Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett13-bruks
Läst 1932 ggr
Milla
1

Kör/rider in

Vid vilken ålder brukar ni börja köra in och rida in era shettisar? Är shettisen senare än andra raser i sin utveckling?

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

Charlotte-J
0

Vi börjar tömköra våra tidigast vid 2 år men de får gärna vara lite äldre än så.

Amor vincit omnia Kyss

Annette
0

Jag har en 3-åring som jag precis börjat tömköra. Det går väl att börja tidigare, förstås. Han kommer troligtvis börja ridas i sommar.

VeronicaP
0

Helst vill jag ju tömköra dem vid 2 års ålder men oftast så blir det inte förrän de är 3 år *S* vissa rids vid den åldern med andra vid 4

Kratern
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Då vi oftast tränar och startar våra på trav så kör vi in dom på hösten när dom är 2 år. Jag tycker mig märka att vissa stammar/linjer utvecklas senare än andra. Jag vet inte om jag bör nämna dessa.

kacka
0

Helt tömkör vi dem som 2-åringar men det beror också på utvecklingsfas… årets tvååring är senoch vi ska låta honom vara iaf tills i höst. Får se hur han utvecklas under sommaren… Min treåring tömkörde vi tidigare då han var tidigare utvecklad både i benställ och muskulation.

kacka
0

Hur gamla måste shettisar vara innan de börjar tävla i trav?

lisette
0

kan man inte börja tömköra tidigare då? jag har ju en shettiskorsning som jag tänkt börja nu med. det måste ju vara bättra att börja tidigare?

nallebjörn
0

beror ju på hur mogen hästen är också. Jag har en tvååring so jag inte skulle drömma om att tömköra ännu. Hon är så vimsig. Sedan har jag haft andra som varit inkörda som 2.5 åringar.

kacka
0

Visst kan du böja tidigare men tänk på att varken muskler, skellett eller ligament är byggda för hård träning. Men att göra saker i promenadtakt ser jag inte som något problem…

Tömkörning är ju ett bra sätt att hantera hästen då det bara är hästens egna vikt och rörelser som "belastar" hästen…

lisette
0

det är precis det jag tänkte. vänja honom vid det, men endast i skritt. gå på promenader med båda hästarna så han får röra sig lite och komma ut och få miljträning.

kacka
0

Låter jättebra. Sedan kan man ju även ta "vanliga" promenader där man leder hästen… Men det är ju bara bra om du sticker ut med några andra och har "draghjälp" så hästen tänker frammåt. Men han är van vid bett eller?

lisette
0

hade träns på honom för första gången i fredags eller lördags. han gick och tuggade konstant på bettet och tyckte det var jätte obehagligt, men det gick jättebra. :D

nallebjörn
0

jag har inte bett i munnen före 2 års ålder och då bara fåtal gånger. kollar sedan visd tandbyte mellan 2.5 och 3 år. Byter dom tänder stoppar jag inte bett i munnen på dom.

kacka
0

Det kanske är därför också som så få har visat 1-åriga hingstar på utställning innan… De har ju haft som krav att alla hingstar äldre än föl ska ha träns… Nu är det väl from 2 år som de måste ha träns?

Linnah
0

Jag har börjat ganska tidigt med mina, men istället låtit det ta lång tid. Pajen hade nog träns när hon var max ett år, sen började jag ha sele på henne nån gång när hon var 1 ungefär. Under tiden gjorde jag massor av andra saker också, tränade agility och hoppade med henne och sånt (i grimma dock). Sen tömkörde jag mer "på riktigt" när hon var 2, lät henne gå i skaklar när hon var 2-2½. Spände för vagn på våren när hon skulle bli 3, och körde sen lite grann då och då, varvat med skaklar, harv (under bevakning av vår körlärare), agility, löshoppning, osv. Mina hästskötare fick börja sitta på henne ett par gånger på vintern när hon var 3, sen red de henne mer framåt sommaren och hösten när hon var 3 och senare.

Bambie var mindre hanterad när jag fick henne, henne började jag tränsa när hon var 1½ ungefär, började tömköra henne lite smått så småningom och körde med skaklar när hon var 2½ nånting. Hann aldrig sätta vagn på henne innan jag sålde henne, men hon var mer eller mindre klar för att göra detta. Min hästskötare satt på henne några gånger utan sadel på våren när hon var 3.

lisette
0

# 13 kan det ha ngn inverkan på honom att ha bett på honom nu? han är ju betydligt lättare att hantera när man har bett på honom (ja, han ska kastreras).

# 15 det är precis så jag tänkt. låta honom vänja sig vid att jag håller på med honom under en lång tid.

nallebjörn
0

#16 hur gammal är ponnyn?

lisette
0

han är ett.

nallebjörn
0

#18 själv skulle jag inte använda träns på en så ung ponny men det är ju bara vad jag tycker

lisette
0

men vad kan hända?

nallebjörn
0

#20 själv tycker inte jag hästen är mogen i den åldern. Sen är ju munnen inte "färdig" vad gäller tänder och dyl. tycker att det är ett barn helt enkelt. Dommåste få lov att vara unghästar också. Man har gott om tid träna dom sedan.

lisette
0

det har du iofs rätt i, men jag tycker inte dom bara ska gå och skräpa tills dom är "redo". men man behöver ju inte använda bettet varje dag. han hade på sig det i fredags eller lördags, sen inte mer.. en dag i veckan på en promenad kan ju inte göra så mkt skada tycker jag.

nallebjörn
0

#22 helt rätt. Man får ju träna med måtta. Sen tycker ju jag det är bra att träna dom i grimma också. Oftast fungerar detta nästan bättre. Iaf på mina. Min treåring hade väl tröns för typ 7 gången när vi var på treårstest häromdagen. Det gick bra. Hon bytte tänder ganska länge och då ska man inte ha bett i munnen på dom. Har man bara kolla på det så går det nog bra.

En åring tycker inte jag att man ska träna så mycket. Dom är dåligt klara för det skelettmässigt. Sen tycker ju jag att mina inte är klara i huvudet då. Dom vill mest busa och då blir det bara fel.

hippoteket
0

#6 de får tävla ponnytrav från 3 års ålder.

Sen undrar jag varför ni så hårdnackat anser att man int eska ha träns på ettåringar? Travare körs in som ettåringar, med träns. Dem går det ingen nöd på!

nallebjörn
0

#24 den varmblodiga travaren är tidigare utvecklad än shetlandsponnyn. Men sen går den iof sönder ganska tidigt också. Varför stressa?

lisette
0

# 25 jag har för mig att jag läst ngn stans att shettisen öht utvecklas långsammare än vanliga hästar/ponnier och att man inte ska börja köra in/rida in dom förrän de är 4-5. stämmer deT?

nallebjörn
0

#26 ja den utvecklas sent men visst kan man rida den lite redan som treåring ändå men med måtta. Man hårdtränar den ju inte direkt.

En shetlandsponny får tävla trav tills den är 15 år så varför stressa med att köra in den? oftast håller det inte att tävla den så många år ändå. Den tröttnar nog på det.

lisette
0

du har så rätt så rätt :D

VeronicaP
0

Vi tävlar våra shettisar i trav som 3 åringar och det är inget fel i det , men sen får man ju behandla dem olika eftersom alla hästar utvecklas olika med ….

finns även halvblod som är sena som man får ta det lugnare med ….

jullan
0

3 år helst

Cattis
0

Jag tycker det är skillnad på att köra in dem som treåringar och på att rida in dem vid den åldern. Deras ryggar belastas ju på ett helt annat sätt. Det skulle aldrig falla mig in att låta ngn treåring ridas. De får gärna sadeltränas och att ex min sexåriga dotter får sitta på ngn gång då man promenerar, men inte mer än så. Jag tycker att man skall skynda långsamt med shettisarna.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

hippoteket
0

Jag undrar på vilket sätt man Ni anser att det är negativt att börja rida eller köra shettisarna för tidigt. Såvitt jag vet så är de hästar likasom alla andra gnäggande varelser, dvs vad är skillnaden mot andra hästar?

Man har genom forskning kunnat visa att man stärker hästen genom att utsätta den för viss belastning medan den växer. Skelettet anpassar styrkan efter att belastas hårdare än bara vistelse i hagen. (källa: en av veterinrerna på vår ATG-klinik som förklarade detta på ett föredrag för många år sen) Självklart ska man anpassa belastningen efter att det är en ung ponny och man ska öka belastningen successivt.
Jag kan inte riktigt förstå varför detta ska vara annorlunda med en shetlandsponny? Kan någon ge mig en BRA förklaring till varför den långsamt utvecklande shetlandsponnyn är annorlunda? Och på vilket sätt utvecklas den långsammare än andr`? VAD är det som går långsamt?

jullan
0

3 år

kacka
0

Tömköra vid två, köra in vid tre och rida in vid fyra.

jullan
0

tycker nog cattis har rätt när det gäller inridning men det är bättre att vänta

moa
0

Jag har börjat med min två åring nu. Han är tömkörd några få gånger sen han var ett år. Men det var mest för att han skulle få vänja sig vid tömmarna och så. Nu jobbas han mera regelbundet och med bett vissa av gångerna.

Mina vänner håller på och tjata på mig att jag ska rida in honom NU. Dom tycker jag är gör mesig som vägrar. Hallå, han är två år. Dom är helt säkra på att shettisar utvecklas tidigare och dom red minsan in sin när han var två.Fundersam

Charlotte-Aveback
0

#36: Vad bra att du tar det lugnt med din shettis! Dina kompisar förstår nog inte att även om en shettis ser liten och robust ut, så är den inte färdigutvecklad och musklad för att kunna bära en ryttare när den är två år!

Uppmuntra gärna dina kompisar att lära sig mer om shettisar, bl.a. genom detta forum!

moa
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

# 37
Ska verkligen uppmuntar dom. Min shettis är inte ens robust. Jag tycker han ser jätte klen och mesig ut ---------->

Ska be dom läsa på mer om shettisar. Men deras egna är ju redan inriden och klar och har blivit riden sen han var två år så det är liet sent där tyvärrFundersam

eva.s
0

Jag tömkör mina 2-åringar, vänjer dom vid det mesta i den åldern…som bett, selar osv.. dom körs även in som 2-åringar om jag anser att dom är mogna för det. Sen blir dom ju inte KÖRDA som dom gamla förrens vid 3-år. Sen rids dom inte in före 3,5 år men då har visserligen jag satt upp ngn liten en då och då innan korta stunder. Oftast är det inga problem med den biten, man har så mkt gratis om man lägger ner lite krut på hanteringen kring inkörningen.

Det är min teori på det hela och det har funkat bra med dom jag kört in… (ett sto blev som 3-åring Nordnorges bästa travponny..det kändes ju x-a kul)…

Charlotte-Aveback
0

#38: Jag tycker inte alls han ser klen och mesig ut! Du måste tänka på att en tvååring inte är fullfuxen utan mer som en gänglig tonåring! Flört