Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettavel
Läst 2171 ggr
jullan
0

avelsston

Jag tycker att allt fler avelsston blir klassade som mindre värda . Om man ser till en avelsgård där det finns alla typer av hästar : tävlingshästar, unghästar, föl, hingstar och så avelsston. De som t.ex, går utan täcken är oftast avelsstona och oftast de som blir minst borstade, om pysslade och de man väntar längst med att verka när de ändå bara går i hagen. Nu riktar jag mig inte bara till shetlandsponnyer utan ALLA raser. Om en travare med bra stamm går sönder och inte kan tävla men har bra stamm och är sto så tas oftast beslutet :ja , hon får väll bli avelsmärr. Sedan är den hästen "kasserad" och ses som  lite mindre värld . Jag menar avelsston är oftast äldst på gården och de är väl dom man då ska se till att vara mest noga med . i gentligen så klarar ju en yngre häst sig bättre på "egenhand" än en gammal lite skraltigare. Jag har absolut inget imot travare (kör själv) men lära ta ett exempel . Sen undrar jag i bland också hur de som avlar tänker. Det verkar ju som om man betäcker vilken levande varelse som hälst !!!! Stona kan vara smällfeta redan innan betäckningen och ha en kondition som är 0 . Hur kan man utsätta ett djur för ngt sådant , att betäcka och låta stoet få en ännu större börda . Innan man betäcker ett sto ska hon ha kondition , muskler och lagom men hull och ett BRA välbefinnande . Avelsstona är nogonting man INTE får glömma bort !!!! De är inte bara en "maskin" som gör nya hästar !!!! Nu tror jag att säkert alla era små ston mår prima bra men det finns många som inte gör det ,,,, Tänk efter en gång extra innan betäckningen. alla ston klarar det inte

ha de gött och sköt om era älsklingar väl

Skrattande

/jullan

Annette
0

Jag reagerar på alla konstiga korsningar som görs.

anakin
0

Bra skrivet tycker jag.

Vi pysslar alltid lite extra med våra avelsston.

För oss är dom nr 1.

jullan
0

Ja håller med #1 det är konstiga i bland

Cattis
0

#0  Jag kan verkligen inte tycka att inlägget är vidare relevant här. De flesta av oss avlar och vi vet alla hur viktig stoets hälsa och skick är.

Ingen här (hoppas jag) anser att avelsstona är mindre värda.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

kacka
0

Jag själv tycker att de hästar som faktiskt är inridna eller inkörda är mer värda…. MEN jag tycker att de ska hanteras på samma sätt då det gäller foder/utfodning, verkning, avmaskning osv.

VeronicaP
0

Tycker ingen häst eg är mer värd en annan .. Utan alla hästar oavsett ras ,kön , härstammning är värda att få bli verkade , få mat osv osv ..

jullan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

japp men # 4 cattis

Du har visst en förmåga att "missa" saker i inlägg har du läst sista raderna ????

Det skändes bara skönt att reflektera över mina tankar efter att jag själv varit på en gård för någon dag sedan och med egna ögon sett vanvård av ett antal hästar !!!!

Då frammståd oxå gränsen mellan tävlings hästar och avelsston

Förstår du nu Cattis ????

/Jullan

cinna
0

#7 URRK, vilken bildFörvånad, stackars pålle…

Cattis
0

#7 Jodå det har jag läst. Jag tyckte bara att det verkade felplacerat på det här forumet. Min reflektion.

"Om man ser till en avelsgård där det finns alla typer av hästar : tävlingshästar, unghästar, föl, hingstar och så avelsston. De som t.ex, går utan täcken är oftast avelsstona och oftast de som blir minst borstade, om pysslade och de man väntar längst med att verka när de ändå bara går i hagen. "

Det känns inte som det stämmer in på de som håller "hus" här riktigt, för oss är ju avelsstona ngt av det viktigaste vi har.

Upplevde du verkligen att jag var otrevlig mot dig och att ditt svar var befogat? Isf hoppas jag även att du kan läsa mitt inlägg igen och försöka se det som min reflektion och inget illa menat.

/Cattis

.:. www.shetlandsponny.com .:.

kacka
0

#7 men menar du att denna häst används som avelssto???

jullan
0

har varit men nu om man betäcker denna häst kacka så dör den nog

den är nu omhändertagen men det var ett praktexemplar på ren vanvård

jullan
0

ja men cattis på era gårdar då har ni inte avelsston tävlingshästar föl unghästar osv då

VeronicaP
0

Men vi har både tävlingshästar, föl , unghästar avelston och alla behandlas lika dant här .

Annette
0

Våra äldsta hästar är 24 och 26 år. Vår allra äldsta blev 34 år. Det hade de nog inte blivit om man inte tagit väl hand om dom efter pensioneringen.

Hanna-D
0

#11 Varför skulle den dö av det? Den skulle nog inte bli dräktig öht.

jullan
0

#15 Nej , det är klart, men kacka frågade om den användes som avelssto och då svarade jag bara så här. Denna häst lär ju avlivas inom kort !!!!

Hoppas du inte tror att jag är snäsig nu , för jag menar absolut inte så, Men nu vet du varför jag skrev så till Kacka

Glad

Have a nice day !!!!

jullan
0

Japp förstår Cattis !!!

Skrattande

kacka
0

Denna tråd kanske skulle passa bättre i "Ridsports-iFokus"?

jullan
0

FundersamKacka vad menar du

kacka
0

Jag hundar som du menar att det just är shetlandsponnyavelsston som sköts sämre än tävlingshästarna…  Eller om det är vilken ras som helst… Då kanske det passar mer in i http://ridsport.ifokus.se/

jullan
0

# 20 jaja då förstår jag vad du menar. Men en shettis är väll lika mkt häst som alla andra. Bara för att denna sida är spec för shettisar så behöver väll de inte särbehandlas i denna fråga ? lr ?

/Jullan