Bete eller inte?
Är fundersam över bete till min tvååring. Han ser ut såhär i hullet nu. Jag är livrädd att han ska bli för fet samtidigt vill jag unna honom att gå på bete med sina vänner. Det finns ett magert bete där alla fetton går och sen finns det en äng med kraftigare bete där vi nu har släppt unghästarna. Tappi går på det kraftiga just nu.
Samtidigt som jag är rädd för att han är fet vill jag inte låta honom gå och banta med dom tråkiga vuxna heller. Jag tycker det är viktigt för honom att kunna leka och ha roligt mellan varven. Det händer ju mycket både i hans kropp och huvud just nu.
Hur hade ni gjort?

Jag hade låtit honom gå på betet.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
M om hästen vänjs långsamt med betet o rör sig så att han får utlopp ändå vilket han ju får om han busar med de andra. Då tror jag inte att det är nån fara. Det man ska tänka på när det gäller grönt o hästar är ju att de aldrig får vara överviktiga när de släpps på bete för då är risken för fång stor, Men om de har lite rund mage till hösten ser jag inte det som nåt strre problem , Hästen ska dock inte vara överdrivet FET det mår ingen bra utav . Låt hästen gå på det kraftiga nu så länge och se hur det utvecklas
/Jullan
#3 jag tycker att han ser ut att vara en sådan ponny som är lättfödd. Han kanske lägger på sej på halsen så som min tvååring gör och det är inte så kul. Hon har fettknölar bakom nacken. Hon är helt fyrkantig tycker jag. Men hon är lika fet oavsett bete eller ej. Vet inte vad hon lever på i en mager hage =)
#4 Jo det tror jag med. Men som han ser ut nu tror jag bara att han får en fet mage, som sin pappa.
Men som sagt.. Är han fet på bilderna? På översta bilden känner jag revbenen genom ett lager fett, inte så mycket. På den understa bilden känner jag revbenen om jag lägger handen och trycker lite lätt med handflatan. Kan han se fetare ut på grund av att han är överbyggd och har en klen bog?
#5 kan du känna revbenen är han inte fet. Men visst tycker jag att han ser grov ut för att vara två år. Men som sagt så ser min tvååring ut också men hennes revben kan jag inte känna. Dom lägger på sej lite olika. Låt honom gå på bete om han inte mår dåligt av det.

Tänk på att hästar kan ha mage utan att vara feta … Det är inte själva magen som du ser på om hästen är fet utan mät din häst runt magen och känner du revbenen så är inte hästen fet..

Det är nog ingen större fara. Och känner man rebenen då är de lungt.
Magen kan svälla upp utan att hästen är fet , det är lätt att det blir gaser i magen när hästen äter gräs. Det kan gå ned på nån dag