Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 5431 ggr
Gazper
0

hålvägg/bärrandsröta

Har någon tips på hur man bäst sköter om hovar på shettisar som går på lösdrift och regelbundet drabbas av bärrandsröta.? Jag har läst vad som sagts tidigare på forumet, men undrar om det finns någon som kan ha kvar hästarna på lösdrift när de har detta problem, eller måste de stallas in nattetid? Hjälper det t.ex att tvätta hovarna dagligen? ( när det är lerigt).

AnnaLundin
0

Man har inte hittat någon bra lösning på problemet. Såvitt jag vet så spelar det ingen större roll om du har hästen ute eller inne på nätterna eller om du skurar hovarna en gång om dagen.

Lise
1

Du kan läsa om bärrandsröta på www.hovslagarebjorn.se under hovens sjukdomar.

Ammiii
0

Tjära hade jag på mina småttingars hovar när det var lerigt/grusigt och de fick hålväggar. Det fungerar bra! Skräpet fastnar inte lika lätt och hovarna höll sig fina.
Där det blivt hål, stoppade vi in bomull som skydd och "hålen växte ut" utan att bli större.
Visst fick man tvätta och smörja då och då, men resultatet var bra!

Gazper
0

Tack för svaren, jag får väl helt enkelt bli bättrre på att hålla efter och använda tjära oftare. Det bästa vore om hålen aldrig uppstod, att det fanns förebyggande åtgärder, men det är kanske tjäran som kan vara lösningen, att använda den från början. Jag tror jag ska prova det nästa år.Kan vikten på ponnyn ha betydelse tro? De är kanske för tunga? De har fått mycket hö och har ju halm också att tugga på så magarna är runda även om de inte har så mkt fett direkt. Kan det kanske vara bättre att ge mindre hö och istället komplettera med kraftfoder? Har ni någon sådan erfarenhet?

SannaHolmgren
0

#4 Då är de nog inte för tunga. Fodra lugnt som vanligt, och risken att de blir feta ökar i takt med kraftfodergivan. Det beror nog inte alls på vikten om de får hål. Låt det inte heller gå för lång tid mellan verkningarna. Lycka till.

Bofride
1

# 0: Eftersom man inte kunnat urskilja just en bakterie som orsakar hålväggar, utan det är flera bakterier, så blir både symptom och behandlingar olika i den del av Sverige man är. Men gemensamt för alla bakterier som orsakar hålväggar är att dom förökas och växer snabbast i syrefattiga miljöer = hagens lera och klafs.

Just vikten vet jag inte om det påverkar så mycket, behövs inte kraftfoder till dina hästar av någon annan anledning tycker jag det inte är nödvändigt att ändra foderstat. Det du kan göra är att se över vitamin och mineraltillförseln, så att ingen vitamin/mineralbrist finns.

Du kan även se över marken i hagen. Det är en viktig prameter som man kan försöka förbättra på många sätt! Det hjälpte iaf mig det året jag hade problem att göra något åt hagarna. Då kan man bla;
Byta till torrare hagar
Mocka hagen, då mycket bakterier finns i gödsel
Dränera på lämpliga ställen
Byta utfodringsställen så hästarna klafsar upp mindre o.s.v.

Däremot finns det både för och nackdelar med att grusa av vid ingångar/foderhäckar. Har hört dom som fått både mer och mindre problem med grus och vad gäller storleken på gruskornen. Små gruskorn kan fastna och borra sig in i bärranden vilket är en inkörsport för bakterier och hålväggar. Just nu testar jag lite större grus vid ingången som är polerat med mjuka kanter och än så länge verkar det funka bra.

När det gäller behandling av hålväggen finns det flera sätt att ta sig an problemet. För mina ponnyer hade jag några olika varianter;
- Gummiskor som satt runt hela hoven
- Bomull med tjära som byttes varje dag
- Klippa upp (skära bort allt mörkt horn i bärranden) och behandla/pensla på hoven med bakteriedödande medel
- Se till att strålen nuddar marken när man verkar så att hela hoven arbetar och genomströmningen ökar (tips från min hovslagare)
- Vissa hålväggar försvinner när man skor, då skon skyddar lite från leran. Men ibland kan hålväggar ligga lurandes under skor som man först upptäcker när man skor om, eller så blir det hålväggar i dom gamla sömhålen (har jag varit med om).
-Kontrollera minsta hack i hoven i förebyggande syfte då minsta hack kan bli en stor hålvägg på bara några veckor.. (nuförtiden är jag jättenoga med detta)

Man får helt enkelt pröva sig fram till den metod som passar bäst för individen. Hoppas du får en lösning på dina problem, hålväggar är ett gissel.

Lycka till hälsar Sara vars ponnyer varit "hålväggsfria" sen 2005..

Gazper
0

Tack för alla bra svar! nu ska jag vara mycket mer noga med hovvården framöver! Min hovslagare tyckte att det var ett bra förslag med bomull i "groparna" . Hon visste inte att det fungerade så bra, fungerar bättre än den "tjärlera" ( kommer inte ihåg vad den heter) som hon använt tidigare.  Sen sa hon att shettisarna snedbelastar sina hovar, jag ska raspa själv på insidorna, de sliter utsidan mest.

#6 Vilken typ av gummiskor använde du? Easyboots?