Slopad förprövningsavgift
Läste precis att man slopat förprövningsavgiften… Passar ju bra när vi precis ska till att fixa ligghall
. Förpröva måste man ju däremot fortfarande göra.
Ja, det passade bra för oss som inte längre, efter snart 7 år, får använda vår ena lösdrift då den bara är 210 cm i takhöjd. Den förra miljöinspektören godkände den men nu i samband med vår delbesiktning så fick vi "domen". Så nu ska den slås igen och bli hölager och så fick vi nya blanketter för att förpröva för en helt ny lösdrift. Surt bara att det andra förprövades då det kostade x antal tusenlappar ;-))
Jaja, inget ont utan att det för nåt gott med sig!!
Amor vincit omnia 

Jag tycker det är tvärfånigt att man måste ha så högt i tak för shettisar…
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#1 Jadu, dessa regler kan man bli gråhårig på… och allt ska ändras hela tiden! Gäller väl att lusläsa allt nu då och så kanske ta till lite extra … suck.
#2 men tänk om en shettis, vi säger på 80 cm kanske är så duktig eller alt vild, och kan hoppa så högt o slå i lilla huvudet då?!!! Då måste det ju vara så högt i taket!!!

nä du jag håller fullt med!!! helsjukt är det! man kan ju undra vad den egentliga anledningen är….
Hur högt skulle det då vara för en fullstor häst!!!??? En 6-7 meter typ??? hmm…

Nej, för alla hästar gäller 1,5 ggr mankhöjden (tror jag det var) men det minsta måttet är 2,5 (eller 2,25 kanske, minns inte det heller) :-)
Då får man väl ta bort hemska trädgrenar som de kan slå huvudet i också… Så fåniga regler. 1,5 ggr mankhöjden, om det räcker för en ardenner, så räcker det väl för en shetland också kan man tycka, eller är små hästar mer benägna att göra volter i ligghallarna? :-D
/Cattis
_#4 Hur högt skulle det då vara för en fullstor häst!!!??? En 6-7 meter typ???
#5 Nej, för alla hästar gäller 1,5 ggr mankhöjden
_förstod du inte ironin i det hela???
jag räknade 80cm x3.25= 260cm, ta en 170cmx3.25=5.52m om man nu ska lika stor höjdskillnad på alla hästar…ja jag överdrev lite ..sorry *tss*
Vi kommer göra 2.60 så är man på säkra sidan. Tycker ändå dom där reglerna är skitlöjliga, på ren svenska!
Ärligt talat…
Jordbruksmininstern sa när han tillträdde att de skulle se över regelverken, att det inte skulle bli så millimeterstyrt utan att man mer skulle se till helheten.
Med detta i bakhuvudet så hade jag överklagat beslutet om att en ligghall till shettisar är för låg till tak om den är 2.10.
220 cm är det minsta i takhöjd och det gäller på lägsta punkten, alltså även om det är en regel som är lägre. Då får inte den vara lägre än 220 cm, det är det problemet jag har på min lösdrift. Alltså själva taket är "lagligt" men reglarna är lägre. Och vem vill riskera att hela den gamla 1700 tals byggnaden går av på mitten om vi "karvar" bort 10 cm.
Sen fick jag även veta att om man ska ha djupströbädd (permanentbädd) så måste man ta till extra då bädden bygger och takhöjden minskar och den får aldrig understiga 220 cm. Det var byggnadsinspektören från Länsstyrelsen som sa det så då går jag på det. Vad miljömupparna säger är ju olika från gång till gång och för att inte tala om hur olika det är i varje kommun så det Länsstyrelsen säger bör väl stämma ändå ;-))
Undrar hur många som har "lagliga" stall och lösdrifter egentligen?? Jag tycker det är löjligt att "jaga" centimetrar i bla. takhöjd till våra små varelser.
Vad är egentligen "laglig" takhöjd i en transport?? Tänkte mest på dessa små "leksakstransporter" som dom har i Holland!
Jag trodde i min enfald att Djurskyddet/Djurskyddslagar skulle vara de samma i alla länder nu som är anslutna till EU men så verkar det ju inte vara.
/En som avskyr denna byråkrati!!
Amor vincit omnia 

#6 Jo då, därav mina smileys…
/Cattis
vårt stall är 2.10 högt och det gick igenom när dom har varit här och kollat.
Hade nog också överklagat på ligghallen.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#7 Såg ditt inlägg efter att jag publicerat.
Jo, jag försökte hävda att den godkänts av den förra inspektören men då skrattade dom åt mig och sa att så länge det bara var muntligt så gällde det inte. Och så sa jag att jag ville söka dispens men den skulle bli avslagen sa dom då en djupströbädd bygger för mycket och då blir takhöjden "alldeles för låg". Jag har enbart shetland och har fått dispens på ingången till lösdriften eftersom jag just bara har shetland, den är bara 150 cm hög men det gick tydligen bra.
Jaja, "jag är inte bitter", nu fick jag ju en fin höförvaring istället utan att behöva bygga loft i stallet som stänger till den fina vetilation jag har idag.
Amor vincit omnia 
#11 - sen är ju frågan hur djup djupströbädd du har. I mitt lilla hus ("ligghallen") har jag inte tjockare bädd än i en box.
Ska tilläggas att jag i denna lösdrift (just med tanke på takhöjd) har haft väldigt liten bädd, om man nu kan uttrycka sig så ;-)) Typ 5 cm åtstampat i botten + fräscht över.
Amor vincit omnia 

hm vårat har också gått igenom och godkänts även om vi har lite större ponnyer och även stallet som är lite lågt i tak, men vi fick till svars att då det är ett gammalt stall så godkänner de det hm.
Det är väl såna här historier med olikartade bedömningar mm som gjort att det är på gång att lägga över djurskyddsfrågorna från kommunerna till länsstyrelserna fr o m 2008. Då hamnar förprövningen och den fortlöpande tillsynen på samma ställe och istället för hundratals kommuner kan ett tjugotal länsstyrelser nog på ett bättre sätt styra upp och likrikta inspektionsarbetet. Hoppas och tror jag.
Förprövningsavgiften är slopad men INTE den s k "särskild avgift", straffavgiften för svartbygge, dvs om man underlåtit att förpröva. Går på femsiffriga belopp. Ajaj. Efter några månader i branschen inser jag mer o mer föredelarna med att inte ha fler än fyra hästar
.
Vill också flika in att man har möjlighet att överse med vissa måttavvikelser om djurhållningen i övrigt är exemplarisk. Men det är svårt att tillämpa. Vem vet om det flyttar in någon allt annat än exeplarisk djurhållare i det halvdana stall du tidigare godkände på detta vis?
M