Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: 13-bruks
Läst 470 ggr
AusaBausa
0

Sätta igång hästen!

Min häst är nu dräktig och beräknas föla i början av juni. Har inet tänkt och betäcka i  år utan vill sätta igång henne lite m mera körning och mer ridning. Nu till min fråga:

hur tidigt/sent efter fölning ska man starta upp henne? Hon har ju gått småpromenader med och utan ryttare men inga tyngre pass sedan i november.

Alltså hur snart kan man börja träna dem lite mer?

sara-ek
0

jag vet att jag tävlade en shettis i augusti och då hade hon fölat i juni. Eftersom att jag tävlade henne så måste hon ha vart lite tränad iaf (minns inte så bra) Jag själv tycker att man kan börja ganska tidigt. Visst ska stoet och fölet få tid tilllsammans innan det men rätt tidigt går de nog att börja träna.

AnnaLundin
0

#1 - det där lät förstås inte så bra…

Enligt ridsportförbundets reglemente får ston tävla tidigast 4 månader efter fölning. Ponnytravarna är det ännu hårdare regler för, de får tävla tidigast 8 månader efter fölning.

#0 - min uppfattning är att det beror på hurpass beroende hon och fölet är av varandra och hur hon håller hullet under digivningen. Sen är det lite upp till dig hur mkt du vill krångla med att gela på stoet och fölet också. Jag själv tycker gott man kan vänta tills fölet är avvant, men det går naturligtvis att börja tidigare än så om man vill.

sara-ek
0

Hejsan igen;) Jag kan säga s här att jag blandade totalt ihop åren 05 och 06. Så glöm det jag sa! Låg och funderade igår kväll på det och ja kom fram fram till att det absolut inte kunde stämma. Sorry för min förvirring;)

zettan
0

mitt sto fick 4 månader helt vila med fölis. Sen började ja med tömkörningen i hagen korta stunder. Då fick fölet själv välja om han ville vara med mamma eller kompisar. Då var passen MAX 15 minuter. Sen började ja med vagnen igen efter 6 månader. Då fick fölet inte följa med sin mamma. Men ja höll mig närheten av hagen så dom skulle se varandra. Sen får man se till varje individ också som Anna säger