Kraffts vitaminpellets
Någon som provat deras nyhet med B, E eller multi-vitaminer i pelletsform? Jag har köpt en hink, vore himla smidigt att ge de utegående ponnyerna "en näve" pellets ur handen istället för att hålla på kladda med Shy feeder/B-vitamin vid fällningstider.
Ponnyerna har inte fått smaka än så jag vet inte hur poppis pelletsarna är än.

Jag har köpt multi vitaminerna, och alla hästar får det nu o dom gillar det, mkt smidigare än flytande vitaminer:)

Jag kör med B-vitaminerna. Mycket bättre än de i flytande form jag haft förr om åren. Alla mina hästar äter den med god aptit.

Jag ger B och Multi, sedan ett antal månader tillbaka och det funkar kanon för lösdriftshästarna. Jag ger dem en näve ur handen direkt i hagen och slipper greja allt för mkt med separat utfodring.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
Vad finns dessa mineraler i för förpackningar typ 1 kg, 5 kg eller 10 kilo? Pris?
Amor vincit omnia 

#4. Det är minst 10 kg i hinken. Priset var väl 2-300:- för B-vitamin, minns inte exakt.

Köpte en stor hink, vet inte hur mkt det är.. 10kg ?! mer ?? ska kolla det.. men den kostade lite drygt 250 kr om jag minns rätt.. Hanna, kanske vet bättre.. fanns små "hinkar" oxå
Är 10 kg i hinken jag köpte.
Hej !!
jag har båda två B och Multi och det är jätte smidigt, och dom älskar det 

Jag har Basiblock i hagen sedan December månad och kan verkligen rek detta!! Inför fällningstider kör jag dock med vattenlöslig b-vitamin i dricks vattnet.Hovarna har blivit mkt bättre sedan de fick BB.
#9 Har provat Basiblock förut men det blev dels väldigt dyrt och den utlovade minskade åtgången efter x antal veckor uteblev. Fem shettisar åt upp en hink på bara ett par dagar = inte ekonomisk hållbart för mig i alla fall.

Har haft 2 som haft BB i 2 månader(1 hink) och de äter väldigt ofta de första veckorna men sedan har de varit där imellanåt. De äter ju mycket i början för det ska vara ämnen de saknat en tid och fullgör denna bristen.Men för mig funkar det.Visst är det dyrt men håller förbättringarna i sig på hästarna så är det värt varenda krona. Men alla kan ju inte uppfatta det som jag gör men väl värt att prova..

Har dåliga erfarenheter av BasiBlock, kommer aldrig någonsin använda det igen.
/Cattis

Vi använder krafft B-vitamin pellets. Multi var överdrivet i våran foderstat tyckte "experterna" men B var bra nu i pälsfällningstider.
Har haft Basiblock men det gick inte i längden. Hästarna vrålåt i böjan och enligt alla "skulle" det vara så. Men det avtog aldrig och det känns som de åt för ätandets skull tillslut. Plus att det gick ett par tre hinkar vecka. Ohållbart.
Vet flera som tycker det är kanon. Men för min del funkade det inte.
Ger foderjäst (för B-vitamin) men överväger gå över på Kraffts nya vitaminer.
¤4 B-pellets finns i 10 kg hinkar, kostar 289 kr.
Man ska ge 1 dl om dagen.

#15. Till shettisar är det säkert fullt tillräckligt med 0,5 dl/dag.
#16 Så ransonerar jag också.

Pelletsen är nog bra om hästarna äter det. Några av mina tar dem några inte. Däremot älskar alla den flytande B-vitaminen. Suger upp det i sprutor (utan kanyl) och hästarna gapar efter dem. De ser det som belöning mer eller mindre. Detta medför också att mina ponnys också är otroligt lättmaskade, är dock alltid snabb med att de får B-vitamin efter maskningen. Beroende på hö, ålder och dräktighet får de även flytande mineraler. (Chevinal plus) Suger upp det tillsammans med b-vitaminen och ger dem. Supersmidigt.
#18 Just det! Jag skulle ju prova det! Ska testa i kväll 

#18 Så gör jag med med dem som inte äter pelletsen. Funkar kanonbra.
/Cattis

#19 Gör det. Passa sprutorna bara, Bellan har bitit av "tippen" på två sprutor hittills, då hon vägrar släppa sprutan. Vill ha mer!
Jag ger Kraffts B-vitamin pellets och mineraler de äter det gärna det är bara lilleman som får Shyfeeder i spruta.
#21 hon är ju lite "skadad" Bellan
, precis som mina tanter här när lilleman fått får jag avlägsna mig illa kvickt annars har jag tre tjocka tanter som damsuger mig efter sprutan.
Veritas odium paretFörvånad

Jag har alltid gett B-vitamin i fodret , just nu har jag Emins Bvitaminer ibland har jag shyfeder men jag har aldrig gett med spruta utan lagt det med lite mat de älskar det .