Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 683 ggr
Cattis
0

Treårstest

Nu finns det sidor med de shettisar som fått gångarts och/eller hoppdiplom (utmärkelser) på www.shetlandsponny.com

Stort tack till Jenny Staaf som sammanställt resultaten!

Är det ngn som du ser saknas - hojta till så kompletterar jag det. Samma sak om du vill bidra med bild på ngn av dem so msaknar detta. :-)

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

Annette
0

Mycket bra! Kommer det liknande för kvalitets?

Cattis
0

Japp, så snart jag orkar i värmen…

Vet ni fler som fått ngt diplom/utmärkelse ex i år, så hojta till.

/Cattis

Annette
0

Ingen panik, det kommer när det kommer! Bra initiativ, tack till er som håller koll!

ingrid
0

Undrar bara vad ni sätter som utmärkelse, då på poängraderna kan ej flera av hästarna på sidan ej fått diplom. Får ju ej ha två stycken 7:or på gångarter.

Cattis
0

Tydligen var det ngt sto som hade fått utmärkelse trots dubbla 7:or av misstag. Det hade tydligen upptäckts i efterhand, men hon fick behålla utmärkelsen. Om jag fattat rätt… Kan absolut ingenting om detta…

/Cattis

JennyStaaf
0

kanon Cattis att det här också kom upp på sidan! Glad

Tillägg diplom vid treårstest 2006:

Moflos Moria
e. Damit RS 270
u. Näsvallens My RS 3863
102 cm
Gångarter 878888=47 poäng

#4 Det stämmer att ett av diplomen inte är ett diplom på riktigt. Ett sto fick 2005 gångartsdiplom med 988877=47 poäng. Man skall inte kunna få diplom med två sjuor på gångarter (stoet fick 7 på trav och 7 på galopp). Uppgifterna är tagna från "Shetlandsponnyn".

Jag kan mycket väl tänka mig hur det här har gått till. Är inte alls inblandad i just den bedömningen, men har varit med om ett liknande. Jag visade ett welshsto för tre år sedan. Hon fick 897896=47 poäng i gångarter (skritt 8, trav 9, galopp 6). Vi fick diplom på plats. Nu var/är jag inblandad i arrangemanget, och kunde korrigera det här i resultatlistorna sedan. Stoet skulle inte ha diplom pga. betyg 6 i galopp.

Resultaten sammanställs i en excel-fil, som visar när diplom skall delas ut. Den "svarar" bara på totalpoäng, "kollar inte upp" hur poängen är fördelade. Det gäller alltså att ha full koll på vart siffrorna sitter manuellt.

Antagligen är det en sådan tabbe som gjordes 2005 med shetlandsstoet som fick diplom trots "dubbelsjuor".

mvh
Jenny

Cattis
0

Moria inlagd - saknar dock bild Oskyldig

/Cattis

Kris_J
0

Nedanstående gäller enligt propositionen på SPAF`s hemsida:

Hopptalang

Utmärkelse Hopptalang: lägst 47 poäng totalt, ingen delpoäng under 7 ( av de i slutpoängen ingående betygen), lägst 8 i båda hoppbetygen.

Gångartstalag

Utmärkelse Gångartstalang: lägst 47 poäng totalt, ingen delpoäng under 7 (av de  i slutpoängen ingående betygen), lägst 8 i två av gångartsbetygen.

Veritas odium paretFörvånad

JennyStaaf
0

#7 Finfint! Har ingen färsk bild av Moria, skall meddela ägaren att hon skickar en till dig.

#8 Ja, det är ju precis de reglerna som gäller.

Nu har det ju helt klart delats ut ett felaktigt diplom 2005, och när jag tittade igenom uppgifterna igen såg jag att samma fel gjordes även 2002 när ett sto fick 998787=48 poäng.

Som sagt, uppgifterna jag sammanställt är över vilka som mottagit diplom/utmärkelse vid treårstest. Två av dem är inte berättigade till sitt diplom/utmärkelse, men de har fått sina utmärkelser och måste väl vara med på listan ändå, eller vad tycker ni?

Jag tror inte man kan "ta tillbaka" utdelade diplom/utmärkelser så här långt efteråt, utan det är nog bara att konstatera att sådant kommer slinka igenom då och då.

Jag vet för övrigt ett sto (av annan ras) som är tilldelat Elit, som inte alls kom upp i sina 120 poäng när hon fick sin höjning. Jag satt i samma sits med ett annat sto, hon hade ungefär likadana avkommor och lika mkt poäng, så jag mailade SH och undrade över hur det här andra stoet hade kunnat få Elit på sina avkommor, när det enligt reglementet bara räckte till A.

SH´s svar var då att man aldrig ifrågasatte premieringsförättarens beslut, utan det var premieringsförättarens bedömning som gällde.

Den här premieringsförättaren hade givit 20/30 poäng för avkommor som ännu bara var ett och två år, och vad jag förstått var det ägaren som skrivit att de var berättigade till de poängen (vilket de inte var).

/Jenny

nallebjörn
0

man kan visst ha dubbla 7or men man kan då inte få hoppdiplom. Men i gångarts är det tillåtet. så sa dom till oss iaf i år.

nallebjörn
0

isåfall är där ju två 2002 och en 2004 också som inte skulle fått diplom. Som fått två 7or på gång.

Kris_J
0

Regler revideras ju ibland, så det behöver inte vara fel från tidigare år. Vet inte om det är så i de här fallen.

Veritas odium paretFörvånad

nallebjörn
0

#12 isåfall är det ju väldigt slarvigt om så många slinker emellan….

ester
0

#10 Det är inte tillåtet med två sjuor på gångarter isåfall har du inte fått riktiga uppgifter. Jag citerar den lathund som vi har fått från ungponnygruppen innför vår treårstest- Gångarter - mist 47 p, ingen delpoäng under 7( av de i slutpoängen ingående betygen) minst 2 av gångartsbetygen ska vara 8:or.

Hoppning - minst 47p ingen delpoäng under 7(av de i slutpoängen ingående betygen) båda hoppbetygen minst 8:or. Det rekommenderas att detta skickas till deltagarna efter bedömningen så att man i lugn och ro kan gå igenom resultaten så att inga misstag görs. Det är av största vikt att poängtera att alla resultat är preliminära till dess att kontroll skett.

VeronicaP
0

På gångarts diplom får man ha en 7 tex 878… På hoppdiplom måste man minst ha 88 för att få diplomet …..

Har aldrig varit med om att det har slunkit igenom här i allfall fast alla kan ju göra fel ibland ….

Även den bäste Flört

nallebjörn
0

men 2002 är det ju en som fått 787 och en som fått 779 och 2004 en med 787 och 2005 en som fått 877. Det är ju rätt många som åkt emellan på den lillla skara shetlandsponnyer som fått diplom.

Jag skulle inte vilja behålla ett "falskt" diplom iaf. Ponnyn har inte gjort rätt för det tycker jag.

Annette
0

#16. Har det varit samma regler hela tiden då?

nallebjörn
0

#17 ingen aning men varför skulle det ändrats?

Annette
0

#18. Regler ändras ju ibland, saker utvecklas. Men jag vet heller inte. Tänkte bara att det kan varit andra regler förut, eftersom det gäller flera ponnyer.