Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 22-reglementen-lagar
Läst 1071 ggr
Kris_J
0

Senaste om kompetensbevis

carl-gustaf
0

Skall ha, skall inte ha, skall ha, skall inte ha …….
undrar om JV oxå plockar prästkragens blad för att finna svaret?
Varför inte tolka de nya transportreglerna som det står istället för att komma med nya tolkningar varje dag.
Eller i klartext skriva vem som inte behöver ha det?

Undrar oxå om man behöver ha något kompetensbevise för att jobba på JV?

AnnaLundin
0

#1 - problemet är att det inte finns (fram till nu i alla fall) vad som räknas som en ekonomisk verksamhet i detta fallet. Därför har ingen kunnat ge klart besked vem som berörs.

ryttarn
0

#2 Eller snarare, vägverket har en deffinition på vad som är ekonomisk verksamhet och skattemyndigheten en annan…. Det är nog där som mycket av förvirringen kom från början, sedan har ju inte JV direkt underlättat….

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

men amatörtränarna behövde väl inte ha det så då lär väl inte vi behöva det heller kan tyckas *ler*

Miija
0

Så med andra ord kan jag köra häst i den utsträckning jag behöver. Någon gång om året, om ens det…utan att göra något ang. bevis m.m.  Gött!!

carl-gustaf
0

Enligt EUs förordning (EG) nr 1/2005 artikel 6.5 "Vägfordon för transport av tama hästdjur eller tamdjur av nötkreatur, får, getter, svin eller fjäderfä får endast framföras av personer som innehar ett kompetensbevis enligt artikel 17.2 och endast personer som innehar detta bevis får fungera som skötare.

Undantag:  transporter av egna djur som uppfödarna utför med egna transportmedel på avstånd understigande 50 km från deras anläggning.

Denna förordning skall inte tillämpas på djurtransporter som inte har samband med en ekonomisk verksamhet och inte heller på djurtransporter som på veterinärs inrådan företas direkt till eller från veterinärmottagning eller klinik.

. Denna förordning hindrar inte medlemsstaterna från att vidta strängare nationella åtgärder som syftar till att förbättra djurens välbefinnande under transporter som endast äger rum på deras territorium

Ja Ja jag förstår …..Oskyldig

carl-gustaf
0

Under dagen har JV förtydligat enligt nedan:

Följande verksamheter är exempel på vad som omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
-  av djur där transportören tar betalt för transporten
-  inom professionell trav- och galoppverksamhet, A-tränare
-  inom professionell tävlingsryttare-/tävlingskuskverksamhet
-  av djur inom verksamheterna cirkusar och djurparker
- ** i samband med yrkesmässig avelsverksamhet
**-  som utförs av djurhandlare

**Även om du omfattas av ovanstående behöver du inte transportörstillstånd om du transporterar djur enligt följande undantag:
**Transporter
-  till veterinär
-  transporter i mindre omfattning som är kortare än 65 km
-  av egna djur till bete (årstidsbundna)

Följande verksamheter är exempel på vad som inte omfattas av transportförordningen EG 1/2005 vad gäller hästar:

Transporter
-  som utförs av/för hobbyryttare/kusk
-  i samband med amatörtrav- och galoppverksamhet, B-tränare
-  till/från fodervärd
-  i samband med amatöruppvisning, ex riddarspel
-  i samband med utbildningsverksamhet och ridskolor i normalfallet
-  av ridskolehästar till/från tävling
………………………………………..
Då jag fortfarande är Oskyldig har jag nu skrivet till JV och frågat om transport till utställning/betäckning mm för oss som har stuteri och då och då säljer.

zettan
0

Jag var i kontakt med en tjej på jordbruksverket som ansvarar för frågorna. Ja beskrev min verksamhet och mina resor. ja fick till svar att ja INTE behövde kompetensbeviset. Jag behöver inte heller låta miljö och hälsa kolla min transport. Vill ngn komma i kontakt med henne kan ni skicka ett pm så kan ni få hennes namn och mejladress.

AnnaLundin
0

#8 - det är faktiskt först idag förtydligandet som katten kopierade in har kommit. Hela texten går att läsa här: LÄNK

Och jag håller med katten om frågetecknet - VAD är yrkesmässig avelsverksamhet?

• Att man lever på sin hästuppfödning - ja, det borde vara yrkesmässigt
  • Att man har ett mindre antal avelsston och en jordbruksfastighet, dvs hästarna i "firma" med förlustverksamhet? - tveksamt

VAR går gränsen?

zettan
0

#9 då ska ja mejla henne igen.

ryttarn
0

Innom all nomeklatur i andra sammanhang är yrkesmmässig detsamma som att man lever/kan leva på det. Tror inte det finns så många ponnyuppfödare som ramlar  in under den kattegorin även om dom finns. Har man däremot avelsverksamhet som även omfattar andra hästar (som betingar betydligt högre ekonomiskt värde) hamnar man nog i kategorin yrkesmässig.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Kimpa
0

Svenska ridsportförbundets advokat uppmanar folk till att inte gå kursen än, då mycket fortfarande är oklart!

carl-gustaf
0

#12. Det är "nog" ett klokt råd. Oskyldig

Men yrkesmässig rörelse kontra hobbyverksamhet har inget med vinstresultaten att göra. Skattelagstiftningen och transportföreskrifterna har inte alls med varandra att göra.

Men lite konstigt att först nu, 3 år efter att lagen trädde i kraft så vaknar jordbruksverket och rör till det hela så att man varken vet ut eller in.

PP
0

I Ridsportsförbundets medlemstidning Häst & Ryttare nr 1/08 citeras Irmeli Sillantaka, veterinärinspektör på Jordbruksverket som följer:

"Är man professionell ryttare och rider andras hästar, eller har ett stall och hyr ut minst fyra boxar eller har minst fyra avelshästar så räknas det som ekonomisk verksamhet."

carl-gustaf
0

#14 Dvs om man har Stuterinamn så uppfyller man kravet på ekonomisk verksamhet. Men man skall inte vara säker för det är inte vad som står skrivet i lagen som har betydelse utan hur JV tänker tolka bestämmelserna. Återkommer när jag får skriftligt svar från JV i frågan.  Mycket motsägelsefullt finns nu i förtydligandena oxå. OskyldigOskyldigSkrattande.

AndersA
0

Ni som försöker att få er hästverksamhet  som rörelse ska ju ha kompetensbevis, annars visar ni myndigheterna att det bara är en hobby? Vet inte detta säkert bara en teori.

RC71
0

#16 tror inte skatteverket bryr sej så mkt om detta faktiskt..