först föderska
mitt shettis sto är dräcktigt och beräknad fölning är runt 15 maj.
under den senaste veckan har hon börjat "släppa" runt svansen.
självste juvret börjat växa och magen ändra form..
är det normalt när det är 2,5 månad kvar.. nästan 3 tom.?
det är mitt förtsa egna sto som ska få sitt första föl.
har själv vart med om många dräcktiga ston samt fölningar mm.
men aldrig mina ston. första gången och helt plötsligt kan jag inget alls ?!?!?!
men visst är det väl tidigt?

Hej
Mitt sto är också förstafölerska och beräknas föla 13 maj. Hon har fyllt juver. och magen ändrar form varje vecka tycker jag. Hon har nog inte släppt i svansen har faktiskt inte tänkt på de
. Men ska kolla idag.
Jag tyckte också de var tidigt att hon redan satt juver. Men ja tror inte du behöver vara orolig. Men det är vad ja tror. Ska bli kul att följa denna tråden och se vad vi får för svar.

Ibland har mina satt juver jättetidigt. Det har även varit olika från år till år för samma sto.

Ett av mina ston sätter ljuver väldigt tidigt, säkert två månader innan beräknad fölning. Och stenhårt, dessutom, både själva ljuvret men även området framför. Hon har fått två föl än så länge och vid bägge tillfällena var det likadant.

ok då är hon inte ensam om det iaf. framför ljuvret har hon svällt till och från en nästan mitten av dräcktigheten. ja blir så nervös :D det är min lilla prinsessa :D hon har tyckt det är väldigt jobbigt att vara dräcktig men nu verkar hon ha "gått in" i dräcktigheten och verkar så lugn och trygg med att va med föl. det känns skönt att hon har accepterat det hela nu. men jag ska iaf hålla sten koll på henne nu så att det inte händer något. men det va skönt att höra att det inte är något fel iaf :D

det är nog mest att hon börjat släppa som jag blir nervös för. det är gele 

ojojoj.. min unghingst har fått löss och pälsätare.
vet. upptäckte det och vill behandla hela stallet men absolut inte min dräcktiga märr eftersom det kan skada föl + eventuellt döda det !!!!!!
vet inte alls vad hon har tänkt för dundermedel.
men nu blir jag ju nervös. hon borde väl isånt fall smitta tilbacks till dom andra igen??
och tänk om hon kliar nån av dom andra och får i sig medlet så??
har endast sett det på unghingsten som är ny importerad från island = låååååånghårig smal och antagligen lite stressad.
ska verkligen alla behandlas när endast han vissr nått??
inte för att det har med fölningen att gör men lite iaf :D
#6 Jag skulle bara behandla de hästar som det konstaterats har löss - ofta behåller dom lössen för sig själva 

Fast vi har även behandlat dräktiga ston här om de har haft löss. Men håller med Hanna bara behandla de som har löss och inga andra.
Tillägg: Har också behandlat dräktiga ston utan problem.
#6 Du får gärna meddela vilken preparat din veterinär rekommenderade dig att använda.

vet inte vad det är för medel. hon ringde bara in ett recept som jag inte har hämtat än. sa inget alls om vad det hette eller så. jag hade väl inte tid att fråga heller. vart så förvånad sen så kom hon försent och jag skulle iväg och jobba och vart jätte sen. började inte tänka så mycket på det förns ja va på väg till jobbet. inte bra att vara stressad när vet. är ute :S
#6 Jag skulle rekommendera att du använder Etotal-pulver. Man bara duttar det utanpå pälsen på dom som är drabbade, inga konstigheter.
Har aldrig hört talas om att det skulle vara skadligt för dräktiga ston…
LYCKA TILL
Har för bara någon vecka sedan behandlat mina med just Etotal och dom är dräktiga och än så länge har dom behållt fölisarna.
Säger som dom andra, behandla bara dom som är angripna.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se