Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettutställning
Läst 391 ggr
kacka
0

för stor?

Vad händer om man åker med ett shettis på 109 cm till en SSS-utställning??? Får man visa hästen i huvudtaget? Eller år den "bara" väldigt dålig typpoäng?

Asagard
0

Jag vet inte, men jag tror du får visa, men att du inte får rangeras. Men, jag är inte helt säker.

Hanna-D
0

Jag tror att den får visas och bedömmas. Den rangeras inte och typpoängen dras ner. Så var det på connemara i alla fall, har aldrig varit med om att en för stor shetland visats tror jag.

Annette
0

PÅ premiering en gång satte Kjellander 4 på typ på ett Halvblod som var för liten enligt rasstandarden.

kacka
0

Jag har nämligen en för stor… Jag har visat henne, men inte som shetland utan som ridponny och då fick hon "lågställd av shetlandstyp, långt huvud, kort hals, gott djup i bog och bål, grovbent, tåvid, taktmässig ngt kort skritt, markbunden men lätt trav" 5x7=35p. Jag blev nöjd då hon bedömdes som ridponny… Kanske skulle hon får 5-6 på typen som shetlandsponny… Men som shetland skulle hon kanske få högre poäng för gångarterna…

Annette
0

Har för mig att en för stor valack varit med på en utställning jag varit på. Skall gräva lite, återkommer.

Annette
0

Jag har hittat det. Jag vet inte hur mycket för stor ponnyn var, men den rangordnades inte.

kacka
0

okje… men man får poäng osv? hm… då kanske det är värt att visa även förvuxna? Jg har låtit bli för jag inte vetat om hon skulle bedömas huvudtaget…

Annette
0

Denna ponny fick poäng.

VeronicaP
0

Du får inte mer på rörelserna  för att du visar den som shettis .

kacka
0

#9 menar du att shettisars rörelser bedöms på samma sätt som tex fullblodskorsningsponnyer?

VeronicaP
0

yapp de ska bedömas efter sin storlek … och sina möjligheter , Då vi har tävlat med shettis i dressyr så kan jag tala om att den har många gånger fått bättre på sin gång än welsh bla..

nallebjörn
0

#10 dom bedöms utifrån ridponnytyp

kacka
0

#11 men då bedöms de ju INTE som riodponnyer utan efter deras "möjligheter"…

Det jag menade är att om man visar en förvuxen shettis i en ridponnyklass så ska den ju alltså bedömas som en ridponny… Vilken shettis har "fullblodsrörelser"? Men den kanske ändå har ovanligt bra rörelser för att vara shettis…