Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikett: allmänt
Läst 653 ggr
tilja
0

vilken sida av vägen?

Nu har jag, min son, mina två hundar och våran underbara shettis Bella varit ute på en långpromenad. Alla njuter i fulla drag av att komma ut i skogen.Sonen rider för det mesta och promenerar en stund ibland. Så nu till frågan; när vi går på landsvägen, på vilken sida skall vi vara? Hästar räknas ju som fordon, men jag och hundarna är ju gångtrafikanter. Vad är säkrast? Mvh Ylva

VeronicaP
0

Jag hade gått som fordon ..

zettan
0

http://www.vv.se/templates/page3____1410.aspx

Denna länken är väldigt bra tycker ja

sara-ek
0

Det konstiga är att jag alltid (som de flesta andra här med??) har fått lära mig att hästen är ett fordon. Men så är det tydligen inte, jag har precis gått klart teorikursen för körkortet och där säger de tvärt om. När du kör häst o vagn är det ett fordon men annars då du rider så räknas du inte som fordon.

VeronicaP
0

#3 Jag håller också på att gå fast för Be och C och där säger de faktiskt tvärtom , när du ler hästen så är du gående, rider eller kör fordon .

VeronicaP
0

Läser man trafikreglerna så står det ju :Om man leder hästen eller rider gäller bestämmelserna om fordon i tillämpliga delar.

och när man tyder det här med reflex och annat så tyds det också som fordon.

VeronicaP
0

Men jag går alltid som fordon även när jag går med mina hästar på vägen även om det inte sker så ofta *S*

tilja
0

Så höger sida da…..?

zettan
0

#7 ja så gör ja

sara-ek
0

men han slog upp det där i sveriges stora lag bok om just trafikregler (på körskolan) och där stod det följade: för att något ska få räknas som fordon så ska det ha två eller fyra hjul eller ha som ex. kälkar…

Men jag kan inte fatta det där fäör jag har alltid trott att man är ett fordon om man rider:O

UG
0

Allt som går på band, hjul eller medar är fordon …fick jag lära mig när jag tog körkort. Jag räknar förspänd häst som fordon men inte ett ridekipage eller ledandes. Jag kör på vägens högra sida och leder på vänster.

Annette
0

Jag leder på höger sida av vägen. Det känns inte bra att leda på vänster sida, eftersom de mötande bilarna då kommer så nära, dessutom på höger sida. Är jag närmast trafiken kan jag parera hästen på ett annat sätt.

kattis05
0

Hejsan!
Jag är ny här men jag anser att man absolut ska gå på höger sida med hela "karavanen" och liksom sakta ner de som kommer bakifrån….här hos oss så brukar vissa mötande gasa förbi..kanske för att snabbt ta sig förbi… men hellre att de som gasar är i mötande trafik än att de kommer i full fart bakifrån…men rätt kanske det inte är.. om man läser på vägverket//Cattis

VeronicaP
0

#9 Jo men läser du det som står i feta bokstäver som jag har skrivit där uppe så tyder jag det i allfall att de är som fordon och inte gående och det har jag klippt ut från den länken.

#12 Håller med dig.

sara-ek
0

#10 exkat det där menade jag med:)