Vad kallas sjukdomen?
Hej alla. Vad kallas sjukdomen där luftstrupen faller ihop och ger bekymmer på små hästar? Någon här som drabbats ? Berätta gärna.
Hälsningar
Lotta

Förslappat gomsegel kanske?

#1 Nej det är inte det jag är ute efter. Det här ska vara en sjukdom som drabbar minihästar i första hand där brosket i luftstrupen kollapsar . Vet att jag läst om det någonstans men hittar inte var…

Kan det vara detta du menar?

#3 Ja,precis! Tack! kanske någon här vet mer? står i tråden om en ponny som drabbats…
Amen det är ju detta som min gammel dam har. På min dam så märker man det så fort hon är i rörelse, hon får svårt att andas och kan även hosta, hostan är mycket torr och skrällig. Dom få gångerna hon springer så får hon ett andningsljud som hörs mycket tydligt även på håll och det påminner om struppiparna.
Hon har blivit kollad på djursjukhus för jag trodde först att hon led av struppipning och tänkte operera henne.
Hon har fått detta vid äldre år, jag köpte henne 04 och då var hon 18 år, vet inte hur länge hon har haft det innan jag köpte henne. Så länge hon inte jobbas så märker man inget alls på henne.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
#4 - det är jag som startade tråden ifråga på buke och mina vänner som ägde ponnyn som drabbats. Han blev hastigt sämre och fick avlivas ett par veckor efter diagnosen.
Jag letade runt ganska mkt på nätet då den tråden skrevs, men hittade egentligen inget vettigt. Lite om galoppörer och mest om hundar.
Finns framförallt på dvärghundsraser, vet också att det förekommer då och då på shetlandsponny också. På en del kan det växa till sig och bli bättre.

Ok,tack för svar alla. Märklig sjukdom detta.

Vi hade en shettis på travskolan som blev drabbad. Märkte att han ibland kunde börja låta som en gris under körturer - vet besök och fick då diagnosen. Enligt vet fick han inte längre ansträngas eftersom han då skulle kunna svimma av syrebrist.
Idag lever han som glad pensionär och kan ridas och köras så länge han inte blir anfådd.. rejsar i hagen om unghästarna utan problem :)

När samma sak händer på hundar kallas det Trachealkollaps. Heter kanske samma på häst??
// Sofie
#10 - det heter samma på häst.
Stämmer bra, men det har sagts i ett tidigare inlägg. Sammanfallen luftstrupe, på ren svenska.

Har också erfarenhet av en liten shettis som drabbats av detta. Tyvärr fanns det inget att göra för henne..

Detta verkar inte vara helt ovanligt av vad men läser här. Hur uppkommer detta och vet man om det finns någon ärftlig faktor?
#14 - enligt veterinären som behandlade min kompis ponny så är det ärftligt, fast frågan är HUR?. Men jag hittade som sagt inte särskilt mycket info om det när jag själv letade.
Vår gamla valack Rex hade detta. Han mådde väldigt bra i hela sitt liv, kunde ridas och köras i normalt tempo. De enda gångerna vi hörde honom låta var när han busat i hagen eller när han blev rädd/upphetsad.
Han blev över 20 år men låg en dag ner i hagen med andningsproblem, antagligen pga detta.

#16 Vad tragiskt!