Shetlandsponny iFokus

Shetlandsponny

Etikettallmänt
Läst 501 ggr
sara-ek
0

Vad anser ni?

Pratade med en kompis igår om det här med att shettisen ofta köps in som sällskap. Anser ni att det är rätt att bara köpa in en helt full frisk shettis och bara ställa den i en hage som sällskap. Nu är det väl antagligen så att det är priset som det handlar, billigare med en lite plutt.

Det som är lite lustigt är att det väcker en del prat om någon har en större ponny som sällskap som är gammal nog och fullt fris för att ridas men det samma gäller inte shettisen.

[daytona]
0

Jag köpte min lilla som "sällskapshäst" till min stora häst, men för det betyder det inte att hon står o "ruttnar" i hagen, utan jag använder henne, kör henne, hon får följa med som handhäst o åka på utställningar.
Så det här med att folk köper en sällskapshäst för att den sen bara får stå där tycker iaf inte jag är riktigt rätt mot den.
Så tycker iaf Jag. Cool

Kratern
0

Sällskapshäst är för mig ett "fult" ord. Med det menar jag att en sällskapshäst inte har något större värde i ägarens ögon.

Om man som #1 använder sin ponny så är den ju inte bara sällskapsponny.

PS. Jag säljer ALDRIG mina till enbart sällskap.

Miija
0

Sällskapshäst måste inte alls vara ett fult ord eller betyda att den inte har något värde.Glad

De som jag haft som sällskapshästar har skötts på precis samma sätt som någon annan.

Jag har två sällskapshästar här hemma nu, till låns t.o.m.
Inte skulle ägarna till dem lånat ut dem om de trodde att de sköttes sämre än mina egna…

Jag tycker sällskapshästen har en viktig roll. Man kan inte ta "vad som helst" till sällskap, det ska fungera också.

HannaDolly
0

Nej jag tkr inte att det är rätt . Man kan väl köra den och åka på utställningar, longera eller vad som helst . Håller med #1

SHV-Pysen
0

Om man pratar om sällskapshäst så tolkar jag det som att det är en äldre häst som nästan inte orkar så mkt mer än att gå i hagen och som får följa med ut på lugna skogsturer. för man kanske köper in en sällskapshäst för att man vill ha sällskap när man tex rider ut eller liknande. Att köpa en pigg ung och frisk häst (shettis eller inte) bara för detta tycker jag dock är fel. Kan hästen gå hårt och lära sig saker osv. så ska den få den möjligheten också!

Min sköthäst skaffade ägaren just för att få en sällskapshäst till sin stora, men som ni ser så skaffade hon ju iaf en skötare till honom också.

sara-ek
0

jo jag menar det samma som några här, jag tycker det är fel at bra ställa en frisk häst i en hage som sällskap. Tykcer att den förtjänar att man gör något med den:)