På förekommen anledning
Även om en person själv går ut med sin identitet och berättar att denna har ex en smitta eller ngt liknande, så är det INTE okej att kasta paj. Lika lite som innan man vet vem det är.
Även om man anser sig ha alla bevis klara och tycker att en person handlat fel, så är detta forum inte den plats man hänger ut folk på. Har ngn personligen åsikter om hur eller när man skall sköta vissa saker - så rekommenderas mail eller PM.
Det är okej att diskutera frågor i allmänna ordalag och att lämna information så pass att andra kan känna sig lugnade - men personliga uppgifter lämnar man inte ut. Det är tarvligt och lågt.
I en annan tråd som varit aktuell ett par dagar, så har först allmän info om ämnet behandlats - för att sedan gå in mer specifikt på detaljer kring ett specifikt "fall". Ok så långt, då det är officiella uppgifter och inga namn nämndes. Men, då jag får sitta och låsa trådar, för att medlemmar på detta forum lägger ut åsikter om personer med namn på dessa, då går det ett par snäpp för långt.
Visserligen gav personen ifråga sig själv tillkänna - men det är ju bara bra att man står för det som skett - det skall man sedan inte få tryckt i ansiktet. Särskilt inte av folk som inte innehar alla fakta i "ärendet".
Här kan vi diskutera allt mellan himmel och jord, på ett schysst sätt. Ämnen som kommer upp, som i detta exempel, kan vara av allmänt intresse på många sätt - men vem det gäller och så vidare - det är icke av intresse. Möjligen av skvallerintrese, men sådant får ni isf ta privat. Alla skall känna sig välkomna här, ingen skall känna sig utfryst eller "mobbad". De som känner med sig att de har betett sig illa, råder jag att be personen ifråga om ursäkt. Även om jag raderat snabbt - så kan folk ha hunnit se inläggen.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Bra inlägg! Jag tycker att det är mer än EN tråd som har varit så här… det gäller ju både misskötta hästar, smitta, annonser (både ostammade, icke avelsgodkända osv ifrågasätts) osv. Menas detta inlägg att detta ska INTE vara tillåtet att ifrågasättas?

#1 Nej. Självklart måste dessa ämnen kunna diskuteras. Det som inte är tillåtet är att hänga ut personer alternativt lyncha de personer som ger sig tillkänna och har ngt problem som andra inte "gillar" etc.
Man får angripa och rasa över SAKFRÅGOR hur mkt man vill, på ett sansat sätt, men man får INTE angripa enskilda personer eller grupper av personer. Det är väldigt stor skillnad på att gå på personligt och att gå på en sakfråga.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.