Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 721 ggr
PP
0

Slutmätt ponny

Slutmätte mitt shetlandssto igår och då sa de att jag ska skicka kopia på mätintyget till Ridsportsförbundet. Men jag tävlar inte än - ser det inte mysko ut om de får ett intyg på en häst utan licens..? Kan man spara intyget och skicka när det eventuellt kommer bli aktuellt med tävling? Eller är det så att det faktiskt ska in..?

UG
0

Hej! Jag har tävlat min vallack några säsonger och det har gått bra utan att jag har skickat in uppgiften till förbundet, (visste inte ens att man skulle göra det) Generad Mätintyget ligger löst i passet vilket jag visar upp vid startanmälan på tävlingsplatsen. Detta var vid närmare eftertanke inte något svar på din fråga… ;-)

ryttarn
0

Som jag förstår saken kan du vänta med att skicka in tills/om du skall börja tävla. Kanske kommer din ponny gå ponnytrav och då skall mätintyget in till SPTF istället, eller galopp och då skall det numera in till galopp förbundet (eller vad det nu kan heta).

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

VeronicaP
0

Men är det inte bara om man har ponnylicens som mätintygskopia ska in ? När vi tävlade med våra lite större ponnyer så skickade jag iof aldrig in något mätintyg utan vi hade med en kopia på tävlingsplatsen , som man fick visa fram ibland.

Men jag trodde som sagt det var bara på ponnyer som har tävlingslicens, man behöver ju inte lösa licens på hästar som tävlar i de lägre klasserna (lokala) tävlingar utan först på regionala.

Hanna-D
0

#0 Blev hon lika stor som du fick henne till? Glad

PP
0

#4 Näpp! Mätmännen fick henne 1,4 cm större efter att även ha mätt skor och brodd och dragit av för det. Så hon är rent officiellt 100,5 cm.

En följdfråga: måste man verkligen ha mätintyget med löst, när det är infört och signerat och stämplat direkt i passet..?

Kris_J
0

#5 man får absolut inte mäta en broddad ponny, det är emot reglementet.

Utdrag ur tillämpningsanvisningar för mätning:
 "Ponnyn skall vid mätning ställas upp med frambenen parallellt och lodrätt mot marken.  Tådelen på framhovarna skall vara vinkelrätt mot ponnyns längdriktning med maximakt 1,5 cm:s skillnad vad avser framkanten.  Båda bakbenen skall vara viktbärande och stå så lodrätt under ponnyn som möjligt.  Skillnaden mellan bakhovarna får inte överstiga 15 cm.  Ponnyns huvud måste hållas i naturligt läge i förhållande till halsen, så att ögonen inte är mer än 8 cm över mankens högsta punkt.  Ponnyn får ej vara broddad eller endast tåskodd vid mätningen.  Har ponnyn skor med fasta broddar göres likväl endast avdrag för skons tjocklek."

Veritas odium paretFörvånad

Kris_J
0

#5 Jag förutsatte att du inte har fasta brodd?

PP
0

Så gick det till iaf. Köper jag en tjänst av utbildade personer förutsätter jag att de vet vad de gör. Jag har aldrig sett något mätreglemente. Fundersam

Kris_J
0

#8 ja de skall du ju med all rätt kunna förutsätta. Mätreglementet och tillämpningsanvisningar finns på SPAF:s sida

Kris_J
0

#8 om du är missnöjd kan du skriva till gemensamma mätkommittén.

entill
0

Så här står det i anvisningarna för mätmän: Det åligger mätmannen att omedelbart efter mätningen till respektive förbunds kansli insända kopia på mätintyget.  Mätmannen skall dessutom årligen insända en sammanställning över samtliga under året gjorda mätningar.Så jag förstår inte varför du skulle skicka in kopian.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

Kratern
0

#11 Mätmannen kan väl inte veta vad du ska använda ponnyn till?

Ska man tävla i t.ex ponnytrav får man själv sända in en kopia till SPTF.

entill
0

#12. Nä, det är sannt, men jag följer bara anvisningarna till reglementet. När det gäller ponnytravarna skall ju ägaren själv skicka in kopian, men det är ju ingen omöjlighet att även en ponnytravare så småningom kan komma ut på rid eller körtävlingar och då kan det ju vara bra att kopian redan är inskickad till Ridsportförbundet.

Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus

www.vikingponnycenter.se
~~  Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ!  ~~

VeronicaP
0

#13 yapp det är ju inte fel det.

Kratern
0

#13 Så du menar att mätmannen skickar in till Ridsportförbundet?