Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 1906 ggr
Milla
0

Bruna avelshingstar

Fortsätt gärna att prata om dom bruna avelshingstarna här.

Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se

kacka
0

Är det bara JAG som gillar brunt? Hur är den allmänna synen på bruna? Är bruna hingstar mer eller mindre populära? Det finns ju relativt få BRUNA jämfört med svarta och fuxar…

Vad finns det för bruna hingstar förrutom Allgunnens Xtan RS 417 i Sverige? Brunskäckar, brunskimlar, brunblacka och gulbruna får gärna också rabblas upp…

Den enda fullt avelsvärderade brunskäcken av standardstorlek är väl Jäboruders Giovanni? Finns det någon mini som är brunskäck förrutom Sebastian?

Varför finns det så få bruna shettisar när vissa raser tex travare, halvblod och New Forest har många bruna…?

Vilken brun hingst tycker ni är bäst? (Jag får inte "rösta" för jag är jävig för allgunnens Xtan) Men jag gillar även Brunte… Har sett både honom och flera ättlingar…

Finns det någon annan godkänd brun hingst i Sverige 90-96 cm än Allgunnens Xtan RS 417?

Milla
0

nädå jag gillar också bruna

maggan
0

jag med

Pyttis
0

Efter "gammalt" sa "hästgubbar" alltid: Ska Du ha en BRA häst,köp en brun!!!!!

Jess
0

Är mycket svag för bruna shettisar! Håller helt med de gamla kloka gubbarna!!!Glad

Milla
0

gillar jackmani en hel del, pompe är ju inte dålig han heller, men det finns säkert massor av härliga bruna hingstar det är bara det att jag inte har sett dom på några bra foto eller i verkligheten.

anakin
0

Jag gillar också di bruna.

Sir Douglas RS 310 är en!

Har en avkomma kvar efter honom, ett 1-årigt sto,även hon brun.

SannaHolmgren
0

Finns det några godkända ljusbruna/kastanjebruna? Har bara sett den mörkare varianten. Min hingst (ej visad) är ljusbrun, så jag är självklart nyfiken på om det finns andra som liknar honom.

dajmie
0

7 Det är jag som fött upp Sir Douglas, han har fått tia på sin trav, det var min första shettisuppfödning för femton år sedan, tyvärr är Glittra död mamma till honom, hon dog för ett år sedan endast arton år gammal, även hon var brun, hon var efter Migo, som jag tycker är en fin brun Hingst. Tyvärr vet jag inte var Douglas står idag, det skulle vara kul att se en bild av honom om det är någon som har och vem det är som äger honom, lycka till med ditt ettårssto. Maria.

Cattis
0

#9 Sir Douglas står här i Stockholm, ett par mil ifrån mig.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

nallebjörn
0

Man ska väl inte skriva här om man inte gillar brunt då antar jag?!  Nä jag tycker inte om brunt! *S*

kacka
1

Att skriva att du inte tycker om brunt är väl okej (tycker jag) men att skriva en speciell brun hingst som du inte gillar får man väl inte skriva (eller??)

nallebjörn
0

#12 det har jag väl inte gjort heller?!

kacka
0

Precis! så jag tycker att du inte gjort något fel alls… Jag undrar ju hur populärt brunt är… Att bara då få positiva svar blir ju snedvridet…

nallebjörn
0

#14 ok, ja jag ogillar ALLA bruna…. inte min färg helt enkelt.

Annette
1

Ur hingstlistan 2005:

Br: Sir Douglas, Bardin, Skäpperöds Rex (mini), Elo, Rossmons Jackmani, Brunte, Migo, Pompe, Dollman, Pepsi, Skäpperöds Hector (mini), Gläntans Cross, Allgunnens Xtan, Farino, Lucky Look (mini), Damit.

Mbr: Abbe, Vivaldi, Zoogin.

Brsk: Alfons (exp.), Skäpperöda Sebastian (mini).

Brskm: Let´s try again (mini), Back to square one (mini),

Brbl: ?

Gbr: Littlebignor Giovanni (mini, 0).

Gunilla H
0

# 16  Som info är Johannesbergs Noble inte brunblack utan musblack. Det kanske inte är ändrat ännu.

Personligen tycker jag mycket om bruna shettisar. När jag ser en brun framför kälke eller släde, "ser" jag en miniatyrnordsvensk häst  som kämpar och jobbar i skogen med att dra timmer… En vacker syn! Och jag blir påmind om att vår ras är en liten arbetshäst i miniformat, inte i första hand en utställningsponny.

Annette
0

#17. Nej, det står brbl i både webstamboken och hingstlistan. Men ändring kanske är på gång.

Milla
1

Littlebignor Giovanni är mini

Annette
0

#19. Ändrat.Glad

Emmelie
0

Jag är inte så insatt i shettis aveln, men jag måste få säga att bruna hingstar är riktigt fina, dem och fuxar. Säckar av alla dess slag är inte riktigt min grej. Men brun, fux och skimmel kanske..? Aa, dem tycker jag om.

Emmelie
0

skäckar skall det stå, jag råkade skriva säckar

PP
0

#1 Den enda fullt avelsvärderade brunskäcken av standardstorlek är väl Jäboruders Giovanni?

Giovanni är väl fullt avelsvärerad i Tyskland, men inte visad i Sverige..?

Gamlingay Puzzle är rödskäck. Vet inte varför de inte rättade till detta när han visades på avelsvärderingen…

Annette
0

#23. Då är han borttagen.

Hanna-D
0

#10 Och bara några kilometer ifrån mig Glad

Gunilla H
0

# 16  Jag tycker det är ett intressant och bra sätt att katalogisera hingstarna på, efter deras grundfärg. Bra initiativ och jobb, även om du varit tvungen att ändra lite! Det visar ju att uppgifterna i stamböcker osv. inte alltid är helt uppdaterade.

Skulle gärna se den här typen av lista även på de svarta, svartbruna och fuxiga hingstarna också. Men det kanske är ett jättejobb?!

Milla
1

Tycker också du har gjort ett bra jobb med att dela upp hingstarna som du har gjort Annette. Dom svarta och fuxarna tror jag blir svårt då det finns så enormt många i dessa färger.

Annette
0

#16. Tack! Jag är lite knäpp som gillar sådant här. Jag kan göra en på de andra också Men det blir kanske inte ikväll.Flört Jag utgick som sagt från hingstlistan 2005 och den stämde tydligen inte, vilket inte webstamboken heller gjorde på någon enstaka. Själv har jag en valack som jag skall "byta" färg på, men det känns viktigare att hingstar som verkar i avel står med rätt färg. Synd om någon skulle missa en hingst med en viss färg för att det inte stämmer.