Vad anser ni vara djurplågeri?
Vad anser ni vara djurplågeri? Vare sig det är medveten-omedveten(kunskaps brister)?
m finns mkt olika det men allt som är fel är väll djurplågeri vet man inte vad som är vad så saknas suntförnuft ock man borde absolut inte ha häst
Att hästen inte får vatten varje dag. Att hästen inte har skugga under varma soliga dagar. Att hästen inte kommer ut på flera dagar. Att hästen inte får mockat i sin box/spilta dagligen. Att hästen inte har något ljus i stallet utan får stå i bäcksvart mörker.
att djuren inte får vara djur, samt att man med ren misshandel knäcker djuret, inte ger djuret den vård och mat, vatten den behöver.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

B l a doping!
Jag läste nyss att både 1:an och 2:an i Elitloppet var dopade. Hur är man funtad när man pysslar med sådant?
Men det är ju så att många läkemedel och faktiskt en den tillskottsfoder kan klassas som dopingpreparat… det gäller att man vet vad man stoppar i hästen… Det är nog itne alltid så enkelt med alla tillskott…

Nej, det är sant. Men nu var jag mer inne på medveten doping. Vinnaren har åkt fast 2 ggr i år, det är nog ingen tillfällighet.

Jag tror också på medveten doping då det var andra gången och det den hade i sig finns i voltaren typ..
Nä det är jättesvårt att veta vad man får ge och inte ge och allra helst när man hör olika hela tiden …
Fast är du proffstränare så SKA du veta vad som gäller, du har skylidghet att själv kolla upp vad du får stoppa i hästen eller ej. Tror också det var medveten doping.
Medveten och medveten detta det är jätte svårt att veta. Efter min erfarenhet med att ha jobbat i Frankrike så får de använda väldigt mycket mer preparat, de kan t.ex behandla en häst i en led samma dag som den startar om de vill. Nu tycker inte jag att detta med doping är ok, det är ju tränarens jobb att ta reda på karens osv. efter avslutad behandling. Han borde ha haft mer kunskap innan han kom hit för att starta. Han fick en akupunktur behandling 10 dagar innan och i Sverige är det 14 dagars karens på detta medel som fanns i hästen. Jag tror inte att det var medvetet i just detta fall. Varför dopa en häst när man vet att det kommer tas dopingprov det tas ALLTID i de större loppen och i Frankrike tas det i alla lopp på segraren oavsett prispengar. Detta gäller inte bara proffstänare det gäller även för alla amatörtränare också de ska helt klart veta vad som gäller
Däremot 2:an i loppet som var dopad tror jag var medveten för han hade ett medel som ska dölja att han har fått annan medicinering.

#9 Fast när man gör typ samma misstag 2 gånger i stora lopp så är det nog rätt medvetet och de hoppades nog att det inte skulle synas tycker iof sig att det är rättvist då jag inte ens tyckte att han skulle fått starta i finalen efter det som hände i kvalloppet *ler* …
Frågan är den, Var han dopad även i kvalloppet? Det har inte jag fått klart för mig, för var han inte det så har de ju gett honom något efter kvalet
Apropå doping !!!!
Ja , jag håller med dig kacka att det är SVÅRT !!!!
Men en av hästarna i elitloppet vet inte om de var jagde lr lets go men ngn av dem hadde använt ett medel som var till för att typ "dölja" dopingmedel och då kan man prata ren doping och också djurplågeri !!!!
/Jullan
amen nä

#13 uuuuuurk :/

fattar inte hur dt kan gå så långt.. tkr så synd om djur som misshandlas, inte deras fel- dt är ägarnas =/
usch ..

Kan det inte vara fejkat???? Med den ryggen!!!!

#16 tänkte jag med på, ryggen ser väldigt U:ig ut..

#13 den där bilden tror jag inte på en sekund.
sen tycker jag inte att ngn som är mot inflammatoriskt är djurplågeri, det beror sig kanske på situationen. det var fel av fransosen att använda sig av skiten, det är ju rent spel man ska vinna på. inte fusk…
jag väntar fortfarande på att kolgini ska gå till albanien…
#18 ludde är som han är dvs stor i mun och liten på jorden 
skulle vara mycket intressant att se honom komma gåendes

ja det är ju det jag menar… *flinar* undrar om hans ens kommenterat det…
det tror jag inte, han är som han är. (jodå jag känner ludde välidgt väl så det är inget skitsnack om någon trodde det)

då kan du ju säga till honom att han får infria sitt löfte. :D
Han skulle väl gå till Albanien ifall Hot shot Knick VANN elitloppet nu blev han ju bara trea.
Ludde är bäst säger vad han tycker det skulle finnas fler som han och inte bara dystra sura tränare och kuskar.

var det hot shot knick? var det inte conny nobell?? *osäker nu*
jo han säger vad han tycker, men han är kanske itne alltid så vänlig mot hästarna. ungefär som takter. ludde är ju känd för att vara väldigt brusig i humöret.

hot shot knick kom 3:a och conny nobell vann
Tycker nog att det finns fler som säger vad de tycker *ler*
hrm brusig jo så kan man ju säga med lite finare ord hihi. Visst han säger vad han tycker men ibland eller väldigt ofta beter han sig som en stor sk………………han har inte empati för något
takter gör ju sin rehab tid hos adielsson och där lär han inte kunna bete sig hur som helst för då åker han ut med huvet förre
#13 är detta fejk eller en riktig bild???

^milla. hur känner du honom? *nyfiken* vad har takter för rehab?
jag har jobbat nere hos adielsson och vi har festat en hel del med ludde ludd, takter blev ju knivskuren och har varit borta en hel del från travet. Han och adielsson har alltid haft en rätt så bra kontakt och när takter var på väg tillbaka så erbjöd sig adielsson att han kunde få träna upp sig hos honom. Tror att takter har egen träning igen.
Hur kan man göra så här .
Hittade denna artikel om en liten welshhingst som ägaren hade bundit i skogen för att han inte gick ihop med den andra hingsten den fick inget att äta och var helt utmärglad, det finns inte ord för detta djurplågeri hur kan dessa människor få ha djur
. Gå in på www.vlt.se under artikelarkiv - vänstra spalten, skriv in utmärglad ponny som sökord om du vill läsa om djurplågeriet.Hoppas att någon hästmänniska känner igen denna hästplågare och sprider detta så denna sadist inte får möjlighet att ha hästar eller iallafall har ögonen på sig.
Djurplågeri är i min mening bland annat det som den stackars welsh mountainhingsten M Max blev utsatt för strax utanför Västerås. Se #31 för länk till kort artikeln. Som hingsthållare och djurägare överhuvudtaget har man ett enormt ansvar mot sina djur. Jag kan bara inte förstå hur människan i fråga tänkte i det här fallet. Förmodligen hoppades hon på att lille Max skulle självdö där ute i skogen. Fruktansvärt.
Sen tycker jag att det tyvärr finns alltför många "sofistikerade" former av djurplågeri. T ex att medvetet ha den friska hästen inne på stall 23 timmar/dygn och bara låta den gå ut ur stallet när den ska ridas/motioneras anser jag inte vara sunt.

Stackars Max! Kunde hon inte bara lämnat bort honom?
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Jaa, stackars Max! Jag vet att hingsthållaren (som säger sig vara ägare trots att hästen inte är till fullo betald) annonserat hingsten som till salu pga av att han enligt henne inte kunde gå med en annan hingst. Hur många vuxna hingstar kan under betäckningssäsongen gå tillsammans med annan hingst eller ens acceptera att annan hingst finns i deras absoluta närhet? Människan borde i det här fallet ha kunnat fixa det hela på ett väldigt mycket bättre sätt än att bara knyta fast den stackars ponnyn ute i skogen. Minst sagt.
Jag ska nog inte skriva för mkt om det här för då får man väl personliga påhopp om att man smutskastar andra. Hur som helst är det hemskt det som skett och jag hoppas innerligt att polis och myndigheter kan besluta att inte skicka tillbaka Max till personen i fråga som är SKYLDIG utan att han kan få ett lugnt och fint hem på annat ställe.

#30 ja visst ja, så var det ju
Kan garantera att bilden inte är fejkad !!!! Fick den av en kompsi som sa att hon hämtat den på shv !!!!
Men förstår er man tror inte att sådant här existerar
#36 även om den är hämtad hos SHV så säger det ju itne att hästen verkligen såg ut så… Det går att vinkla kort och det går att redigera… Jag VILL nog inte tro att det är sant… tycker det ser för överdrivet ut!
ja kacka jag vet inte , jag hoppas att bilden inte är sann men varför skulle shv sätta ut bilden och skriva om att den hästen var en av de som de har omhändertagit osv
Jag var i kväll med min man när han skulle verka en finnhäst.Det är ca 1 år sedan han var senast dit och verkade,så han trodde att de anlitat någon annan hovslagare.(förra gången han var dit var hovarna jättelånga,så han försökte påpeka då att man borde nog verka dom oftare)Men dit hade nog inte någon annan hovslagare varit det senaste året.Fram hovarna var fruktansvärda,ca 30cm långa.Stoet hade svårt att lyfta fram hovarn,stod också med bakbenen under sej.Jag sökte efter pulsen och den pulserade jätte snabbt.Sa då åt dom att det verkar som om hon har fång,att hon har åtminstone typiska fång symptom.Då sa ägaren att hon brukar inte få fång så här tidigt om sommrarna,att det brukar komma först då hon blir släppt på det nya gräset….!! Hon hade också stora bulor på magen på båda sidorna.Jag frågade ,vad det var?Hon sa,jo det är celluliter som hon fått det senaste året när hon inte varit igång så mycket…!!! Häst stackaren var inte ens över fet! Vid det laget hade jag inte långt till tårarna,hur fasiken kan man vara så dum och plåga en häst på det viset??Jag mår dåligt då jag tänker på det stackars stoet.I morgon tänker jag anmäla dom!Tycker ni att jag blandar mej i ?
#39 Bra att du anmäler ägarna, det är tur att det finns starka människor med civilkurage !
# 39Ne absolut inte !!!! !!!!
Du gör helt rätt
Du gör rätt som anmäler dem!!!!
#39 Självklart ska du anmäla! Ett solklart fall av personer som INTE ska ha hästar. Stackars häst…