Dunderkur mot mugg
Det finns säkert fler där ute i hästvärlden som kämpat och slitit med att få bort muggen på hästarna utan resultat. Min arabkorsning hade väldigt mycket mugg fram och tillbaka och jag fick inte bukt med det. Då fick jag ett tips på en "behandling" och vips, på 3 veckor var allt borta( hon hade väldigt mycket från början) och sen dess har det inte kommit tillbaks.
- (På kvällen)Tvätta hela karleden med ljummet vatten och Lactasyd och torka torrt
- Smörj ett rejält lager med Helosansalva
- Vira gladpack runt om benet och lite nerom hoven (inte för hårt lindat)
- Linda vanliga benlindor för att hålla gladpacken på plats, låt sen hästen stå över natten med "inpackningen"
- (På morgonen) Tvätta bort helosansalvan igen med ljummet vatten och Lactasyd, torka torrt och släpp ut hästen i hagen.
- Gör detta varje morgon och kväll tills det att muggen försvinner.
Det tar tid men fungerar. Lycka till
// Sofie

En fullblodshäst jag rider har mugg på sina ben. Vi använder ett shampo mot infektioner som har fungerat väldigt bra!
Man smörjer in detta på benen, låter dte sitta i i 15 min, sköljer ur nogrannt och torkar torrt. och så avslutar man med att gnugga in alsolsprit.
Detta verkar funkat väldigt bra! Kan ta reda på vadn shampot heter om någon är intresserad? För har dte inte i huvudet just nu..
Benevix är bra att smörja på - uttorkande på mugg.

MJ-hästsalva bekämpar mugg effektivt.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
mycket bra tips :)

MJ´s är dunder! Men har ett arabsto som jag även behandlar med att tvätta bort (enbart) leran, torkar och lägger på Inotyol (reseptfritt på apoteket, mot röda barnrumpor…) i ett tunnt lager på kvällen. På morgonen, innan utsläpp lägger jag på ett lite tjockare lager Inotyol. Läkande, mjukgörande och fet, så den håller fukten borta från att tränga in i huden. Muggen som var så mkt att det hade gått upp på sidorna, var borta på tre dygn.
/Therese.
Medarbetare på Arabiska Fullblod och Westernridning iFocus
Förutom den vanliga tvätt-torkningsproceduren så brukar jag använda CONAMYCIN. En blå välluktande dryg salva som säljs på burk. Fungerar superbra!