får man så dumma blickar när man hittar på sånt där men vadå det ska du bara vara praktist;) KUl ide!:D

HanniBunni
0

Jag gör så med mina ponnyer. Men jag har läderremmar i sidorna på vulstret som går att ta av.De trär jag tömmarna i.  Sen lär sej ponnyerna snabbt att ha något i sidorna.Då är inte ridningen långt borta för ponnyn heller. Sadlen är ju bekant redan. Man får mycket gratis på detta sättet! Sen är ju smaken som baken!Glad

SHV-Pysen
0

#1 vi har så konstiga och lätta stigbyglar så dem håller inte på och svänger runt en massa faktiskt. tro´t elr ej

Ahnna
0

#4 Det som kan hända är att stiglädren flyger över på fel sida, och då åker ju tömmen över också. Det ska mycket till för att det ska hända, men i alla fall. Annars är det rätt vanligt på t.ex. galoppen att man tömkör unghästarna med sadel, kanske mest för att selar inte förekommer på galoppbanor.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

LottaK
0

Fast man kan ju nog tömköra med bara selen, utan brösta ;)

LottaK
0

Hmm fattade just att ni har ju i Sverige domdär väldigt konstiga selarna med fast brösta så då går det ju inte att ta bort en skavande brösta till tömkörningen.

Så ifall du har en sådan sele så är mitt föregåene meddelande onödigt…

Silenos
0

#7 Jag har en sele med fast brösta, men den går ju att lossa från däckeln, så kan man använda däckeln som tömkörningsgjord.

LottaK
0

#8 Okei, det var ju bra att man kan lossa brösan vid behov

Nordqvist
0

Funkar inte en vanlig longeringsgjord bra då?

SHV-Pysen
0

#9 Kan börja med att säga att vår brösta går inte att ta av, för om det var fallet hade den varit borta för länge sedan!!

#10 Longeringsgjord funkar nog utmärkt, men eftersom vi väntar på en ny sele som ska komma snart, där man kan plocka bort brösta etc så känns det onödigt att lägga ut pengar på något vi inte kommer använda särskilt mkt senare