RS-nummer på sto
Jag skrev förra året om att jag ville premiera ett av mina sto för att få RS-nummer på henne.
Då kom det upp att det kanske var sista året (-07) man kunde premiera för RS-nummer utan föl vid sidan.
Är det någon som vet om det går att göra så fortfarande eller om det nu måste vara med föl vid sidan?
Hittar ingen ändring om det…

Ingen som vet någonting ang detta ? har ju själv ett 3 års sto som ska visas i höst….l

Jag har också två treårsston, men räknar med att det går att riksstamboksföra dem, eftersom jag inte kan hitta någon info om förändring på SSS hemsida.

Hoppas verkligen att det ska fortsätta som nu, för visar man sitt 3års sto på premiering för ev. diplom så borde man väl kunna stambokföra med dem meriterna?!
sen kan man ju alltid höja med föl vid sidan..

Förlåt, förlåt, förlåt!
Nu skrev jag otydligt i min fråga. Mitt sto är äldre än 3 år och jag vill ha RS-nummer på henne.
3-åringar finns inget krav om föl vid sidan. Det är som det varit förut.
Ursäkta om jag skrämde upp er!

Det blir något slags stamboksnr men hur det blir är en annan fråga som på welsh har de kvalitetsnr .
Här kan det tex bli regn fast uta bindestrecket tex , och stamboksföra kommer fortfarande att gå och att få avelsdiplom osv.

Reg.nr har hon. Däremot är hon 9 år i år och har inte fått föl och heller inte visats för RS-nummer.
Detta har man innan kunnat visa för att få utan att de fått föl men det kanske skulle ändras till -08. Därav min fråga.

Jag visade mitt sto f-97 utan föl vid sidan förra sommaren, just av den anledningen att hon skulle få ett RS-nummer.

Precis så som jag önskar göra. Men när jag spånade kring detta -07 fick jag veta att den möjligheten troligtvis skulle försvinna fr.o.m årsskiftet.
Vill gärna veta så jag vet lite hur man ska förbereda eller här hemma.

#6 Jo men det ska bli något liknade som RS nr , menade jag fast det är ju inte säkert då att det får heta RS nr …
Vad jag har hört så får man visa sto som haft föl på premiering utan föl vid sidan och stamboksföra dem , har hon aldrig haft föl ? , jag visar inte fram mitt gamla sto om hon inte får föl eller haft föl.
Jag tror att hon måste fått föl någon gång under sin livistids för att kunna få stamboksnr som äldre.
Man kan stambokföra alla ston oavsett om de har föl vid sidan eller inte. Även om de aldrig fått föl eller aldrig kommer att få. Reglerna är detsamma o har inte ändrats.
De skall dock vara grundstambokförda och erhålla minst 30 poäng exteriört. Ingen delpoäng under 5 poäng om de är under 10 år gamla.

Det är så fortfarande då? Blev ingen ändring?
I så fall vet jag vad jag ska sikta på till sommaren. 
Nu kan man leta premieringstillfällen, anmälan, fundera på hur få ner pållans hull, om man kan hitta någon som visar henne m.m. 

#10 ok , bara jag som inte tycker det är lönt då ;-)

Det är väl jag som är lite "gammalmodig". 
Jag är uppvuxen med ardenner och nordsvensk och årets höjdpunkt var premieringen. Han som ägde dem tog föl så det var jättekul.
Att premiera pållan innan hon lämnar föl känns för det första kul (för mig). Ger också ett hum om vad andra tycker om henne.
Måste ju börja visa någon gång, detta ger mig en ypperligt bra anledning. 

#13 Jo vi premierar alla våra 3 åringar den jag har hemma som är opremierad är en 11 åring som jag köpt och den tänker jag inte premiera förrän hon fått föl *S*

jag tycker också att det är viktigt att visa fram ston på premiering för att kunna stamboksföra, oavsett ålder, hade 1 förra året (9år) och i år blir det minst 1, hon är 10 nu..
#9 _, jag visar inte fram mitt gamla sto om hon inte får föl eller haft föl
_
Får man fråga varför?
Bara nyfiken för jag ska nämligen köpa ett äldre sto som inte är visad alls, har heller inga stambokförda avkommor. Tänkte visa henne i sommar på premiering men kanske ska vänta tills hon fått föl då?

#16 Du kan visa henne även utan föl.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.