Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 901 ggr
HannaDolly
0

LINDOR??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag är en tjej på 14 år som kör med min shettis Dolly  . Hon är inte skodd, jag undrar om ni som kör tycker att jag ska linda hennes ben även om hon inte är skodd? Ibland lindar jag henne, allt för att skydda benen .

Ahnna
0

Om hon behöver skydda benen för att hon stryker sig så är inte lindor särskilt bra. (De skyddar inte mer än väldigt ytligt.) Och om hon behöver lindor för att hon är svag i senorna så ifrågasätter jag att motioneras överhuvudtaget. (Men jag tror ju inte att det är därför du lindar henne.) Det finns egentligen ingen anledning att linda en hästs ben, om den som sagt inte har någon skada som måste stabiliseras. (Och då bör den inte motioneras förutom i konvalescenssyfte.) Lindor gör oftast mer skada än nytta och hittills har jag inte stött på någon shettis som har något behov av varken strykkappor eller lindor, även om det säkert finns såna ponnyer.

Om hon inte stryker sig så kan du definitivt strunta i allt vad benskydd heter - faktum är att de allra flesta hästar rör sig mycket bättre och lär sig att lyfta på fötterna ordentligt om de inte har några skydd.

Det enda undantaget jag gör för benskydd är löphästar som springer sitt allra fortaste i trånga fält med många andra hästar, eller t.ex. hopp- och fälttävlanshästar som hoppar höga och breda hinder som kräver precision. Om hästen slår på sig i en sån situation så blir det oftast rätt tråkiga skador om det inte finns skydd.

Sajtvärd för Medeltiden iFokus

Medarbetare på Galopp iFokus

www.stuteriprecious.se

HanniBunni
0

Hear,hear!!Skrattande

HannaDolly
0

TAck för svaret , (: