Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 392 ggr
PP
0

Kompensationsavel

Hur ställer ni er till kompensationsavel?

I tidningen "Häst för alla" nr 6 (ges ut av LRF och finns att hämta på Granngården) finns en artikel om en ardenneruppfödare som säger så här:

- För att få fram bra avkommor gäller det att para hästar av samma typ och kroppskonstitution.

Jag tänker på samma sätt, men vet ju att det finns flera som tänker precis tvärtom: inte grovt på grovt, långlinjerat på långlinjerat osv. Personligen skulle jag inte använda mej av vare sej hingst eller sto som typmässigt inte lever upp till mina egna ideal.

Kan dock inte påstå att jag egentligen har några belägg för detta med mina två uppfödningar (varav den ena köpt i moderlivetFlört), så det skulle vara intressant att höra vad ni har för tankar om detta.

Kiara
0

För mig är det, det naturliga för att få veta vad man får, samma typ på hingst och sto.

Om man har ett sto som är grov och försöker lätta upp henne med en smäckrare hingst, är ju risken stor att man får tunna ben från hingsten och en stor grov kropp från sitt sto. Jag ut går alltid från en typ av häst som passar mig och sen bygger jag vidare på den typen. Varför avla på ett sto som man inte är riktigt nöjd med, då kanske man ska tänka igenom sitt avels beslut en gång till.

annie
0

Jag är precis grön på detta med avel men en mycket kunnig hästprofessor från USA sa en gång till mig att när man avlar måste man se åt det extrema. Alltså man tar ett bra sto av den typ man vill ha och hittar en hingst av samma typ men flera gånger bättre… Hela tiden sikta uppåt. På så vis skulle då en avkomma ev komma att hamna mellan de två i kvalitet men hela tiden förbättras.

Jag har ingen aning om det stämmer men han har mångårig avelskunskap i generationer. Sen anses ju detta med ston och hingstars betydelse vara olika i olika raser.

Det är väl inte riktigt kompensationsavel utan mer förbättring av redan bra kvalitet. Jag har också hört många säga att man kan kompensera ett stos brister med en hingst som är stark på de områdena, men håller med Kiara att det ultimata måste ju vara ett bra sto som man är nöjd med från början.