Ang. besiktning av släp
Alla släp som ska frakta hästar måste vara besiktade oavsett om man är näringsidkrare eller ej.
Har varit i kontakt med Jordbruksverket idag och MoH.
Endast dom som har registrerat företag eller verksamhet behöver gå kompetens kursen.
Det var vad jag fick till svar och nu hoppas jag att det är så också.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Besiktigar transporter gör väl alla? Annars får man ju inte köra dom?

#1 Besiktigade av MoH.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Japp besiktning av Miljö och hälsa. Det är fyra A4 papper som dom ska fylla i, hur mycket som helst. Jag får min besiktad nu på torsdag.

Det var det besked jag också fick, men Lottie fick något helt annat svar. Jag har inte hunnit kolla upp det vidare.
Jag frågade på macken idag, men personalen visste inget. Skall fråga ägaren i morgon.
Känns som det bästa vore att skaffa sig ett eget.
Gick in på Miljö och Hälsa och läste denna länk:
http://www.karlskrona.se/templates/Page___31199.aspx
eller nåt liknande. Förstog inte så mycket av det som handlade om just detta, men det verkade som om regeln har gällt rätt länge redan.

#4: Kontaktade ni den person jag pratat med på Jordbruksverket?

#6. Jag har inte hunnit det ännu. Jag pratade med en annan på JBV, men det var före du fick tag i experten.
Konstigt att det är så olika besked.

#7: Mycket märkligt! Trots att det finns utrymme för tolkningar så borde de väl ändå kunna enas om en gemensam linje för Sverige, innan de drar igång ett Nordiskt samarbete … 

Jag fick tid för besiktning den 4 feb. Hon på miljö och hälsa sa även till mig det att dekalerna som det står djurtransport på måste vara avtagbara. Dom skall inte sitta på om du inte har några djur i. Ifall det händer än olycka så skall polisen kunna se med en gång att det finns djur i eller inte. Jag blir tokig snart på alla dessa bestämmelser
"9 nämen vad trevlig ännu en ny sak som man inte visste om och tydligen inte min MoH i heller för det kollade hon inte alls på min släp.

Pratade med miljö igen och jag behöver inte besiktiga släpet. Pga hobbyveksamhet. Jippi
"11 ok det var ju skönt för dig, jag var tvungen att besikta i allafall även då jag har hobbyverksamhet enligt jordbruksverket.
Tänk om dom kunde hålla sig till samma regler hela tiden och inte säga olika.
#9: Men hallå, det får inte stå djurtransport på skyltarna utan det ska stå hästtransport. Hur många har det på sina släp?. Är man ute o åker är 9 av 10 släp fortfarande utrustade med gamla skyltarna. Nu ska de också kunna tas bort trots att de säljer klisterskyltar överallt tom på tillverkaren av vagnen. Ska man då byta denna skylt tre gånger om dagen om man kör häst på förmiddan, hö på middan och häst igen till kvällen?.
- Är det ett skämt?

#12 Läste i den andra tråden och där kunde man ta till med #16 och det gjorde jag och då behövde jag inte besiktiga transporten.
#13 Man kunde tejpa över skyltarna. Jag talade om att dom var fastklistrade

Ja bytte ut mina djurtransports skyltar på mitt släp för 1 år sedan ca. Så nu står de hästtransport både bak och fram.
Fast om släpet används för transport av andra djur än hästar så är det ju fel om det står hästtransport på det….
jag transporterar även får ibland
Har läst denna idioti på några trådar här…denna info måste väl gå ut i ett brev till varje företagare, vad exakt som gäller för alla läser ju inte shetland iFokus o dy….och något siare är man ju inte tyvärr..

hm ska erkänna att jag fortfarande kör utan sådana skyltar på mitt släp , köpte för ett antal år sen men de har aldrig kommit upp , men de är på G *S* fast jag tänker klistar på dem och jag tänker inte täcka över dem om jag kör tomme hem från något bete eller annat , får väl skylla i såfall på att det har ramlat av.
Kan även tala om att jag fick hjälp av polisen en gång och blivit stoppad någon gång och aldrig fått påpekande på att jag inte har haft något på släpet.

och på vårat släp står det på franska… att det är hästtransport alltså :)
läste någonstans här att man skulle ha en särskild besikting av hästsläp..men ett hästsläp är väl gjort för hästar så varför ska jag behöva dubbelbesiktiga det..då får de väl besiktiga hos tillverkarna..innan de tillverkar de….*grr*
De flesta vet väl hur ett standardsläp till häst ser ut…
#20 misstänker att de vill kolla av så inredning, golv och säkerheten är ok, för att användas mycket i trafiken.
Det finns ju halvruttna transporter på vägarna och såna är väl inte lämpade om man kör mycket häst med dem…
Men vad vet jag. Det var bara en tanke.
Måste själv ringa och boka tid för besiktningav mina släp.
"21 jo dom kollar så att måtten stämmer i transporten dvs bredd, höjd och längd, sen kollar dom konditioneringen, golvet, uppbindningsmöjligheter, inga vassa föremål samt hur man gör för att få loss hästen om den skulle fastna. Samt en hel del andra saker.

Lustigt det här.
Pratade med Värmlandsvagnen som äger mitt släp (långtidshyr det bara) och dom avvaktade med besiktningar iaf här i Värmland då det inte kommit ut klara direktiv till dom än 
Så till mig sa dom att vänta och se. Blev det problem så skulle dom fixa det. Jaja är väl bara att hoppas att dom håller vad dom lovar..
Var kan man läsa om bestämmelserna ang. spiltbredd, höjd osv?

Jordbruksverket. Tillägg: det ska vara samma minimått som i stall har jag fått som svar.

#25 Jasså? Jordbruksverket har tagit fram en speciell skrivelse om djurtransporter, vill minnas att den heter L5….
Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus
Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!
Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

OK, då har jag mer att läsa.
Tillägg: Har kollat lite snabbt. Transportmåtten är mindre än stallmåtten.
Om jag läst rätt är minsta storlek på spiltplats i transport: Bredd 0.6 och längd 2.30.
A, B och C-ponny hade ingen egen storlek utan det minsta mäts vid D-ponny.
Med andra ord får man inte ha shettisar på tvären i en transport??
Någon som vet mer?
#27 så här är måtten på min transport och det är godkänt att köra stora hästar i.
Längd 1,9 höjd 2,2 bredd 0,8

Någon som kan tolka SJV's L5 korrekt?
I stycket om tamhästar står det mått med (för ponny) 0.6 x 1.80. Låter ju rimligt.
I bilagan längst ner står de mått jag skrev i #27.
Någon som vet? Det borde rimligtvis räcka med 0.6x1.80.

Snart kommer kanske klarare direktiv.

#30 jag vill ha klarare direktiv om hur det ska vara när man bygger lastbilar tex , jag vet att en del säger att det räcker med *spiltor* i lastbilarna som är lika smala som ät spilts måtten och när man ringer och kollar så är det som vanligt olika svar från olika männsikor , inte lätt det där alls

Jag var just inne på macken och bokade deras transport. Passade då på att fråga om de hört något om de nya reglerna, det hade de inte, trots att transporten både varit på service och besiktigats i veckan. Ingen som inte skaffar sig informationen själv vet något, verkar det som.
Jag pratade även med en annan kille där, han har en egen transport. Han visste heller inget, men MoH hade tittat på transporten när de besiktigade stallet, men det var ett bra tag sedan och något protokoll skrevs inte.
#21..men det är ju därför man besiktigar sitt släp på bilprovningen!
#33 - bilprovningen kollar bara så att släpet är trafikdugligt. BIlprovningen behöver INTE kolla väggarna och golvet eller att det är lämpligt att transportera djur i.
Liten uppdatering av ämnet kompetensbevis:
Man måste, om jag förstår rätt, ha tillstånd vid "yrkesmässig avelsverksamhet". Hör min enskilda firma med liten avelsverksamhet till det? Den driver jag utöver mitt vanliga heltidsyrke. Kanske bäst att ringa till SJV och fråga men vill helst slippa då det förmodligen är mängder med frågvisa folk som ringer..
#35 - Jodu… de har ju klargjort lite mer nu för alla utom oss som har en mindre uppfödning i firma, som bisyssla.
Jag själv har flera olika små verksamheter i min firma, som jag tänkt försöka leva på så småningom. Jag har ingen aning om vad som gäller. Enligt definition är yrkesmässig=att man lever på det, men det är ju tämligen luddigt ändå…
#36 m. fl - Nu har jag pratat med SJV.
Kortfattat: Behöver du tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen så räknas din verksamhet som "Yrkesmässig avelsverksamhet".
I dagsläget behöver inte jag något 16 §-tillstånd så jag slipper kompetensbevis och djurtransportillstånd!
Lugnet har infunnit sig.

och vad är paragaraf 16 då vi som inte orka leta efter den ;-)