för stor?
Vad händer om man åker med ett shettis på 109 cm till en SSS-utställning??? Får man visa hästen i huvudtaget? Eller år den "bara" väldigt dålig typpoäng?
Jag vet inte, men jag tror du får visa, men att du inte får rangeras. Men, jag är inte helt säker.
Jag tror att den får visas och bedömmas. Den rangeras inte och typpoängen dras ner. Så var det på connemara i alla fall, har aldrig varit med om att en för stor shetland visats tror jag.

PÅ premiering en gång satte Kjellander 4 på typ på ett Halvblod som var för liten enligt rasstandarden.
Jag har nämligen en för stor… Jag har visat henne, men inte som shetland utan som ridponny och då fick hon "lågställd av shetlandstyp, långt huvud, kort hals, gott djup i bog och bål, grovbent, tåvid, taktmässig ngt kort skritt, markbunden men lätt trav" 5x7=35p. Jag blev nöjd då hon bedömdes som ridponny… Kanske skulle hon får 5-6 på typen som shetlandsponny… Men som shetland skulle hon kanske få högre poäng för gångarterna…

Har för mig att en för stor valack varit med på en utställning jag varit på. Skall gräva lite, återkommer.

Jag har hittat det. Jag vet inte hur mycket för stor ponnyn var, men den rangordnades inte.
okje… men man får poäng osv? hm… då kanske det är värt att visa även förvuxna? Jg har låtit bli för jag inte vetat om hon skulle bedömas huvudtaget…

Denna ponny fick poäng.

Du får inte mer på rörelserna för att du visar den som shettis .
#9 menar du att shettisars rörelser bedöms på samma sätt som tex fullblodskorsningsponnyer?

yapp de ska bedömas efter sin storlek … och sina möjligheter , Då vi har tävlat med shettis i dressyr så kan jag tala om att den har många gånger fått bättre på sin gång än welsh bla..
#10 dom bedöms utifrån ridponnytyp
#11 men då bedöms de ju INTE som riodponnyer utan efter deras "möjligheter"…
Det jag menade är att om man visar en förvuxen shettis i en ridponnyklass så ska den ju alltså bedömas som en ridponny… Vilken shettis har "fullblodsrörelser"? Men den kanske ändå har ovanligt bra rörelser för att vara shettis…