Vanvård - vanligare än vad man tror?
Såg på aftonbladet i dag http://www.aftonbladet.se/trav365/article1942232.ab
Tycker att man jämt ser med jämna mellanrum att det är vanvårdade hästar. Varför väljer man att inte se hur illa djuren far? Varför ska det hjälpa att bara flytta till en annan kommun?
Tyvärr så finns det ju innom shetland också… Skrämmande.
Skrämmande är också när det finns uppfödare som håller på och visar hästar på tävling och liknande, med hemma så står djuren i 80 cm avföring…
Varför väljer man att inte ta hand om sina djur?
Delad glädje är dubbel glädje :)
Min hovis var här i tisdags och berättade om just detta fallet, det är så fruktansvärt.
Nä jag kan inte heller förstå varför man ska ha djur överhuvudtaget om man inte kan ta hand om dom.
Havsrosens stuteri www.havsrosensstuteri.se
Min hovis berättade att när djurskyddsinspektörerna hade kommit så stod han och longerade en äldre hingst som såg fin ut. När miljö ville komma in och titta i stallet så hade han bara sagt att ja visst välkommen in…………..
Vad finns att säga…….mer än att sådant kommer tyvärr alltid att finnas överallt
Tur iaf att dessa hästars lidande till sist fick ett slut
Usch, såg ni bilderna på Bildextran, fy skjutton. Hur kan man INTE SE???!!!!

Bildextra Se bilderna från inspektionen på gården
Varning för starka bilder.
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
fy jag ryser i hela kroppen.

det var det värsta.. fy fan.. hur kan det gå så långt…
fy f*n dom kan ju inte ha klarat av att stå upp med dom hovarna!!

Fullständigt vidrigt! 

Sorgligt.
Vad är det där röda framför den ena hästen? Inälvorna?
Helt vidrigt! Sätt han i fängelse och han ska aldrig mer få ha nå djur….Otroligt att det kan gå så långt innan det blir stopp…
Stackars stackars hästar…
#10 Pratade med en som varit med och tömt en häst på blod, tydligen går det ganska fort och då kan det skumma…

Jag undrar som nån skrev, hur kan det gå så långt? Hörde några uttala sig efter ett liknande fall i Uppland, fast med kor att ofta är det tragiska livsöden, tragiska familjehändelser som ligger bakom såna här grejer….

Usch hemskt att se att hovarna har kunnat gå så långt utan någon har gjort något åt det.
*redigerat* ;-)
Jag läste någonstans att han var psykiskt sjuk och det kan ju vara en förklaring.
Veritas odium paretFörvånad

#15 Jo det kan ju vara det.
det ser ju ändå faktiskt ut som att de har gjort något med hovarna (bild 1 och 3), om än låååångt ifrån tillräckligt…
Det är bara så sorgligt när det blir så här fel.
Usch! Det var riktigt bedrövligt att se..
Det är vid sådana här tillfällen det är bra att det finns inspektörer och att de ska agerar. Snabbt ska det gå, och att alla i omgivningen erkligen anmäler vanvård.
Bedrövligt. Finns inte ord för hur man kan låta det gå så här långt. Finns inte heller några bortförklaringar. Någon borde ju ha sett. Det tar ju dock ett tag innan hovarna blir så där långa. Dessutom står det i artikeln har det varit problem med mannen under många år o att fallet kommit "mellan stolarna".
Synd bara att så många djur fått lida….
Ja, det är hemskt att så många djur får fara illa. vi har ju haft en del problem med folk i vårat lilla stall. dålig mockning, ingen skötsel etc..

#20 Fast inte är det hela världen om det slarvas någon gång med mockningen, jag menar man mockar ju även på olika vis en del av oss är petigare än andra och kan tycka att en del slarvar när de mockar , fast för dem är det normalt. Huvudsaken är ju ändå att de får lite ny halm/spån och bra mat att äta kan ju jag tycka.
Ibland kan jag upffata det som i allfall i inhyrningstall att folk kollar varandra alldeles för mycket och lägger sig i hela tiden hur folk sköter sina hästar och har sig , man måste ändå inse att vi alla är olika och är hästarna välskötta i vanliga fall så är *lite skit i hörnet* inte hela världen.
Men alla ni andra som har era hästar på lösdrift i allafall här nere i våra trakter med stora lerhögar till hagar , lyckas ni hålla era hästar rena och fina hela tiden eller lyckas även de får några *lerkakor* på låren eller under magen?

#21 Fast vad jag kan se på bilden så är det ju intorkad gödsel och inte lera i pälsen. En viss skillnad kanske.

#22 jag kan inte bedöma det av bilden om jag ska vara ärlig. Jag har ett halvblod tex som kan se ut på det viset och hon går i samma hage som de andra (även shettisarna) men det är bara hon som blir sådan och det är attans inte så lätt att borsta bort precis och tvätta henne nu har man ju inte lust med.
* tillägg
Inte för att mitt halvblod har över hela ryggen utan bara på låren. Kanske bäst att skriva det här så det inte blir missförstånd som det så lätt blir här ;-)
för att lera/skit ska torka fast på detta sätt ska det ha gått ganska långt skulle jag tro. Vi började sköta några vanskötta travare som yngre och de hade sånna.. Idag är alla dessa hästar sålda till bra hem men det var hemskt att se..

Lite gegga på hästen är väl knappast någon fara, men här var det frågan om att ligga i sin egen skit. Det är stor skillnad tycker jag.

Men jag tycker att till viss del är det eg kommunens fel att det har gått så här långt då de vetat om att han varit sjuk, att han misskött hästarna osv men inte tagit tag i det och det är skitdåligt av de berörda som har hand om fallet.
#26: Håller med. De har ju vetat hela situationen och inte haft "bättre" koll. Sådana fall borde ligga prio1!
Jag har kommit i kontakt med en hel del människor vars djurhållning har hamnar hos Miljö och hälsa. I de flesta fall är det ohälsa, missbruk och personliga tragedier som ligger bakom.
Den gruppen djurägare som får påpekande från Miljö och Hälsa blir/eller gör sig av med djuren och flyttar till en ny kommun där historien upprepar sig är mycket svårt att komma tillrätta med. Dessa djurägare har inte förmågan att se verkligheten, de upplever att djuren sköts på ett bra sätt och anser sig illa behandlade av myndigheter och grannar.
#28 Så kan det vara men….
jag säger som en ovan. Varför i hela friden har vi så dålig "djurpolis" i Sverige? Varför ska det ta så LÅÅÅÅNG tid?
# 29 Jag tycker också att det tar alldeles för lång tid.
Det är först när det är riktigt illa som Miljö och Hälsa gör besök varje vecka för att se om djurhållningen blir bättre. Besöken kan även gälla att se till att djuren sköts till dess att slaktbilen kommer. Oftas saknas märkningar i öronen på den typen av djurägares djur.
#30 Det är precis som du säger, VARJE vecka.
Djuren borde omhändertas efter EN vecka, eller hur? 
Det är ju just detta att det ska ta så himla lång tid innan något händer som jag personligen retar mig på. Sen kan jag också reta mig något enormt mycket på att miljö och hälsa jagar folk som sköter sina djur och dom jagar dom konstant. Varför inte lägga ner den tiden på att ta hand om anmälningar och sånt som kommer in istället så att det går fortare.
Helt ärligt så tycker inte jag det ska ta mer än max 1 vecka innan något görs och djuren kommer under behandling eller avlivas, fattar inte VAD det är som gör att det tar sån tid.
Sen att folk kan flytta till annan kommun och fortsätta där är helt horribellt tycker jag, det ska följa med personen och det borde inte vara svårt för miljö och hälsa att ha koll på personerna.
VIsst att många som missköter sina djur är sjuka men ska det då ändå vara acceptabelt att djuren ska få sitta i mellan??? Jag förstår inte hur systemet är upplagt.
# 33 Det vore så bra med en offentlig lista på djurägare som inte sköter djuren. Jag tror att det är svårt för det finns ju sällan någon dom.
Det går jättebra att ringa till Miljö och Hälsa och få ta del av anteckningarna från besöken. Tyvärr får man ju kännedom om problemet för sent som uppfödare.
Det syns ju inte utanpå vilka som sköter sin djur, det är lätt att blir lurad av en trevlig fasad.
I veckan omhändertogs en Cponny i länet som hittades övergiven i en källare till ett bostadshus. Den hade sällskap på fastigheten av två döda höns och några hungriga katter varav en raskatt hittad i husets garderob. Nån hade sett ponnyn genom källarfönstret och larmat polisen. Man tror inte det är möjligt.

#34 Herregud!
/Cattis
.:. www.shetlandsponny.com .:.
#34 Jösses 
Läste nyligen i lokalblaskan om ett aktuellt fall, där en man i 80-års åldern vansköter sina två hästar, shettisar tror jag. Läs mer här
Hans uttalande säger väl det mesta, läs texten: "Hästägaren har nu överklagat beslutet till länsrätten. Han undrar var i lagen det står att hästar ska ha daglig utevistelse, och skriver att stängslet till hagen har varit utsatt för sabotage. Han tycker också att klagomålen på gödselhanteringen är överdriven och skriver att "gödsellukt och flugförekomst är ett naturligt inslag på landet vid djurhållning".

Jag önskar att man visste var dessa småttingar bor, så att man kunde komma och försöka rädda dom från sin trista misär… men alla sådana uppgifter är väl konfidentiella?
# 34 Tur att någon reagerar.
Vad är det som är fel det känns som detta ökar lavinartat eller får vi lättare ta del i informationen nu?
#37 - fast enbart det faktum att de inte är i hagen varje dag är inte vanvård. Det finns MASSOR med hästar som inte går i hagar…
Och utan att ha varit där vet man inte hur gödselhanteringen ser ut, det finns också grannar som gnäller över två extra flugor som ingen annan märker.
Man måste nog lära sig att skilja vanvård från "inte optimal skötsel enligt egna värderingar".
#34: Mycket ska man höra…Suck!
#: Tycker också det känns som det ökar antal fall. Eller är det samma personer som flyttar runt från kommun till kommun. Oftast dessa "djursamlare" flyttar ju på sig men även andra kan tydligen göra det o komma undan ett "straff". Känns hemskt!
Gu sa hemskt stackars hastar!!

#39 Instämmer med dig.
Vi hade ju här i mina trakter för ett antal år sen en kvinna som blev av med alla sina hästar pga vanvård (halvblod) där hade hon ställt ner ena hästen i källaren (tävlingshäst) för att de inte skulle hitta den , men alla 10 hästarna tvångsomhändertogs och såldes de som var i sådant skick att det gick att sälja , syrran köpte en av dem *okarina* och hon var en av de tjockaste och kan tala om att hon var inte tjock utan väldigt extremt smal men tjock med tanke på de andra. Hon var inte så stor när syrran köpte henne, men hon blev en väldigt reslig dam i slutändan. men denna kvinna hade också flyttat runt lite och hon har väl flyttat igen och har totaldjurförbud men vem vet hon kanske har hästar i någon annan kommun nu , hon får inte ha några djur alls.
Jag kan ju bara säga att våra myndigheter är ganska flata och slappa när det gäller djurskyddsfall. Bara här i Dalarna finns flera fall där djuren skulle varit omhändertagna för flera år sedan. Men det händer ingenting. Myndigheterna är nöjda om det händer minsta lilla grej i rätt riktning, då tror de att allt ska bli bättre, och lämnar ärendet utan vidare åtgärd. Jag har sett detta mer än en gång kan jag intyga. Ta bara en hundägare som är anmälld i säkert tjugo år tillbaka, massor av gånger. Inget har hänt förren för någon månad sen, då han flyttat till Hälsingland från Dalarna och miljö och hälsoskydd där tog tag i saken Han hade trettio hundar i en etta, ryska stövare, bundna, undernärda och ut torkade omhändertogs de. Finns flera sådana fall med både hästar och hungar i vårt län.
#43 - det är nog inte myndigheterna som är flata utan praxis hur djurskyddslagstiftningen ska tolkas och följas.
Är man missnöjd med hur djurskyddsinspektörerna sköter sitt jobb kan man alltid gå vidare till den som står över den = länsveterinären…
#38 Vi har funderat över varför grava djurskyddsfall kommer allt tätare… En förklaring är att nuförtiden lever en större del människor ute i samhället som tidigare var "omhändertagna" av vården. Och många av dem är också djurägare.
Ett annat skäl är att möjligheterna till effektiva ingripanden blivit avsevärt bättre sen länsstyrelsen fick möjlighet att utfärda djurförbud. När jag jobbade på Ridsport (oj, 1974-76
) vet jag att vår redaktör skrev artiklar i ämnet och bla torrt konstaterade att man var tvungen att slå ihjäl djur inför publik innan man blev fälld för djurplågeri - och på sätt o vis var det sant. Med den "nya" djurskyddslagen från 1988 kan kommunen besluta om omedelbart omhändertagande som verkställs även om det överklagas, och länsveterinären kan utfärda djurförbud direkt. Även om djurägaren överklagar och rättsapparaten tar lång tid så har man räddat undan djuren. Så lagstiftningen idag ger stora möjligheter - om folk och ÄVEN veterinärer anmäler missförhållanden. Sen är ju inte allt så illa som det kan tyckas, men det får myndigheterna avgöra.
Det ser ut som djurskyddet fr o m 2009 flyttas över till Länsstyrelsen och det tror jag blir bra.
Hälsar Mrs.M, nybliven byråkrat inom området.
# 44
Jag vet hur allt fungerar, och har bra kontakt med de som styr. Vår länsveterinär har jag nästan daglig kontakt i och med att jag jobbar inom gebitet. Vår länsveterinär tycker det är viktigare hur djurägarna mår (hans egna ord ) tyvär. Enligt min mening är han den som ska föra djurens talan.
#46 - Där håller jag helt med dig, länsveterinären borde stå på djurens sida!
#37: #7: Detta är en tråkig "historia" som pågått ett bra tag, med artiklar i tidningen om denna vanvård av misskötta hästar - men ingenting händer!!! Mannen åläggs löjliga småbelopp i vite och sedan händer ingenting.. tills en ny artikel dyker upp, där det står att ingenting har förbätttrats sedan tidigare besök, hästägaren verkar heller inte anse att det bör eller behöver förbättras och så vidare… DET är vanvård!
Finns flera sådana här fall, där det finns dokumenterad vanvård som följs upp och där resultatet är att ingenting förbättras… Förbannat att det ska vara så svårt att rädda hästar från sådan här misär!! Sedan finns det säkert fall där det sker missförstånd och dyl men de fall jag tänker på, handlar om ren misskötsel av djur som får lida i det tysta, för att vi har så usla regler och lagar som ska skydda djuren i Sverige, men som innebär att dessa stackare bara hamnar "mellan stolarna"…
står en hel del om just vanvård i ridsport idag

usch så hemskt! En sak som nog alltid kommer irretera mig när man pratar vanvård är att de får så pass låga straff för det. Max 2 år i fängelse:O