Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 2295 ggr
alvasens
0

Vilket skick

nallebjörn
0

Tja den såg lite mager ut… men det kanske var uppställningen?

dajmie
0

Det var ingen rolig syn måste jag säga, för min del är den 30kg för mager,men det är min åsikt. Maria.

Lilla_My
0

alltså man kan ju inte "döma" en häst efter att bara sett en bild på den tycker jag iallafall… men den såg ut att ha lite konstigt bett, typ underbett eller nåt…

Ann-Christine
0

Jag tycker att det ser ut som ett äldre sto, ordentligt urtuttad av sitt föl kanske.
I bättre hull tror jag det är en riktigt fin häst.

thira
0

Håller med #4 om vad hennes hull kan bero på.

Däremot så ser den inte glad ut i blicken och det är värre än hullet. Den ser ledsen ut helt enkelt.

alvasens
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kan berätta att den har varken BETTFEL? eller urtuttad (sista fölet är tre år) inte last gammal heller. Bild på samma häst för fyra år sedan.

carina-w
0

det där är ju ett bra sto,hur 17 kan man låta dom bli sådär???

Hanna-D
0

#0 Sorgligt!

Jag tror f ö att jag vet vilket sto det är.

VeronicaP
0

Tyvärr vill jag säga ät det en inte allt för ovanlig bild på shettisar , allra helst de som har fått för sig att de inte kan äta kraftfoder eller gå på gräs..

VeronicaP
0

dhaa sega dator

VeronicaP
0

trippel hehe

Milla
0

tycker hon ser alldeles för mager ut, och maskangripen

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kacka
0

På första bilden skulle jag fråga om det var en ettåring… för i så fall tyckte jag inte att den var så otroligt mager bara kantig och omusklad som en ettåring kan vara… men om hon nu är äldre så är det ju i omusklat skick… Kan inte avgöra om hullet är lågt då hon har hängmage men hon borde nog få lite mer muskler lite var stanns på kroppen…

HUR GAMMAL ÄR HON? Det går alltid att vinkla bilder åt olika håll så hästen ser snygg eller ful ut… det går med ALLA hästar att försköna eller förfula verkligheten…

kacka
0

Vart vill du komma med bilden Alvasens? Vill du att någon ska anmälas för misskötsel av djur?

Zebben
0

Tycker mig känna igen ponnyn. Har Du lust att pm om var den finns. Tänkte bara om det var samma. Anser den vara mager och har troligen fel foderstat eller så är den sjuk.

Om det är den så har den en liknande kompis i samma hage.

alvasens
0

#14# Känslikt ämne tydligen. Vill bara visa hur olika en och samma häst kan se ut. I mina ögon har detta sto fått alldeles för lite näring under en längre tid, så här ser man inte ut om man fått lagom med mat. Sen får var och " tycka " som man vill.

alvasens
0

#14# Missade att skriva en sak. Hade varit minst lika tråkigt om det hade varit en ettåring, så ska dom inte behöva se ut heller.

kacka
0

Vad gör ni om ni anser att en häst missköts?

VeronicaP
0

Tycker det är ett bra påpekande Älvåsens , det kan ju faktistk hänga ihop med också att samma häst kan få rätt så olika poäng på utstlänning eller annat just för hur skicket är med dem då.

alvasens
0

Inga kommentarer, bilden talar för sig. Det var inte så att jag var ute för att kritesera andras, utan ville höra vad som anses om bilden jag satte in.

kacka
0

Är det din egna häst Alvasens? 

Om man har sina unghingstar på hingstbete och funderar på om de går ner sig för mycket… Hur tycker ni att man ska göra då? Ta hem dem?

VeronicaP
0

För det första Kacka så är det inte ens en shettis och för det andra så var den hästen inte i högsta hull när den nya ägaren fick den …..  Ibland måste man ha en före innan man sätter en efter bild .. som det var på den som Älvåsen visade.

som sag vissa raser ser *klenare* ut än vad våra shettisar gör tex….

kacka
0

Okej… jag skickar före och efter…

Här kommer EFTER… Detta är taget nu i juni.

kacka
0

och detta FÖRE dvs maj!

Annette
0

Jag förutsätter att ni lägger ut bilder på era egna hästar i den här tråden. Det kan ju finnas orsaker som man inte känner till som gör att en häst är i mindre bra skick.

Tack på förhand.

kacka
0

Mina maj och juni-bilder är på min egna ettåring och det skrämmer mig… Han har gått ner sig mycket tycker jag…  Går och funderar på om jag ska ta hem honom eller om han ska få gå kvar på betet…

Annette
0

Min ettårs-hingst gick ner sig när han var på bete. Jag tog hem honom och lånade sällskap till honom. Han såg för risig ut, men när han kom hem åt han upp sig hyfsat fort. Jag tror det berodde på både vantrivsel och för lite bete.

kacka
0

Min tvååring som är på samma ställe har däremot blivit rundare…

VeronicaP
0

Ka ju också vara så Kacka att din åring växer just nu och därför ser gängligare ut , har kanske rört sig mer än han brukar tex.. han kan ju vara jättefin igen om kanske några veckor.. för just åringar är hemska kan vara skitfina ena sekunden och asfula nästa.

kacka
0

Mmmm… det var min tanke med… Men det är inte samma häst… Jo temperamentet är det samma men resningen osv är borta i halsen och MYCKET längre ben…

Annette
0

Är temperamentet det samma kanske du inte behöver oroa dig, det kanske är som Veronica skriver. Min var både mager och deprimerad.

VeronicaP
0

Jo men så blir de ju när de växer , oftast så växer de ju inte jämnt precis utan de kan ju se hur roliga ut som helst ….

kacka
0

min ettåring var bland "huliganerna" dvs lika frammåt, orädd, nyfiken, kaxig som innan…

Men hur långt ska man låta det gå om man ser att han går ner i vikt? Jag vill ju inte låta det gå så pass länge att det blir komplikationer… Och jag kan ju inte åka dit och extrautfodra varje dag heller…

Cattis
0

Kacka: Jag tycker visserligen att din hingst är mkt smalare nu, men benen ser inte längre ut. Det är ju snarare pälsen under magen som blicit tunnare. Jag tycker iofs inte han ser smällfet ut innan han släpptes, mer som en åring "brukar" se ut. Så han kanske inte riktigt fixade omställningen med att röra sig så mkt o busa och leka på dessa ytor. En del blir så. Det du däremot har igen senare, är att han förmodligen musklat sig ganska fint och att han, då han lägger på sig igen, har lite att bygga på. De behöver ju leka. Han ser inte ut som om han håller på att dö, av bilderna att döma, men visst ser han tunn o trist ut.

Å andra sidan är det mkt svårt att bedöma på sådana bilder. En var ju dessutom tagen nästan underifrån och då ser benen bra mkt längre ut och han ser ännu spenigare ut än från sidan.

Är du verkligen orolig, så ta hem honom!

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

kacka
0

Frågan som alltid är ju om han får det bättre hemma… okej…troligen bättre hull, men jag vill ju inte ta hem hans lekkompis eftersom han har lagt på sig så bra på betet… och om han då skulle gå hemma skulle han få gå med en dominant 3-årshingst och en dölugn 18-årig vallack… Inte sååååå kul för en lekfull ettåring…

thira
0

#6 Känner igen stoet nu…….inte kul om hon ser ut sådär nu och utan någon naturlig orsak…!

nallebjörn
0

kanske har kackas häst mer päls och bättre päls när den släpps. Dom kan ju ha svårt för fällningen sen och se lite tråkiga ut. Kanske behöver den maskas igen?! Jag hade iaf hälsat på en gång till. Kollat så den inte började bli dålig.

alvasens
0

#21# Kacka, det är inte min egen häst, men jag har varit inblandad i den, och för den delen ska inte en häst behöva se ut så där även om det är min eller någon annans,  som jag sagt tidigare. Ligger sjukdom bakom är det en sak men nu gör det inte det, utan bara för lite näring.

Att ettåringar tunnar ur i början på en betes period med många nya kompissar kan vara att de inte hinner äta tillräckligt för flocken rör sig, och då gäller det ju att hänga med, men det brukar ge sig bara det FINNS tillräckligt med bra bete.

Jag vill också säga att jag är inte ute för att hänga någon, utan bara framhäva hur lätt det är att det blir så här när  folk  inte vet hästarnas behov, får man inte dagsbehovet av näring tas av det som tidigare byggts upp och efter en tid ser man ut så här.

Kan även visa ett par andra bilder på en stackare som kom hit i uselt skick, 11 maj det året det var mönstring och skulle vara i skick till Vetlanda. Kommer vid ett senare tillfälle.

Annette
0

#38. Jag vill be dig om att bara lägga ut hästar som är dina egna under denna tråd.

alvasens
0

#38# Gäller det bara mig ? hur många bilder finns det inte som inte ägarna har satt in ??? Men ta bort tråden då !!!

Milla
0

Var finns det fler bilder som inte ägaren har satt in på hästar som inte är i bra skick? då ska dom plockas bort. Tråden tar vi inte bort, men man måste respektera att inte lägga ut andras djur här i detta syftet. dvs i dåligt skick.

Milla
0

Den bilden du satte in i går kacka var på min dartmoor och ja han är tunn, men sen är han inte en shettis utan en mycket ädlare modell samt att han växer en hel del. Kan själv sätta in bilder på honom och ja jag tycker själv att han saknar en hel del och jag hoppas att han ska ta sig. Tror själv att han mår bäst av att gå på ön med sina kompisar och få bygga upp sina senor, ligament och muskler på rätt sätt. Tror inte det går någon nöd på honom där ute.

Milla
0

så här såg wille ut när jag fick hem honom.

nallebjörn
0

milla… han ser JÄTTEFIN ut om man jämför med när jag var hos dej och såg honom. Inte mkt häst då inte…. blir säkert kanon!

Milla
0

Tack Anna! Ja du såg ju hur eländig han såg ut när han kom så det är en viss skillnad.

alvasens
0

Nu har det spårat ur till att gälla en massa hästar som inte alls har med första frågan att göra. Tack för svaren, nu vet jag vad en del andra tycker.

kacka
0

Det jag vill komma fram till är att det är enkelt att vinkla bilder osv så hästen ser värre ut än den är eller er bättre ut… Att sedan ta den sämsta och bästa och jämföra så kan nog de flesta säga att den dåliga bilen är sålig…

Därför bör man inte lämna ut ANDRAS hästar… Det är bättre att du hjälper dem att informera vad hästen behöver istället för att hänga ut den här… Tror du ägaren lär sig något av det?

Här kan ni se en skillnad på en häst som jag haft… Ägaren innan hade fått skrämselproparganda om fång och knappt vågat ge hsäten någon mat alls… Inga muskler och matt i pälsen och lätt för att få infektioner när jag köpte henne…

Charlotte-Aveback
0

Av ovanstående inlägg ser man tydligt hur illa en häst kan fara … och hur en tidigare högst välmående häst kan totalt falla ur och tappa livsgnistan om den missköts.

Alla sådana här fall är oerhört tragiska, framför allt för hästen själv, och beror tyvärr oftast på okunskap hos ägaren.

bonde
0

Man ska inte blunda för missköta hästar, man behöver se sådana här bilder emellanåt. Det är lätt att glömma att det finns sådana här exempel, när man bara har välmående hästar i sin ägo & omgivning. 

Genom att hjälpa hästägaren i det här fallet, så hjälper man hästen.

paparatzi
0

#25 Jag håller med dig Anette, med tanke på hur illasinnade "rykten" snabbt kan spridas, så tycker jag att man ska vara lite aktsam med vilken information man går ut med, det finns mycket välstammade och fina hästar som vi köpt in, men som varit i uselt skick, inte skulle det vara särdeles snällt av oss att lägga ut sådana bilder offentligt, då det lätt kan komma att bli skadligt för både hästen och dess förre ägare, jag har skickat någon bild privat till någon som jag litat på, men för den skull inte anklagat någon för vare sig det ena eller det andra, utan precis som Anette faktiskt skriver, så kan det ha fullt "naturliga" orsaker till hull och dagskick, däremot så kan vi här inne aldrig lösa några praktiska bitar, däremot finns set myndigheter man kan vända sig till ifall man känner att hästarnas liv och hälsa är i fara, annars kan man pröva att ta kontakt med vederbörande ägare och försöka "hjälpa" denne tillrätta med ev. problem, för jag är helt övertygad om att stor % av allt det vi tycker folk gör fel, beror oftast på ren okunskap, då tycker jag att man kan gå fram och erbjuda en hjälpande hand, och sedan följa upp hur det går, har vederbörande hästansvarige inte efter det, gjort allt i sin makt för att få hästen i gott skick, då tycker jag att man bör överväga en anmälan.

paparatzi
0

Nu har jag tittat på bilden, och tycker med nästan 100 % säkerhet att hästen verkar vara angripen av inälvsparasiter, samt mineralbrist….

Och handen på hjärtat hur många har inte någon gång i livet råkat ut för detta…

paparatzi
0

Hur ser ni på hästar som lider av svår fetma, vi har köpt en häst som led av mycket svår fetma då vi hämtade den, detta anser jag vara lika alarmerande…

Kan väl tillägga att hästen idag har "bantat" si så där en 40-50 kg och mår mycket bättre redan..

nallebjörn
0

#52 det är mkt vanligt tyvärr. Man får vara försiktig när man bantar dessa hästar då följdsjukdomar kan vara värre än själva fetman. Men visst är det synd om dessa.

paparatzi
0

#53 Håller med, vi har "bantat" den i ca 1 år nu och några kilo till måste bort.

kacka
0

#51 När jag köper häst så brukar jag alltid avmaska det första jag gör… Ur flera av de hästar jag köpt har det kommit ut larver även om de inte varit i så dåligt skick…

nallebjörn
0

#54 hur bantar ni? får dom mindre mat eller kombinerat motion?

paparatzi
0

#56 Nä dom får precis lika mycket som dom andra, bara det att vi ändrar på sammansättningen i fodret åt dom som "aviker", nu har vi ju rätt så förspänt när dom går 7 st hingstar tillsammans, vi motionerar hästarna lite och ingenting, men dom har rätt så stora ytor att röra sig på, sen leker dom flera gånger per dygn, det är rätt så kuperat i deras vinterhage, ungefär så bantar vi..

Har någon tips på långsam och nyttig bantning, så är vi tacksam för alla förslag.

nallebjörn
0

#57 jag har ju min halvdåliga valack i en hage med minimalt med gräs men han blir ändå inte mindre i omfång. Han lever troligen på luft och kärlek. Han har ju så han kan småpilla lite men det borde ju inte räcka tycker jag. Men man ska aldrig sluta förvåna sej. Han har tvååringen som sällskap och hon är fyrkantig. Fettknölar i mankammen =(

VeronicaP
0

Ibland är det faktiskt så att de som går på lie bete , magert bete blir stora  i omfånget utan att för det bli tjocka …

Det som händer är att de pelar i sig alldeles för mycket *skit* och på det viset blir stora, lättare kolik kan de få pga det med …

kacka
0

#58 Hur mycket rör han på sig då?

jullan
0

Hejsan !

Jag tycker oxå som många att det är ju svårt att se på en bild. Skulle vilja veta lite mera för att kunna säga min mening. Men jag tycker inte hästen ser särskilt gammal ut ! Inte om man ser till byggnaden av frammdel o bakdel. Ser "tanig" ut som hon skulle va 3 år typ . Men hon är en lätt fin typ tycker jag . Dock ngt smal kanske men med en enormt uppsvälld mage . Men så kan det ju bli när de går på bete. Ja….det var min mening det.

Hur gammal är hästen?

Är hon betäckt här på bilden?

kacka
0

.

jullan
0

# öm, det Maj skrev om på i början

Oskyldig