Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 12-foder-utfodring
Läst 1200 ggr
Peppe
0

Analyshjälp! Idisslare -> häst

Jag behöver hjälp med att omvandla en analys från idisslare till häst. Någon som vet hur man gör, kan länka till en sida eller vet vart man kan vända sig?

Har funderat på att skriva till krafft men vet inte om dom gör sånt, men dom räknade om när dom gjorde foderstat åt min kusins ponny (samma hö som mitt) men tyvärr skrev dom inte analysvärderna för häst utan bara en färdig foderstat…

behöver verkligen hjälp med detta då det är ett "kohö" och alltså förmodligen väldigt starkt.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

AnnaLundin
0

Vad är det för värden?

Det finns en formel som är lite svår att skriva av…

[Anna-N]
0

Jag pratade med Analycen (Roland Svanberg) om detta för några år sedan och han sa då att det var samma för häst som för ko. Det som skiljer är väldigt små marginaler och främst då på energin.

Det enda som skiljer i själva analysrapporten är att ibland är proteinet angett endast i råprotein på vissa analyser och man räknar ju i smrp på häst.

AnnaLundin
0

#2 - det är väl framförallt så att ju högre proteininnehåll, desto högre andel av det är smältbart för båda djurslagen.

Det är inte exakt samma för häst och ko, eftersom de har olika matsmältningssystem, men det skiljer inte så jättemycket.

Peppe
0

TS 88%, jag trodde allt hö hade 84%? aja

8.7 MJ
65 g smrp

RC71
0

Det skiljer. smb protein brukar vara 10 gram mindre per kg för häst samt en MJ lägre.

Peppe
0

#5 så det skulle bli 7.7 MJ och 55 smrp för häst då?

[Anna-N]
0

#6: Här kan du läsa och räkna ut värderna.

Omvandlingstabell  (för proteinet går det endast att räkna omvandling från råprotein till smrp eftersom det inte ändras marginellt annars)

Peppe
0

Tack!!

RC71
0

#6 Ja