Ni som kör med loksele.
Vore roligt att få se era lokselar. Var ni har köpt dom och varför era är bra.

#Åh så trevligt det ser ut! Tyvärr kan jag ingenting om lokselar.

Fast ultimsat är väl inte selen…Jag saknar en tömring (eller vad det nu heter) på skakeln. Och däckeln har bara läder emellan.. (där andra lokselar har en stålbåge), i och för sig blir det aldrig så mycket tyngd som för en t.ex. nordis. Och sen kan man ju alltid önska att draglädren vore ställbara.
Hoppas jag använde rätt termer på delarna… men för mig funkar selen helt ok!

Var lite intresserad av hur de såg ut. En kompis till mig hade en loksele ifrån hööks som hon tyckte mycket om. Hon sa att det var ställbara dragläder på den. Det var till en stor tinker iofs, så det kanske bara är ställbara dragläder till de större modellerna?
Min shettis är så´stor och lång så jag skulle vilja se lite olika. Är lite osäker på storlekarna Skulle vilja se hööks lite närmre, men då har de tydligen precis slutat sälja de…typiskt.
#4 Om Du har en sadelmakare eller annan duktig på läderarbeten är det en enkel sak att få ställbara dragläder istället på vilken loksele som helst, brukar inte vara ngn större kostnad, men MYCKET MERA PRAKTISKT.

Jag är verkligen ingen expert på selar (och framförallt inte på lokselar
), men jag tycker att draglädren ser bra ut. Däckelgjorden är rak, vilket jag fått lära mej att man ska sträva efter alldeles oavsett typ av sele, så jag förstår inte varför ni "klagar" på att draglädren inte är ställbara? Till den här ponnyn verkar det ju fungera…
Draglädren verkar dessutom ligga rätt höjdmässigt mellan första och andra tredejdelen av bogbladet. Är iofs lite svårt att se när hästen har huvudet i backen.
Tömringar har jag faktiskt inte sett på så många lokselar, fast så har jag kanske mest sett billiga varianter oxå..? Det går säkert att sätta dit själv eller med hjälp från någon. Det viktiga är ju att tömringen kommer i rätt höjd så att tömmens linje inte blir alltför bruten - annars är det lika bra att inte ha någon tömring alls. Fast tömringen ska isf sitta på lokträt och inte på skakeln! 

Hm, jag skriver alltså om bilden i #1…

#6: Vilket härligt par!
Jag har satt fast främre tömringar (D-ringar) själv på lokselen. Inte alls svårt.
Appropå bild #1 skulle nog jag ha en baksele på också.

#7 Åh, tack för synpunkterna!! Hehe… naturligtvis menar jag lokorna.
#10 Jag har faktiskt en baksele, men jag tycker inte jag får till den på nåt bra sätt. När jag kör med den och jag går i de får backar som finns här så verkar den inte fylla någon funktion! Så jag har ju säkert satt på den på fel sätt. Kanske kan jag sätta på den, ta kort och fråga er hur den ska justeras?
För övrigt kan jag säga att storleken på denna sele är ponny, ej shetland. Vilje är väldigt stor och grov. Dessutom kan jag använda lokselen även på russet. Som i och för sig inte är inkörd än, tömkör "bara". Lägger in en bild på russet med samma sele. Dåliga bilder, men det kanske syns i allafall…
Angående ställbara dragläder, OM man har flera hästar (dock i ung. samma storlek vill säga) så behöver man iaf ibland ändra längden på draglädren p.g.a hästens "konstruktion". DÅ = det kanonbra att kuna länga/korta draglädren.
vi funderar på att kanske köpa en loksele, eller rättare sagt vi måste om pållen får skav av den nya bröstselen som kommer snart. Någon som vet någon bra loksele för tunn shettis till ett billigt och bra pris? Dvs helst under 2000. Jag har inte kollat upp ännu men jag har för mig att hööks kostar mer än 2

#13 Då får du nog leta på begagnatmarknaden (absolut inget fel med det)! Hööks kostade ca 4000 och det lär väl vara en av de billigare på marknaden? Tror att Börjes ligger där nånstans de oxå!

Kör man med låga skaklar som på bilden i #1, hjälper dessa till att bromsa iom att kälken glider upp på skaklarna i nedförslut, så då klarar man sej utan baksele.
Självklart är det ingen nackdel att ha ställbara dragläder och det är ju helt klart en fördel om man använder samma sele till flera hästar. T ex har du ju inte samma fina raka linje på däckelgjorden på russet som på shetlandsponnyn. Inte för att det är någon jättestor skillnad, men hade draglädren varit ställbara hade man kunnat släppt efter något hål. Kanske att draglädren skulle ha varit lite högre på russet oxå?
Men jag är som sagt ingen expert! Köpte en begagnad loksele i höstas som jag har kört med kälke i vinter. Den är nog det fulaste jag någonsin sett (gul och röd och brun!) och säkert nästan antik, med mjuk däckel, fasta seltungor, selpinnar i trä men faktiskt ställbara dragläder. Ska se om jag kan ta kort på den… Köpte den billigt (500 kr).
Har även en mycket vacker gammal loksele med "tattarbåge" och allt, men den är inlämnad på renovering. Den var ännu billigare - tror jag köpte den för ett par hundralappar på Tradera. Så nog finns det fynd att göra!