Premeringar eller 3 årstest? De är frågan?
Jag har nyligen fått äran att köpa en riktig goding av en vän.
Hingst f 2005 fux med ljus man och svans, grov kille. Fd ägaren ville att jag skulle spara honom tills han gjort 3 årstestet? men ska han inte också premeras har jag för mig? Snälla hjälp mig få ordning på det här. Och vilket ska vi åka på först och när ska det anmälas dit?
Har läst mig till att det är vår och höst premerinar som shaf har.
Treårstesten har väll spaf? Rätta mig om jag har fel. Har själv bara haft och göra med shettisstona och så gick jag mig och köpte en snygg hingst som är just 3 och jag hadde inte tänkt göra fd ägaren besviken för att jag inte läst på.
Är det så att han skulle klara premeringen och han blir godkänd där ska han göra 3 års testet också då? Eller hur funkar det?
Hoppas ni har lite överseände med min okunskap
Nu hoppas jag att det strömmar in massor av bra läsning för mig
Mvh Stina

Treårstest har inget med godkännandet att göra, men det kan ju vara kul att delta ändå. Det meriterar ju ponnyn och hans föräldrar.
Du kan visa honom på hingstpremiering i höst som tidigast, eftersom anmälningstiden för vårens premieringar har utgått.
Du hittar info om båda sakerna på www.spaf.info SPAF håller i premieringen och lokala ponnyavelsföreningar i treårstesten. Du hittar dem i kalendern, men allt för i år är nog inte med där ännu.

Tusen tack för svaret. Nu blev det lite lättare att veta vilken väg man ska gå. Mvh Stina