Idag har jag ...
gått kursen och fått kompetensbeviset. Jag blev godkänd 
Bägge lastbilarna och trailerna är godkända av MoH.
Alla registreringar är klara. Så nu kör vi helt lagligt genom hela Europa. Gud så skönt att slippa tänka på det mer.
Jag måste säga att kursen var väldigt nyttig, även om det var en hel del korvstoppning. (mycket att gå igenom på en dag)
Hur funderar ni andra? Ska ni ta kompetensbevis eller chansar ni att det inte kommer att gälla er?

Vi kommer att ta det, för jag tror de flesta kör mer än 6.5 mil ett par gånger om året.. sen är vi ju momspliktiga så vi har inget val.. men Fredrik tar det först, sen jag..
vem som ska besiktiga släpet är oklart i vår kommun, då ingen vill ta på sig det… suck..

Jag avvaktar vidare information för att se om jag blir tvungen eller ej i slutändan. Blir inte klok på detta…
Har fått höra att besiktiningen av MoH ska genomföras vartannat år. Nog kan det vara bra att transporterna kontrolleras så att hästarna reser bra och säkert, men det börjar bli lite för mycket regler och restriktioner (alla förenade med kostnader förstås) för att vara hobbyhästägare, känns det som… Har även hört att Bilprovningen möjligen kommer ta över denna besiktning i samband med den vanliga besiktningen (de har blivit tillfrågade och var åtminstone inte emot det).
Nyfiken: kursen för kompetensbevis, är den bara teoretisk? Berätta gärna lite om vad som ingår.
Jag kommer gå kursen
Det är väl som med allt annat, en massa saker som man helt enkelt inte tänker på, som aldrig skadar att man blir påmind om - på kursen alltså.
jag har fått besiktat mitt släp av MoH och dom tycker själv det är så onödigt med dom nyare släpen, lastbilar är en sak .
Jag kommer avvackta att gå kursen för när jag pratade med jordbruksverket och förklarade att jag hade fyra ston som åker till hingst och jag kör på ca 10 utställningar om året runt om i landet och har reggat stuteri namn, så sa dom att jag inte behöver gå kursen då jag inte kör så många turer om året.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
http://infobase.lbs.se/infobasedl.asp?filerefid=2646&meid=10570
Här kan ni lätt se om ni behöver gå någon kurs eller ej!! Så slipper det bli en massa olkia svar från olika trådskrivare!
Amor vincit omnia 

Är det nån som har liknande länk gällande besikningen från MoH också?
Jag kunde utläsa direkt i denna pyramid var jag befann mig, Tack Lotta!
http://infobase.lbs.se/infobasedl.asp?filerefid=2645&meid=10570
Här är första delen av artikeln. Så slipper ni undra vart informationen kommer ifrån ;-))
Amor vincit omnia 

Jag har anmält till kursen.
#0 Var det svåra frågor på provet ??
Ska man bara kunna det som gäller "häst" eller alla typer av djur ?
Och det här med mer eller mindre än 8 tim, hur blir det med det ?
"Förutom ovanstående skall man även ha ett trafiktillstånd från Länsstyrelsen i det fall transporter utförs enligt Vägverkets definition om yrkesmässig trafik. Trafiktillstånd krävs endast av den ansvarige för företaget, ej skötare eller chaufförer. Du kan läsa mer om du klickar på länken nedan till Vägverket." Källa: Tidningen Hästmagasinet
Som om det inte räckte med alla andra tillstånd för er stackars företagare så finns det ytterligare ett ni måste ha när ni ska ut på vägarna, se ovan.
Amor vincit omnia 

Besiktningen från M o H håller i 5 år.
Trafiktillståndet fås precis som du skrev Lotta, av jordbruksverket. Men har man transporterna besiktade av M o H samt har godkänt på kursen så är det inga problem att bli reggad som transportör heller.
#8 frågorna i sig var inte så svåra. Men när man blivit matad med all information och föreläsning hela dagen så var iaf mitt huvud rätt tomt. Det var allt en del som blev underkända. Man fick ha så mycket som 7 fel på det skriftliga provet. Jag hade 2.
Över eller under 8 timmar hängde på transporten man hade. Å hur M o H ansåg att transporten var.
Man ska kunna det om häst, men också om själva transporten och körning samt lagar.

#10 Tack, då får man väl plugga lite innan så man är lite förberedd. Länge sen man satt i skolbänken 
Hur många frågor var det ?
#0 grattis!
Jag säger bara SUCK! Blir såå trött på alla tillstånd och regler som man knappt förstår sig på. Jag har en liiten fjuttig enskild firma (hingsthållning, chipmärkning, läderlagning, fotografering och avel) som inte alls går med någon ekonomisk vinst.
Om jag förstår pyramiden i #5-länken hamnar jag (precis som gissningsvis många här på sidan) i C-rutan vilket betyder att jag måste ansöka om allehanda dj-a tillstånd och intyg. Nästan så jag funderar på att skippa avelsbiten i firman för att slippa krångla med det. Så lite som jag kör mina ponnyer i transport kan det knappast spela någon roll. Max tre-fyra utställningar per år och eventuellt någon vända till hingst blir det. Men lagen är ju till för att följas..

Visst var det en bra artikel men jag måste säga att man kan ha svårt att definiera var man ligger i pyramiden, jag tror fortfarande att många kommer behöva intyget fast dom tror att dom ska slippa, för åker man på 5-6 utställn/år, till hingst, veterinär mm, så har du kört dina 6.5 mil flera gånger om året !!
Dom kommer säkerrt kolla på en del ställen nu i början av året, ska skicka gubben först, så snart det går !!

#14. Vart såg du detta om 6,5 mil i artikeln?
Jag behöver inget tillstånd. Mitt hästeri är solklart bara hobby.
Nu är det två olika bud här på hur ofta släpet ska besiktas av MoH. I vår kommun kostar besiktningen 1200 kr och är en engångssumma..Är det därmed olika från kommun till kommun då ?

#16. Av vår kommun fick jag svaret att de tar ut en timavgift på 733:-. Besiktningen gäller i 5 år, såvida det inte är i tveksamt skick, då kan giltighetstiden vara kortare.
Enligt vår kommun skall det vara lika i hela Sverige. Men det är säkerten tolkningsfråga beroende på vilken inspektör det är.

Besiktningen av transporterna gäller i 5 år. Besiktningsunderlaget ska in till SJV och dom säger att det gäller i 5 år. Det sa dom också på kursen igår. Det var t o m en fråga om det i provet. Så det torde vara sant iaf.
Sen det här med 65 km …. det gäller t o r bara så ni vet. Det togs också upp på kursen. Dom sa att många har tolkat det fel och trott att det var 65 km från A till B och sen 65 km från B till A. Men det är totalt det gäller per resa.
I vår kommun så tror jag inte jag betalade extra för besiktningen. Hon gjorde samtidigt en kontroll enligt paragraf 16 så jag tror att det är inbakat i det beloppet.
GRATTIS Anne!
Skönt då kan Ni ligga "på rull" utan några "pappershinder".
#18: Här verkar de tydligen inte veta mkt då?.
Så är det här också att de besiktar stall och transport samtidigt vilket blir billigare. Detta 1200 kr var enbart släpet.
#: Är det så att även om man inte behöver kompetensbeviset så ska ALLA transporter ändå besiktas av MoH?

# 20 Alla transporter ska bersiktas oavsett om du behöver kompetensbeviset eller inte. I Danmark så besiktas tydligen släpet i samband med kontrollbesiktningen. Förhandlingar pågår med svenska bilprovningen för samma sak.
Men det skulle nog ta minst ett år innan det blev verklighet enligt vad dom sa på kursen
#21: Okej, då stämmer det iaf med den info man fått.
I Landskrona kommun kostar besiktningen 800 kr och hon sa också att det gällde i 5år.

Ja avvaktar besked om transporten. Men när ja mejlat med jordbruksverket och beskrivit hur ja har det med hästar osv så sa dom att ja inte ska ta kompetensbeviset. Så de tänker ja inte göra heller. Men transporten avvaktar vi med och ser vad komunen säger.

Jag frågar igen, var i artikeln ser ni detta om max 65 km resa? Är jag blind som inte ser det?

#25, dom uppgifterna kommer från jordbruksverket ! dom svarar gärna på frågor så det är bara höra med dom . men det beror ju på hur ofta o långt man åker med sina hästar, vi behöver ju ändå så det är bara bita i det sura äpplet…

Min sambo ska gå och jag måste gå skötarkursen till att börja med. Som det är nu så kör Fredrik till tävlingarna för jag har inte tagit BE kort ännu. Kärran fick vi godkänd förra året när de var här på en inspektion för gården.

#26. Jag har redan pratat med både JBV och kommunen. Ingen av dem har nämnt ett ord om denna gräns. Det stämmer heller inte överens med vad experten som Lottie pratade med sade.
#28 har inte heller fått någon information om detta med 65 km. jag berättade för jordbruksverket precis hur jag har det och hur mycket på ett ungefär jag kör med hästarna och jordbruksverket säger att jag inte behöver kompetensbeviset, så då behöver inte du det i heller Annette.
Besiktning av släpet SKA MoH göra. Sen ska detta skickas in till jordbruksverket för registrering.

#28,29 Ok, det är vad jag hört o Anne nämnde oxå här att dom sa det på kursen, men alla får ju olika info, så jag lägger ingen mer tid på att fundera över det för som sagt vi måste ha det ! Då vi har verksamhet.
Sanne har rätt. Det står följande på JV hemsida =
Undantagna är transporter:
- till veterinär
- bete (årstidsbundna)
- enstaka som är kortare än 65 km
#: Dessutom står det att det gäller i 5 år o kostar 800 kr. Förstår inte varför de i vår kommun då tar 1200 kr och det är en engångssumma. Vore bra om man kan få riktiga uppgifter från de som verkligen SKA kunna sin sak, tycker man….

#31 Tack ,Anna jag började tro att jag drömt eller nått
så helt fel var det ju inte då!!

#14 Fast det är ju 65 km per resa tur och retur och inte per år.
Du kan alltså 6 mil * 8 gånger per år utan att behöva något bevis.
Kan inte öppna PDF. Kan någon vänlig själ ta en kopia på pyramiden?
Jag avvaktar. Just nu har jag jordbruk, men jag ska ju flytta och vet inte hur det blir då.

#34: You've got mail! 
Men för mig blev det ganska självklart…. på C i pyramiden står: bedriver avel som verksamhet
ja, det gör vi väl nästan allihop? det står inget om att man måste gå med vinst eller hur stor verksamhet man skall ha.
Det är bara att gå kursen och se glad ut!

Det finns lite info på kuskringens hemsida
om det nu gör saken lättare.
#37, men avel som VERKSAMHET tror jag betyder at man har hästarna i en rörelse eller företag.
Enligt min djur och miljöinspektör behöver du inte ha kompetensbevis eller ha din transport inspekterad om du inte har hästhållning enligt paragraf 16… även om du är momsskyldig.
Enligt han har inte polisen i Sverige befogenheter att kolla något annat än att släpet är kördugligt.
Fick jag problem kunde jag bara hänvisa till honom… så nu kan jag andas ut i alla fall och jag får väl se till att jag inte kommer upp i paragraf 16 tillståndet. 
#39 åååååå så irriterande detta är, det beror tydligen på var i landet man bor angående det här med att besikta släpen. Jaja mitt är besiktat nu och jag blev snabbt 800 kr fattigare

Förvirring kring transportförordning
080124 kl 09.35

EU ha kommit med en förordning om regler för transport av djur. Förordningen är mycket oklar i sina formuleringar och har skapat tolkningsproblem. Olika länder har gjort sina tolkningar och ingen vet idag med säkerhet vad som gäller i de olika länderna. Hästnäringen har gemensamt haft ett otal samråd i frågan med numera nedlagda Djurskyddsmyndigheten. Vi ansåg att vi kommit fram till en tolkning som var möjlig att anpassa till våra förhållanden i Sverige under våren 2007. Jordbruksverket övertog senare ansvaret för frågan när Djurskyddsmyndigheten lades ned.
Myndigheten hade för avsikt att omarbeta de nationella föreskrifterna i transportfrågorna för att få en anpassning till förordningen och få ett klargörande vad som egentligen gäller. Detta skulle vara klart i god tid innan årsskiftet 2007-2008. Detta var också en förutsättning för att kunna starta upp kvalitativt godtagbara utbildningar enligt de krav som EU ställt. Denna nationella föreskrift har ännu inte presenterats av myndigheten.
Jordbruksverket har på sin hemsida information i frågan, men den är inte helt lätt att förstå och innehållet är inte överensstämmande med de samförståndslösningar som vi gemensamt arbetade fram med Djurskyddsmyndigheten. Andra kanaler har spridit information som på olika sätt förvirrat begreppen ytterligare. Ryktesspridning florerar och näst intill allmänt kaos har uppstått.
Svenska Travsportens Centralförbund (STC) och Svensk Galopp (SG) uppmanar därför alla att invänta ny information i frågan. Vi har begärt ytterligare samråd och samtal med myndigheten i frågan. Endast de som mot ersättning transporterar andras hästar rekommenderas i nuvarande läge att gå de olika kurser som hålls på olika platser i landet.
Information om godkända utbildare finns på Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se) . Där finns även annan information i frågan, men som tidigare nämnts är den inte helt lätt att förstå. De som skall åka till annat land bör ta reda på vilka regler som gäller i just det landet eller de länder som tranporten sker igenom. Ett alternativ är att alltid anlita en professionell hästtransportör vid den typen av resor.
Detta står på STC och Halmstadstravets sida ni kan ju alltid gå in och läsa själva
Läste detta på STC hemsida… (står även på Halmstadtravets sida http://www.travsport.se

#39 vad innebär § 16??
DALSGÅRDS OTHELLO RS 624, DALSGÅRDS STAND BY RS 694
www.gullsmyrastuteri.se
Liten uppdatering i ämnet:
Man måste, om jag förstår rätt, ha tillstånd vid "yrkesmässig avelsverksamhet". Hör min enskilda firma med liten avelsverksamhet till det? Den driver jag utöver mitt vanliga heltidsyrke. Kanske bäst att ringa till SJV och fråga men vill helst slippa då det förmodligen är mängder med frågvisa folk som ringer..
Nu har jag pratat med SJV.
Kortfattat: Behöver du tillstånd enligt 16 § djurskyddslagen så räknas din verksamhet som "Yrkesmässig avelsverksamhet".
I dagsläget behöver inte jag något 16 §-tillstånd så jag slipper kompetensbevis och djurtransportillstånd!
Lugnet har infunnit sig.
Vad innebär §16? Ingen som kan länka?
Delad glädje är dubbel glädje :)
#45 - tillstånd för hästhållning
det där med att man föder upp ett visst antal/år, har ett visst antal inhyrningar/år etc
#45 Familjen Johansson lär behöva ett §16-tillstånd med tanke på era till storleken pyttiga men till antalet många ponnyer. Sök på Jordbruksverkets hemsida, tror blanketten med info heter L120.
#47 Ett sådand tillstånd finns redan sen ett par år tillbaka. Visste bara inte att det §16 Vi har även ett sådant till både hundar och katter.
Delad glädje är dubbel glädje :)