Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett11-skötsel-hästhållning
Läst 562 ggr
Sevedstorp
0

Uppgift?

Vi har ju två shettisar. Ibland kommer grannens hästtokiga tjejer och rider lite på dem. Alla är väldigt nöjda och glada för detta arrangemang.

Nu i söndags frågade den äldsta tjejen (hon är väl en 10 år sådär) om hon inte kunde få någon uppgift med våra hästar. Jaa… Vad svarar man på det?

Grejen är ju den att vi har dem helt på lösdrift och att mocka och fodra i den är alldeles för tungt för henne. Så… vad kan man ge henne för uppgift? Hon är väldigt påläst och duktig, men jag vet inte riktigt…

Jag tänkte att en lagom uppgift kanske skulle kunna vara att lite oftare än vad vi gör kolla igenom hovarna och benen ordentligt. Kolla efter mugg och annat otrevligt. Har ni några andra idéer?

Kratern
0

Kanske rengöra grejor, smörja läder osv.

Berit.i.Finland
0

- reda ut svansen / manen

- putsa grejor tycker jag också

- alltid när hon kommer som första uppgift kolla att ponnyerna har vatten (om ni inte har automat så kunde flickorna kanske bära vatten  i halvfulla hinkar och fyll på, det gillas hos oss som "tungt + viktigt" och det är det ju också) och samtidigt tvätta dricksbaljan e.dyl.

SofieBroden
0

Hon kan kanske få jobba lite extra med en häst te.x gå ut på promenader m.m. annars är ju läderputsning en bra sysselsättning som man ofta kommer back med.

// Sofie